WD lanserar Velociraptor 450 och 600 GB

Permalänk
Melding Plague

WD lanserar Velociraptor 450 och 600 GB

Western Digital släpper två nya hårddiskar i den prestandaorienterade serien Velociraptor, nu med 450 och 600 GB utrymme.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker en SSD känns mer värd.

Permalänk

instämmer, de är ju t o m billigare (inte per gb men per prestanda) om man nöjer sig med 80 gb. eller så kan man väl köpa 3 st 40 gb ssd och köra i raid 0 eller nånting.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Håller faktiskt med om att SSD känns mer prisvärt, även om det kanske inte passar alla. Då har jag dessutom varit sugen på en Velociraptor ett tag nu pga storleken, men som systemdisk kanske man ska titta mer på SSD. Dom är ju inte superbilliga, men det är mycket bättre nu än vad det var för ett par år sen.

Man kan inte förvänta sig en större prissänkning av Velociraptor senare? Är det att hoppas på för mycket? =/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Mmm, trodde de skulle vara något billigare faktiskt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Hmmm dum ide WD.... alla går över till ssd som att kasta pengarna i sjön enligt min åsikt..

Permalänk
Medlem

Jag tycker SSD inte är värt det idag, mest en lyxvara typ. Dessa nya Velociraptors är helt klart intressanta.

80GB räcker inte långt.

Permalänk
Medlem

Oj jäklar vad dyra de blev. Ser absolut ingen användning för dessa. SSD som system/speldisk och sen funkar ju vad som helst som lagring. Förstår inte alls vilka tänkbara köpare denna har. Spelar ingen roll hur snabb de gör överföringshastigheterna då det är accesstiden som gör att SSD är det givna valet om det inte är för lagring. Tycker man SSD är för dyr så är ju denna för dyr också. Man får ju en 80GB SSD och en 1TB lagringsdisk för samma pris som dessa.

Ska man nödvändigtvis inte ha SSD så är det ju bara köpa en vanlig 7200RPM som systemtisk, den är inte så otroligt mycket långsammare än en velociraptor att det spelar någon roll. Krävs SSD för att skillnaden ska bli tillräckligt stor. Alldeles för många hakar upp sig på överföringshastigheter när det är accesstiden som är det väsentliga. Om man nu inte ska sitta och packa upp stora filer hela tiden och tycker det är viktigast.

Permalänk
Medlem

Skiljer alldelens för lite i prestanda för att dessa diskar ska vara värda sitt pris, man bör nog tänka till både en och två gånger innan man köper en av dessa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad händer om en SSD krachar?
Eller om man "råkar" ha bort en partition.
Kan man hitta tillbaks datan då.
Det käns säkrare med skivor än kretsar.
Därför är det bra om det utvecklas parralelt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

fy faen va dyrt alltså , verkligen inte värt sitt pris tycker iaf jag. Smartare i dagens läge att köpa 80Gigare att köra OS/Spel på, sen köra en WD Black eller någon med liknande prestanda för lagring.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Musikälskare

SSD all the way säger jag iaf

Aldrig mer en mekanisk OS disk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Bättre att lägga pengarna på minst en X25-M 80GB och en vanlig mekanisk 7200RPM disk (WD Black exempelvis). Dags för WD att satsa mer på deras SSD-avdelning istället.

Permalänk

Jag gillar WD Raptorserie och den här ser ju grymt snabb ut 2 st sådana i Raid visst inte billigt men 600 GB och blixtsnabbt blir det i alla fall då ju.
Kommer förmodligen köpa dom när dom sjunker lite i pris.

Permalänk

dom blev för dyra för att verkligen kunna konkurera med ssds, hoppas för wd skull att 300 gb varianten går för en bit under 2000, och att 150 gb går för runt 1k

Permalänk
Medlem

Även om produkten definitivt känns intressant (nej, det är inte bara accesstid som räknas när man mäter hårddiskprestanda, även om vissa verkar tro det), men tyvärr känns de något högt prissatta för att vara aktuella för min del.. Vad WD borde ha gjort är att lansera även 150GB och 300GB-modellerna direkt istället, med ungefär samma prisskillnader mellan de olika modellerna, men en femhundring lägre. Att lansera de två minstingarna om ett halvår lär innebära att det är för sent för att de ska vara ett intressant alternativ då SSD:ernas frammarsch knappast lär sakta in utan snarare accelerera.. Nästa gång man uppgraderar disk blir det nog 2-3 SSD:er och 3-4 WD Green-diskar, samtliga i Raid5-partitioner naturligtvis..

Permalänk
Medlem

Vad dem inte nämner i pressreleasen är att detta förmodligen blir den sista velociraptorn. Iallafall mekanisk.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hade en VelociRaptor 300 GB som dog efter bara ett år.
Lämnade tillbaks den och bytte istället till en Intel X-25-M SSD på 160 GB och betalade mellanskillnaden. Är sjukt nöjd med SSD'n.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

bra butik som lät dig göra det .. var??

För övrigt, har jag haft många raptors men SSD är bättre, både när det kommer till ljud vibrationer och värme.

Raptors låter som fan efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
bra butik som lät dig göra det .. var??

Webhallen Sthlm. De hade inte VelociRaptorn på lager och hade varit tvugna att beställa in en ny vilket skulle ta 2 veckor. Så jag frågade ifall det gick att betala mellanskillnaden

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Vad händer om en SSD krachar?
Eller om man "råkar" ha bort en partition.
Kan man hitta tillbaks datan då.
Det käns säkrare med skivor än kretsar.
Därför är det bra om det utvecklas parralelt.

När min sambo råkade radera bilderna på minneskortet i sin kamera kunde jag få tillbaks dom åtminstone

Permalänk
Inaktiv

Det här var ju inte värt det, vilken flopp. :S Inte är SSD värt pengarna heller, på tok för dyrt än för så otroligt lite utrymme, 80gb räcker inte på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Vad vi vill ha en är en SSD Velociraptor

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
fy faen va dyrt alltså , verkligen inte värt sitt pris tycker iaf jag. Smartare i dagens läge att köpa 80Gigare att köra OS/Spel på, sen köra en WD Black eller någon med liknande prestanda för lagring.

Rymms inte många spel på en 80GBs SSD.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Vad händer om en SSD krachar?
Eller om man "råkar" ha bort en partition.
Kan man hitta tillbaks datan då.
Det käns säkrare med skivor än kretsar.
Därför är det bra om det utvecklas parralelt.

Vad händer om läs-/skrivhuvudet kraschar på en mekanisk disk? Vad händer vid strömfall/strömspikar när disken läser/skriver? Vad händer om du råkar putta till datorn när disken läser/skriver? Det känns säkrare med kretsar än skivor.

Men oavsett vilken teknik man använder är det nog bra att ha en backup.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Det här var ju inte värt det, vilken flopp. :S Inte är SSD värt pengarna heller, på tok för dyrt än för så otroligt lite utrymme, 80gb räcker inte på långa vägar.

Jag vet inte vad det är för moderkort Ni använder som vill ha allt på en och samma hårddisk? På mitt moderkort finns det flera SATA-uttag där man kan koppla in en hårddisk i varje uttag. Ganska fantastiskt faktiskt, man kan alltså använda en SSD med låg accesstid för operativsystem och program (där 40 GB räcker) och sedan en mekanisk disk för hög överföringshastighet för spel och lagring. Fantiskt men sant.

Permalänk
Medlem

Vilka fantasipriser!
Hade VD varit lite smarta hade de sålt diskarna hyfsat billigt, nu är de chanslösa mot SSD som är billigare i inköp och har bättre prestanda, även om de erbjuder mindre lagring (där man har en vanlig, billig, 2TB hårddisk). Över 2000kr, har de rökt på eller?
Bara Apple som skulle kunna lyckas med en sådan prissättning på en föråldrad produkt. Ser fram emot när dessa hårddiskar reas ut på dryga året för 1000kr (eller billigare), då kanske man handlar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Vad händer om en SSD krachar?
Eller om man "råkar" ha bort en partition.
Kan man hitta tillbaks datan då.
Det käns säkrare med skivor än kretsar.
Därför är det bra om det utvecklas parralelt.

Ja utveckling, inte nedveckling.

Dessa produkter var ju enbart pinsamma.

Min gamla 36GB Raptor ligger i botten på chassit och skäms :/

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Rymms inte många spel på en 80GBs SSD.

Spelen läggs på WD Black. Den som läser Anandtechs recension ser att prestandaskillnaden mellan WD Black och dessa "nya" Raptors är så pass liten att det inte motiverar det skyhöga priset. OS och program körs från SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Ja utveckling, inte nedveckling.

Dessa produkter var ju enbart pinsamma.

Min gamla 36GB Raptor ligger i botten på chassit och skäms :/

Haha ... Bästa kommentaren

Citat:

Min gamla 36GB Raptor ligger i botten på chassit och skäms :/

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Avstängd

Ska man köpa grammofonbaserad teknik får den vara ordentligt billigare än detta. Det är i alla fall så jag personligen ser det. Inte nödvändigtvis hur någon annan ser det dock