Permalänk
Medlem

Zepto Znote 6224W Startar inte!

Hallåj, det var ett väldans tag sen man var här på sweclockers, men nu var det dags att hälsa på igen!

Det är nämligen så att jag har stött på ett problem med min zepto znote 6224W som jag köpte i slutet av 2007, den startar inte just nu!

Jag gjorde en windows update i fredags förra veckan och efter den skulle stänga av så ville den inte starta igen.

¤ Power Knappen Lyser
¤ AC Lampan Lyser
¤ WLAN Lampan Lyser (och släcks om man stänger av den med sidoknapp)
¤ Fläkten Låter
¤ Hårddisken får ström

- Skärmen är kolsvart, inget backlight problem etc, extern skärm gör ingen skillnad.

Jag hade ett liknande problem för ca 2 år sen men det löste jag till slut, kommer inte exakt ihåg hur men har för mig att jag lät den ligga några dagar ( gav upp med att starta den) sen så funkade den bara igen.

Det jag har gjort under felsökningen:

¤ Stängde av datorn, kopplade ur nätagget, tog ut batteriet, tog ut CMOS batteriet, lät ligga, (flera försök, kortaste 15 min, längsta 10~ timmar) sedan koppla in nätagget bara och starta. (Detta är det som funkat för de flesta när det gäller windows-update problem eller att datorn fastnar i hibernate).

¤ Kopplat ur Hårddisken

¤ Kopplat ur RAM-minnen; swappat dem; testat med en åt gången i varsin socket.

¤ Kopplat ur WLAN kortet

¤ Kopplat ur Ready Boost

Inget av det jag gjort innan har löst problemet.

I lördags-söndags, startade datorn mirakulöst efter att jag har försökt med det mesta, då fick windows installera klart sin update (innan man kommer till log-in screen) och när jag väl loggade in fungerade inte externa skärmen så då tänkte jag att jag startar om datorn, (Fick inte heller några felmeddelanden etc). Då vägrade den starta igen.

Hoppas att ni fått den information ni behöver för att se vilken situation jag är i, det svider att inte kunna använda sin släpbara dator för sina dagliga rutiner och jag hoppas verkligen att det är någon här som kan hjälpa mig!

Det är så drygt nu att zepto har gått i konkurs också, kan inte ens fråga dem om support.

MVH // Arcifer

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Låter tyvärr inte alls bra. Om du redan har testat att swappa RAM och resetta BIOS så har du uteslutit de vanligaste felkällorna.
Jag skulle tro att det är moderkortet (eller GPUn på moderkortet) som gett upp, och att få tag i ett nytt moderkort till den är nog nästan omöjligt.
Defekta 6224 moderkort är inget ovanligt heller, tyvärr rätt dålig kvalitet på dom :(.

Permalänk
Medlem

Men jag tycker det är märkligt att den lyckades starta efter massa försök.

Jag misstänkte faktiskt också att det kunde vara GPU'n det är problem med. Men borde inte moderkortet pipa då?

CD läsaren låter när man startar datorn, som om den söker efter skiva, och man hör att hårddisken sätter igång så jag tror inte att moderkortet är trasigt, för övrigt lämnade jag in datorn på servning hos infocare för bara några månader sedan och då fräschade de upp med kylningen också.

Jag körde mycket med nvidia ntune performance monitor för kolla temperaturer, och den låg alltid stabilt runt 50-70oC, och så försökte jag rengöra datorn minst en gång i månaden med Tryckgas på burk så att inte damm skulle få samlas i fläkten.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vet något mer om detta problem?

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

på zeptos 6 serie är det nästan alltid grafikkortet. hade samma fel på min 6615wd. hörde tom ubuntu starta men ingen bild... skulle faktist inte hoppas på mycket om jag var du, det är bara att le och öppna plånboken...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har ett problem med min halvbesläktade Z6014W, men den lyser dock ingenting på, händer ingenting då man försöker starta ibland, sen helt plötsligt så fungerar det då man trycker på knappen och allt är som vanligt och då den väl är igång kan den gå i några minuter eller flera timmar/dagar, men kan sen slå över till batteridrift och inte gå att starta om man tar ur batteriet.
Känns som det har nåt med strömförsörjningen att göra, men har testat med två olika nätadaptrar, så verkar inte vara där iaf. Förmodligen någonstans i strömhanteringen på datorsidan, nån som har nåt tips på vad man kan kontrollera?

Angående 6224W:n, är grafikkortet på dessa på ett separat kort (MXM modul eller vad det nu heter?) i.s.f. kan det ju vara idé att se om det går att pröva med något annat (även om det lär vara rätt svårt att hitta ett sådant...).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jo asså det har ju varit problem förrut för många med Grafikkortet, tror det blir att slakta datorn snart och se om det är grafikkortet eller inte som är problemet för min del.

Det är ruskigt störande att det funkade en gång helt random. Kanske någon lödning som har fått kontakt-problem och bara funkar sällan, och sen när den väl startat så är det lugnt ända tills man startar om den igen. Jag är en sån person som har datorn på i flera dagar i streck. Fast jag rengör den ganska ofta så att den inte blir överhettad etc.

Hoppas jag kan få lite tur i oturen iallafall, och få reda på vad tusan som är problemet

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

nått har ju gått fel i windows uppdateringen, om jag fattar rätt, W7 beta har på installations dvd en rep för systemfiler "start up repair, eller kan du använda den för en system återställning

Permalänk
Medlem

Chander; tror inte att det hjälper med tanke på att skärmen inte ens startas, hade jag kommit så långt så att jag hade sett bios då hade det inte varit något problem längre. Kanske handlar om en kall lödning eller något, försöker fortfarande lista ut vad som har hänt, inte det lättaste.

Jag fick ju igång datorn efter en två dagar sen den bröt ihop, och då fick den uppdatera klart. Så det borde inte heller ha varit något problem.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

...felpost...

Permalänk

Jag har också en hel del problem med min zepto 6014W, bl.a. att wlan:et dör hela tiden och jag tvingas reconnecta. Vad gäller att din skärm inte startar kan ju vara att det är dålig kontakt till batteriet - så vissa funktioner som inte kräver så hög spänning funkar och andra funkar inte. Prova att ta ut batteriet och rengöra alla kontaktytor på batteriet och datorn på nåt bra sätt.

Juste min touchpad har slutat att kännas igen av datorn också så jag måste radera den ur kontrollpanelen och få datorn att inte "veta" att den är där för att den ska funka... ganska trassligt.

Permalänk

känn er lyckligt lottade med småskavanker, min zepto är i danmark på lagning hos infocare och zeptos konkurs gör att jag inte får tillbaka den.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
känn er lyckligt lottade med småskavanker, min zepto är i danmark på lagning hos infocare och zeptos konkurs gör att jag inte får tillbaka den.

seriöst? hur fan får de ihop det?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
känn er lyckligt lottade med småskavanker, min zepto är i danmark på lagning hos infocare och zeptos konkurs gör att jag inte får tillbaka den.

omfg? men nog borde du väl få tillbaka den åtminstone? Infocare är väl ett fristående serviceföretag? o datorn är ju din, annars är det väl typ.. stöld?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
omfg? men nog borde du väl få tillbaka den åtminstone? Infocare är väl ett fristående serviceföretag? o datorn är ju din, annars är det väl typ.. stöld?

jag gissar på att infocare inte skickar datorn tills zepto betalar för reparationen. och eftersom zepto konkade kan de inte betala. moment 22 isf. och ja det borde vara stöld.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
på zeptos 6 serie är det nästan alltid grafikkortet. hade samma fel på min 6615wd. hörde tom ubuntu starta men ingen bild... skulle faktist inte hoppas på mycket om jag var du, det är bara att le och öppna plånboken...

Stämmer att det nästan alltid är grafikkorten som dör på 6-serien. Spelar dock inte så stor roll vad som dör på 14"arna eftersom allt sitter i samma på samma PCB ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Angående 6224W:n, är grafikkortet på dessa på ett separat kort (MXM modul eller vad det nu heter?) i.s.f. kan det ju vara idé att se om det går att pröva med något annat (även om det lär vara rätt svårt att hitta ett sådant...).

Nope. 6224W har inte MXM. Grafikkort och moderkort sitter som sagt på samma PCB, så ska man byta grafikkort så måste man byta ut hela moderkortet med.
MXM finns bara på Nox/Mythos/Nexus, Hydra/X17, X15 och Znote 7000.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag gissar på att infocare inte skickar datorn tills zepto betalar för reparationen. och eftersom zepto konkade kan de inte betala. moment 22 isf. och ja det borde vara stöld.

InfoCare har gått ut och sagt att dom returnerar alla Zepto datorer, så länge kunden står för frakten eller kommer till Ballerup och hämtar ut den själv. Nu har det ifs. gått så långt tid att de är möjligt att dom redan har skrotat kvarvarande maskiner.
Mer info finns här: http://infocare.dk/default.aspx?m=121&amid=6973 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Nope. 6224W har inte MXM. Grafikkort och moderkort sitter som sagt på samma PCB, så ska man byta grafikkort så måste man byta ut hela moderkortet med.
MXM finns bara på Nox/Mythos/Nexus, Hydra/X17, X15 och Znote 7000.

även 6615wd har mxm port dock är korten inte av referensdesign. om jag kommer ihåg korrekt borde även 6324 ha mxm men det kan jag inte garantera. dock har jag en 6615wd framför mig nu som jag ska installera ett 8400m i inom kort. kylningen måste moddas bla.

och att skrota maskinerna tror jag faktiskt är olagligt om man inte kontaktar ägaren och får tillstånd.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
även 6615wd har mxm port dock är korten inte av referensdesign. om jag kommer ihåg korrekt borde även 6324 ha mxm men det kan jag inte garantera. dock har jag en 6615wd framför mig nu som jag ska installera ett 8400m i inom kort. kylningen måste moddas bla.

Tror det var dig jag precis svarade i ett PM, men jag svarar här också i fall att fler har samma fråga.

Det går inte att använda något annat än originalkorten i någon av 6000-serie datorerna.
Det stämmer att 15"arna använder samma slot som MXM2, dock slutar likheterna där då korten för de första har en annan formfactor, och för det andra har VGA-BIOSen integrerad i moderkortets BIOS.

Det går inte ens att t.ex. ta ett 8600M-kort från en 6625WD och installera i en 6615WD. Fysiskt passar det, men du kommer inte att få någon bild då BIOSen inte är anpassad för det kortet.

14"arna i 6000-serien har inget löst grafikkort alls, utan det sitter på samma PCB som moderkortet.
Tro mig, jag har bytt åtskilliga hundratal 6000-serie moderkort och arbetade dessutom ett par år som reservdelschef på Zepto, så jag vet vad jag snackar om :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
och att skrota maskinerna tror jag faktiskt är olagligt om man inte kontaktar ägaren och får tillstånd.

Vet faktiskt inte helt vad lagen säger i Sverige, men i Danmark heter det att man inte får lov att förvärka någon annans egendom fören kostnaden för att förvara den överstiger produktens värde.
Sen om den regeln också gäller en tredje part (som InfoCare är i dehär sammanhanget) låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Tror det var dig jag precis svarade i ett PM, men jag svarar här också i fall att fler har samma fråga.

Det går inte att använda något annat än originalkorten i någon av 6000-serie datorerna.
Det stämmer att 15"arna använder samma slot som MXM2, dock slutar likheterna där då korten för de första har en annan formfactor, och för det andra har VGA-BIOSen integrerad i moderkortets BIOS.

Det går inte ens att t.ex. ta ett 8600M-kort från en 6625WD och installera i en 6615WD. Fysiskt passar det, men du kommer inte att få någon bild då BIOSen inte är anpassad för det kortet.

14"arna i 6000-serien har inget löst grafikkort alls, utan det sitter på samma PCB som moderkortet.
Tro mig, jag har bytt åtskilliga hundratal 6000-serie moderkort och arbetade dessutom ett par år som reservdelschef på Zepto, så jag vet vad jag snackar om :).

Vet faktiskt inte helt vad lagen säger i Sverige, men i Danmark heter det att man inte får lov att förvärka någon annans egendom fören kostnaden för att förvara den överstiger produktens värde.
Sen om den regeln också gäller en tredje part (som InfoCare är i dehär sammanhanget) låter jag vara osagt.

yup, det var jag. skönt att få det garanterat då jag har hört rykten om något liknande. men men, då får jag nog ta vara på delarna och slakta datorn... har varit på jakt efter ett grafikkort för vettiga pengar i ett halvår nu. om mxm inte passar är det nog ingen ide. zepto usa har inga 7600 kort kvar, rosenmeier a/s vägrar svara på mejl och företaget som hanterade zeptos konkursbo vägrar ge ut information om vad som händer med zeptos lager. dryga jävlar...

och helvete vilken tur att jag inte köpte 6*** serien utan en 3215w.
min tuffar på utan problem. med ny processor, hdd, ram och os känns den riktigt pigg ochså.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur