Byta från PC till MAC. Lite funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

85% extra? O.o..

Lägg ihop en "vanlig pc" med lika bra komponenter & skärm för 15% av en iMac. Oh wait, det går inte.

Du bör nog repetera lite procenträkning i matten med din mattelärare.

Permalänk

Prova win7 säger jag bara, sen kan du ju även prova att lägga in os-x på din nuvarande dator så kan du prova det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Faktum är att en stor andel Macanvändare är folk som köpt dem för att de inte har en egen livsstil.

Det är inte så att det är en svepande generalisering. Det är inte så att en majoritet är rabiata fanboys, precis, bara en läskigt stor andel.

Källa på det påståendet tack.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchup:

En fördel med en Mac-dator är ju att mjukvaran är så välanpassad till hårdvaran.

Du menar att andra tillverkare väljer komponenter så att det medvetet ska fungera dåligt?

Skrivet av ketchup:

Mac OS X i en vanlig PC tror jag inte skulle fungera så bra, men har inte testat det själv.

Har du exakt samma komponenter kan du praktiskt taget installera den med retail disc.

Skrivet av ketchup:

Och om han vill ha mindre krångel är Linux inget jag skulle rekommendera.

Beror på distro.

Skrivet av HypeX:

Dah, var så trött då jag skrev det så jag tror huvudet redan hade gått och lagt sig ;).
Men jag tror endå inte du får ihop en lika bra dator för 54% av en iMac, speciellt inte 27"arn. Om du tror att det går så har du ingen aning om hur bra skärmar de har.

Eller så behöver vi inte spela på Apples planhalva hela tiden. Tänk om jag vill ha två skärmar istället för en 27"? Då tror jag att Macen förlorar ganska stenhårt.
Eller två st 27". När man jämför med Apple måste man inte hela tiden anpassa sig efter Apples valda komponenter.

Skrivet av Derox:

Källa på det påståendet tack.

På den stora andelen rabiata fanboys? Se Sweclockers Applesektion, IDG Macworld, Mac-forums, osv.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Eller så behöver vi inte spela på Apples planhalva hela tiden. Tänk om jag vill ha två skärmar istället för en 27"? Då tror jag att Macen förlorar ganska stenhårt.
Eller två st 27". När man jämför med Apple måste man inte hela tiden anpassa sig efter Apples valda komponenter.

Håller med dig där. Apple ägare försvarar alltid de höga priserna med hur jättebra skärmarna är och att priset skulle bli det samma om man valde en likadan skärm till PC. Det må vara sant i vissa fall, men fördelen för oss andra är att vi kan välja skärm fritt. Vill jag ha en benq skärm för många ggr längre pris eftersom jag tycker den duger för mig så kan jag göra så. Vill jag ha en dyr skärm så kan jag välja det också.

Köper man en iMac så kan man bara välja på dyra skärmar. Samma sak gäller till viss del de bärbara Macarna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchup:

En fördel med en Mac-dator är ju att mjukvaran är så välanpassad till hårdvaran.

Mac OS X i en vanlig PC tror jag inte skulle fungera så bra, men har inte testat det själv.

Och om han vill ha mindre krångel är Linux inget jag skulle rekommendera.

Jag har Mac OS X, Windows 7 och Ubuntu installerade i min Mac och föredrar Mac OS personligen även om jag tycker Windows 7 är ett helt ok operativsystem.

Känns konstigt att du argumenterar mot min poäng, känns självklart att man bör prova dessa alternativ innan man spenderar en stor summa pengar på en dator bara för att slippa windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är du en gamer så köper du inte en Mac, är du en fotograf eller en människa som sysslar med redigering som är i behov av en skärm med bra betraktningsvinklar och bra färgåtervinning så köper du inte en Benq skärm för 1500 kr, iMacs triumfkort är skärmen. Inte den bästa skärmen för pengarna men för en amatör/semipro fotograf duger den utmärkt. Valfrihet har du, antingen köper du en iMac (färdig konfad. dator med kickass skärrm) eller en PC som du bygger själv men vilken skärm du vill :).

Skrivet av Bejje:

Håller med dig där. Apple ägare försvarar alltid de höga priserna med hur jättebra skärmarna är och att priset skulle bli det samma om man valde en likadan skärm till PC. Det må vara sant i vissa fall, men fördelen för oss andra är att vi kan välja skärm fritt. Vill jag ha en benq skärm för många ggr längre pris eftersom jag tycker den duger för mig så kan jag göra så. Vill jag ha en dyr skärm så kan jag välja det också.

Köper man en iMac så kan man bara välja på dyra skärmar. Samma sak gäller till viss del de bärbara Macarna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Hur bra skärmar har en imac på en skala? Tex. jämfört med en sånhär Omdömen om HP ZR24w

Någon som har koll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du bör nog repetera lite procenträkning i matten med din mattelärare.

Haha, jo om han msg mig så kan jag nog ge en crash course i matte 101.

Permalänk
Medlem

iMacen och Dell u2711 har tydligen samma panel Dell ships 27-inch display using iMac's panel | Electronista . Dock har iMacen LED belysning istället för CCFL som Dellen har. Men skulle gissa av bildkvalitén är samma som på HPn där.

Skrivet av thereal_twisted:

Hur bra skärmar har en imac på en skala? Tex. jämfört med en sånhär Omdömen om HP ZR24w

Någon som har koll?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

ojojoj! ge win 7 ett försök om du inte gillar de prova mac. easy as dell.

Permalänk
Medlem

Där har ni en dator med samma specs som en iMac. Skillnaden är att iMacen kostar 22 000kr medan PCn kostar 8000kr + att PCn har bättre grafikkort. Macen kostar 175% mer.. Nu glömde jag dock operativsystemet för 1000kr till PCn

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

http://img38.imageshack.us/img38/8100/imaca.jpg

Där har ni en dator med samma specs som en iMac. Skillnaden är att iMacen kostar 22 000kr medan PCn kostar 8000kr + att PCn har bättre grafikkort. Macen kostar 175% mer.. Nu glömde jag dock operativsystemet för 1000kr till PCn

Och du glömde en Dell u2711 för 8500. Så det blir inkl windows home premium (eller kanske ultimate för 2k, då OS X har stöd för alla språk) 17500. Grattis, du spar 4500.

edit, och det är när du väljer den oprisvärda 860, som på apple store kostar 2k mer har jag för mig

Permalänk
Medlem

Wow du har verkligen tänkt till där? ;), du har inte glömt skärm, t-bord, mus, webbcam, operativ, blåtand, trådlöst nätvärkskort, operativ.

Skrivet av Devrer:

http://img38.imageshack.us/img38/8100/imaca.jpg

Där har ni en dator med samma specs som en iMac. Skillnaden är att iMacen kostar 22 000kr medan PCn kostar 8000kr + att PCn har bättre grafikkort. Macen kostar 175% mer.. Nu glömde jag dock operativsystemet för 1000kr till PCn

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Det där var väl kanske inte det billigaste paketet man kan plocka ihop, finns moderkort som har bt(alt en bt plug 'n forget mini dongel), wlan etc inbyggt. Sen en i5 750 och en HP ZR24w skärm på det. Eller 2st 24" kanske, dom kostar ju bara 3700:- stycket.

Fast den diskussionen kan vi nog lägga ner, även den mest inbitne mac entusiasten vet nog mkt väl att det går att få samma hårdvara mkt billigare om man plockar ihop prylarna själv.

Fö. borde det väl snart vara dags för uppdatering av imaccarna, dom kör ju fortfarande med c2d 21,5" modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Wow du har verkligen tänkt till där? ;), du har inte glömt skärm, t-bord, mus, webbcam, operativ, blåtand, trådlöst nätvärkskort, operativ.

Precis. SKÄRM liksom!

Sedan är det en hel del annat. Som att iMac är tyst, liten/platt och unikt snygg ...

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det där var väl kanske inte det billigaste paketet man kan plocka ihop, finns moderkort som har bt(alt en bt plug 'n forget mini dongel), wlan etc inbyggt. Sen en i5 750 och en HP ZR24w skärm på det. Eller 2st 24" kanske, dom kostar ju bara 3700:- stycket.

Nu pratar vi om exakt samma dator fast PC, inte att du kan få en sämre processor och mindre skärm för ett billigare pris. i5 finns ju till iMac också, för 2k mindre än 860 så. Och 21,5" iMacarna är ju också billigare.

Permalänk
Medlem

Jag väntar spännt på en uppdatering, blir antingen en uppdaterad 27" iMac eller ett hemmabygge + hackintosh ;). Den enda fördelen som ett hemmabygge har för mig är möjlighet att pilla själv.

Skrivet av thereal_twisted:

Fö. borde det väl snart vara dags för uppdatering av imaccarna, dom kör ju fortfarande med c2d 21,5" modellerna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dags att uppdatera Mac Mini. Vill gärna köpa en, men det känns som bortkasta pengar att köpa en nu för samma pris som när dom var ny för att sedan vänta någon/några månader så kommer en ny till samma pris fast med ny hårdvara.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Nu pratar vi om exakt samma dator fast PC, inte att du kan få en sämre processor och mindre skärm för ett billigare pris. i5 finns ju till iMac också, för 2k mindre än 860 så. Och 21,5" iMacarna är ju också billigare.

Jag jämförde med 21,5". Apples sida kanske inte är uppdateread då för där finns bara c2d till 21,5".

Men som sagt, vi lägger ner den diskussionen då den redan vart uppe typ 200ggr minst.

Permalänk
Medlem

True, den kommer upp i alla trådar på detta Mac forum. Alltid någon som kommer in och klagar på priset.

21,5" finns bara med core 2 duo idag. Så kanske var konstig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hur bra skärmar har en imac på en skala? Tex. jämfört med en sånhär Omdömen om HP ZR24w

Någon som har koll?

iMacen har riktigt bra skärm. Motsvaras av Dell's 27". Vet inte hur det är vs den.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

True, den kommer upp i alla trådar på detta Mac forum. Alltid någon som kommer in och klagar på priset.

21,5" finns bara med core 2 duo idag. Så kanske var konstig jämförelse.

Jo men det va ju det som va grejen, den kostar skjortan och har sämre prestanda än en laptop för 6k. Men jag förmodar att dom kommer med uppdatering av den inom kort, för ingen nykter människa kan ju rimligen gå och köpa en sån imac i dagsläget.

Skrivet av fratey:

iMacen har riktigt bra skärm. Motsvaras av Dell's 27". Vet inte hur det är vs den.

Den hp skärmen ska tydligen va i nivå med imac's skärmar.

Permalänk
Medlem

En ihopplockad PC kostade minst lika mycket som 27" Imac när denna lanserades, mycket pga den stora skärmen. Skillnaden är ju att komponenterna till PC:n minskar i pris allt eftersom, medan priset på Imacen består. Jag tycker tjusningen med Mac är hur välplanerad datorn känns och hur balanserade komponenterna faktiskt är för att ge användaren en förnäm upplevelse.

Vid jämförelsen mellan Windows 7 och OS X så skulle jag säga att OS X har fördelen att kännas mer strömlinjeformat. För att backa upp påståendet har exempelvis OS X ett generellt tangentkomando för att komma åt "Options/prefrences" i olika program, en mer överskådlig och lättnavigerad "Kontrollpanel" och att olika programs inställningar inte sparas i ett stort register i OS:et utan sparas som XML relativt lättåtkomligt i egna filer. Kort och gott känns UNIX-strukturen mer logisk än Windows dito.

Gällande fönsterhanteringen föredrar jag den i Windows 7 med Aero Snap före OS X.

Vidare undrar jag varför priset på en Mac jämfört med en PC får så stort utrymme i dessa diskussioner. Det är ändå Sweclockers vi disskuterar på och jag tar för givet att vi alla spenderar en mycket stor del av vår tid framför vår dator. Slår man ut kostnaden över tid, säg 2-3 år, har inte några extra tusenlappar hit eller dit speciellt stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxim:

Vidare undrar jag varför priset på en Mac jämfört med en PC får så stort utrymme i dessa diskussioner. Det är ändå Sweclockers vi diskuterar på och jag tar för givet att vi alla spenderar en mycket stor del av vår tid framför vår dator. Slår man ut kostnaden över tid, säg 2-3 år, har inte några extra tusenlappar hit eller dit speciellt stor betydelse.

Stämmer mycket bra. Dessutom betyder de tusenlapparna ännu mindre om man får en dator som man tycker är "awesome" jämfört med en dator som är prisvärd ur ren prestanda synpunkt.

Förmodligen så är problemet med Mac och Sweclockers att det är två målgrupperna krockar rätt så bestämt på just detta plan. Traditionellt så är en överklockare en person som vill lägga lite pengar på bra och billiga komponenter som man sedan kan stressa upp till än mer prestanda/krona. Macen är dyrare och därmed långsammare per krona... vilket inte alls går ihop.

Det som dock oftast resulterar i sådana här diskussioner är det kan vara svårt att se varför någon skulle lägga så mycket mer pengar på en Mac än en traditionell PC. Man värderar endast 3dmarks/krona och inte det lilla extra runt om kring som förhöjer helhetsupplevelsen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo men det va ju det som va grejen, den kostar skjortan och har sämre prestanda än en laptop för 6k. Men jag förmodar att dom kommer med uppdatering av den inom kort, för ingen nykter människa kan ju rimligen gå och köpa en sån imac i dagsläget.

Länka till en laptop för 6k som har högre prestanda än en 3,06ghz core 2 duo för desktop.

Förut använde de sig av laptop delar till iMac, inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Stämmer mycket bra. Dessutom betyder de tusenlapparna ännu mindre om man får en dator som man tycker är "awesome" jämfört med en dator som är prisvärd ur ren prestanda synpunkt.

Problemet är att om man slår ut, säg, två datorer över fyra år är det kanske tjugo tusen jag betalat extra. Vilket är ganska mycket. Fyrtio tusen om vi snackar vs Mac Pro.

Skrivet av b0bzor!:

Förmodligen så är problemet med Mac och Sweclockers att det är två målgrupperna krockar rätt så bestämt på just detta plan. Traditionellt så är en överklockare en person som vill lägga lite pengar på bra och billiga komponenter som man sedan kan stressa upp till än mer prestanda/krona. Macen är dyrare och därmed långsammare per krona... vilket inte alls går ihop.

Jag tror faktiskt att en majoritet av Sweclockers inte överklockar!

Skrivet av b0bzor!:

Det som dock oftast resulterar i sådana här diskussioner är det kan vara svårt att se varför någon skulle lägga så mycket mer pengar på en Mac än en traditionell PC. Man värderar endast 3dmarks/krona och inte det lilla extra runt om kring som förhöjer helhetsupplevelsen.

Njae, jag bryr mig om arbetsflöde. Om det tar fem sekunder extra att öppna Photoshop så har vi där ett problem eftersom jag startar det fyra gånger per dag, till exempel. Och Photoshop Windows = Photoshop Mac. Kort sagt finns det inte någon egentlig anledning, för snabbare workflow har OS X definitivt inte.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Wow du har verkligen tänkt till där? ;), du har inte glömt skärm, t-bord, mus, webbcam, operativ, blåtand, trådlöst nätvärkskort, operativ.

Haha jo vet, glömde nämna skärmen med, då jag inte vet vad en motsvarande mac-skärm till pc kostar. Sen apples medförljande möss/tangentbord är väl inte så mkt att hänga i granen?

Men utgå från att pc kostar ungefär hälften så mycket som mac..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, ska läsa igenom dom lite noggrannare senare.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Länka till en laptop för 6k som har högre prestanda än en 3,06ghz core 2 duo för desktop.

Förut använde de sig av laptop delar till iMac, inte längre.

En i5 430m motsvarar ungefär en c2d@2,8ghz. En 520m motsvarar ungefär c2d@3,1ghz, i tex cinebench multitråd rendering drar dock arrandale cpu ifrån ovan nämnda c2d.

Antar att du vet hur prisjakt funkar, in där och sök på laptops med ovan nämnda cpus.

Men allvarligt så tycker jag vi lägger ner denna diskussionen nu, vill du fortsätta så starta en separat tråd för det eller ngt.