Google byter ut Windows till fördel för Mac OS X

Permalänk

Google byter ut Windows till fördel för Mac OS X

Enligt Financial Times så byter Google ut sina Windows-maskiner mot Mac:ar med Mac OS X eller Linux-maskiner.

Citat:

"We’re not doing any more Windows. It is a security effort," said one Google employee.

"Many people have been moved away from [Windows] PCs, mostly towards Mac OS, following the China hacking attacks," said another.

New hires are now given the option of using Apple’s Mac computers or PCs running the Linux operating system. "Linux is open source and we feel good about it," said one employee. "Microsoft we don’t feel so good about."

Google ditches Windows on security concerns

Trevligt säger jag! Tror dock inte att det betyder så mycket för oss vanliga konsumenter. Möjligen kan det, om jag(/vi?) har tur, på sikt innebära att fler företag vågar satsa på Mac och Mac OS X så att jag(/vi?) får använda Mac OS X också i arbetslivet. Eller vad tror du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är verkligen OS X så mycket säkrare, eller är det bara att majoriteten inte orkat göra virus för OS X då majoriteten kör windows?

Dom hackade väl OS X på 10 sek i nån tävling haha.

edit, Tror inte det är så bra om många stora företag börjar med det, då Virus kommer börja poppa upp för Mac.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Är verkligen OS X så mycket säkrare, eller är det bara att majoriteten inte orkat göra virus för OS X då majoriteten kör windows?

Dom hackade väl OS X på 10 sek i nån tävling haha.

edit, Tror inte det är så bra om många stora företag börjar med det, då Virus kommer börja poppa upp för Mac.

Det är frågan, som det är nu finns det ju expolits till Mac OS X också. Dock finns det just nu inga (närmsta jag kan komma på är en carpet-bomb för Safari men den infekterar inte ditt system utan du får "bara" massa filer i din Download-mapp) virus* "bara" sådant du som användare själv måste köra. Sen finns ju "säkerheten" som härstammar ifrån att det är UNIX, det vill säga ett bättre och mer använt rättighetssystem. Så jag skulle faktiskt vilja hävda att Mac OS X är, på grund av sitt arv, design och generella användande, säkrare än Windows.

Gällande ~10-sekundershacket så var det ett noga förberett hack, långt innan tävlingen (men helt okej enligt tävlingens regler!). Allt det hacket säger oss, i och med att även Windows och Linux systemet hackades, är att han som "pwn-to-own":ade Mac:en var skickligare än de andra och att alla system är mer eller mindre sårbara.
Dessutom har jag för mig att det krävdes att en annan person gick in på en speciell sida med Safari för att han skulle lyckas (vilket också var tillåtet under andra dagen eller om det var andra försöket samma dag).

Det finns definitivt en överhängande risk att fler satsar på att utveckla den har typen av "illasinnade" program när fler företag använder sig av plattformen. Dock tror jag att Mac OS X kommer att klara sig undan virus* i större utsträckning än Windows. Dock inte sagt att jag inte tror att vi kommer att få se trojaner, malware och liknande för Mac OS X i framtiden!

Virus = Program som sprider sig självt, behöver ej användarens hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkerhetschefen på mitt jobb hade en genomgång av just sårbarheter i olika operativsystem, och rent procentiellt sett så låg Mac OS X högre än Windows Vista med tanke på att Windows uppdaterades oftare, likaså de vanligaste antivirusprogrammen.

Statistiken han visade upp hade han fått direkt från McAfee.
Måste säga att jag också blev förvånad när han sa det, men han påpekade att eftersom windows används i mycket större utsträckning än Mac OS X så uppmärksammas det mer och verkar vara större.

Vill även tillägga att jag inte har några erfarenheter eller så, men tänkte att det kunde tillföra något i diskussionen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Ni som säger att till finns virus till Mac, kan ni inte länka till info om ett? Bara ett enda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Säkerhetschefen på mitt jobb hade en genomgång av just sårbarheter i olika operativsystem, och rent procentiellt sett så låg Mac OS X högre än Windows Vista med tanke på att Windows uppdaterades oftare, likaså de vanligaste antivirusprogrammen.

Statistiken han visade upp hade han fått direkt från McAfee.
Måste säga att jag också blev förvånad när han sa det, men han påpekade att eftersom windows används i mycket större utsträckning än Mac OS X så uppmärksammas det mer och verkar vara större.

Vill även tillägga att jag inte har några erfarenheter eller så, men tänkte att det kunde tillföra något i diskussionen.

lol, är väl snarare så att det inte BEHÖVER uppdateras lika ofta. Till Windows kommer massa nytt skit till varje dag, tror knappast ens 1% av den mängden som kommer till OS X per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

lol, är väl snarare så att det inte BEHÖVER uppdateras lika ofta. Till Windows kommer massa nytt skit till varje dag, tror knappast ens 1% av den mängden som kommer till OS X per dag.

Just för att Windows samt Internet Explorer också är proportionerligt mycket mer väletablerat mot MacOS med valfri webbläsare. Det är helt enkelt snurrigt att försöka måla upp Windowsprodukter som mindre säkra än Apples motsvarigheter när förutsättningar är helt olika.

Man luskar fram säkerhetsbrister i väletablerade system - för det är den primära målgruppen för hot.

Permalänk
Medlem

Snart kryllar det av poster där folk som tror sig veta bättre än GOOGLE säger att OS X inte är lika säkert som windows. Suck.
Men visst, skulle mac få dominans på samma sätt som microsoft så skulle säkert saker och ting se annorlunda ut, men så är det inte och kommer aldrig att bli så.

-

Härligt att se att google inte bojkottar apple för att de har blivit konkurrenter

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjohansson:

Ni som säger att till finns virus till Mac, kan ni inte länka till info om ett? Bara ett enda?

Macintosh Viruses and Mac Virus Resources

Help, My Mac Has a Virus! Huh?

Download VirusBarrier X6 for Mac - Robust anti-virus protection for Mac and iPhone. MacUpdate Mac Software Downloads

My mac has a virus?!?!? - Yahoo! UK & Ireland Answers

Mac OS X: The First Virus

Här är iaf lite info om att det finns virus till mac.

Permalänk

Helt rätt, hoppas fler företag följer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Gällande ~10-sekundershacket så var det ett noga förberett hack, långt innan tävlingen... Allt det hacket säger oss, i och med att även Windows och Linux systemet hackades, är att han som "pwn-to-own":ade Mac:en var skickligare än de andra ...

Att "hacket" var noga förberett är ovesäntligt. Numera är det web 2.0 som är det stora hotet och då återspeglar testen verkligheten. Förenklat; Ryssarna som snickrat på sin kod i månader och placerat den på en hemsida som bara väntar på att en webbläsare med säkerhetshål ska hitta dit så har vi samma scenario.

Sen kan man nog tolka resultatet lite som man vill. Sätter jag också på mig mina mentala skygglappar så vill jag nog tro att Windows och Linux var mer svårforcerat

Personligen så ser jag användaren som det stora hotet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Just för att Windows samt Internet Explorer också är proportionerligt mycket mer väletablerat mot MacOS med valfri webbläsare. Det är helt enkelt snurrigt att försöka måla upp Windowsprodukter som mindre säkra än Apples motsvarigheter när förutsättningar är helt olika.

Man luskar fram säkerhetsbrister i väletablerade system - för det är den primära målgruppen för hot.

Fast andelen användare är ändå inte hela sanningen. Ett exempel är ju att IIS5 var värst drabbat av dålig säkerhet och spammade sönder halva internet med maskar samtidigt som Apache låg med en marknadsandel på en bit över 70%.

Men en sak är säkert, MS har rykt upp sig ordentligt de senaste åren.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Folk som skriver virus till Unix/Linux borde skaffa sig ett vettigt liv. Seriously.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av acke5:

Folk som skriver virus till Unix/Linux borde skaffa sig ett vettigt liv. Seriously.

Gäller väl alla som programmerar elak kod istället för onanerar?

(tycker för övrigt det är en självklarhet att det kommer virus mm till Mac snart, nu är dom ju stora hade jag haft kunskapen hade nog jag gjort ett litet joker-program.. )

Permalänk
Medlem

Ja, gud vad smart att flytta sig till ett låst operativsystem med en tillverkare!
Jag har aldrig sett maken till idioti. Inte just biten med att flytta sig till Windows, men att låsa sig till en komponenttillverkare som har världens mest rabiata fanboyklubb.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är mer intressant att de får välja att använda linux (undrar vilken dist, ubuntu?).
Google visar än en gång att de gillar öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Jag tycker att det är mer intressant att de får välja att använda linux (undrar vilken dist, ubuntu?).
Google visar än en gång att de gillar öppen källkod

Gissar på Ubuntu, det är väl det de kör på sina servrar?

Visa signatur
Permalänk

Beror väl antagligen på att det finns så få virus till OS X. På så sätt är det säkrare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer gynna oss Mac-ägare och ge en ordentlig boost i utvecklingen av allehanda program, integration mm. Det säger inte lite att en av världens absolut största IT-bolag byter till Mac.

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Nej det var ju verkligen ingen info om att det finns virus till mac!
Du (eller någon annan som säger att det finns virus till mac) har inte möjlighet att skicka med någon riktig länk? Någon länk som faktiskt bekräftar att det finns virus?

För sanningen är ju fortfarande att varken jag eller någon jag känner eller hört talas om någonsin har fått ett virus till Mac OS X. Jag kan inte säga detsamma om Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig i mitt liv spenderat pengar på en Mac, kör hellre Ubuntu ärligt talat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjohansson:

Nej det var ju verkligen ingen info om att det finns virus till mac!
Du (eller någon annan som säger att det finns virus till mac) har inte möjlighet att skicka med någon riktig länk? Någon länk som faktiskt bekräftar att det finns virus?

För sanningen är ju fortfarande att varken jag eller någon jag känner eller hört talas om någonsin har fått ett virus till Mac OS X. Jag kan inte säga detsamma om Windows

Det var det inte.. Det finns skit till mac, vet att idg och säkerligen nån annan tidning på nätet publicerade nåt skit om detta.

Skrivet av SkorutansteN:

Jag hade aldrig i mitt liv spenderat pengar på en Mac, kör hellre Ubuntu ärligt talat.

Skulle heller inte göra det, helt enkelt på tok för dyrt för mig och jag har ingen nytta av mac, du kanske inte har nytta av windows, förstå det och låt oss andra vara.

Vad har musmattan med datortillverkare/OS att göra ? Du sitter väl med en qpad för x antal hundra sek och han en BF2 musmatta för 200 spänn, jag personligen sitter med en billig skitmatta med en bild på mig själv som jag fick i presen när jag fyllde år..

Mac är inte speciellt billigt för en vanlig person sålänge den personen definitivt inte måste ha just en mac och dess program (som finns till windows också).

Vi kan hålla på att flame'a hur mycket du vill men det kommer inte lösa ett skit.

Är alltid mactalibaner versus windowstöntar och ingen vinner någonsin..

Citat av borttaget inlägg raderat.
Permalänk
Inaktiv

Att välja att köra Mac känns förvisso lite underligt men av artikeln att dömma så kommer ju Google köra deras egna OS också.

Skrivet av SkorutansteN:

Jag hade aldrig i mitt liv spenderat pengar på en Mac, kör hellre Ubuntu ärligt talat.

Skrivet av tcntad:

Skulle heller inte göra det, helt enkelt på tok för dyrt för mig och jag har ingen nytta av mac, du kanske inte har nytta av windows, förstå det och låt oss andra vara.

Ni kanske ska låta bli Apple-delen av forumet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det var det inte.. Det finns skit till mac, vet att idg och säkerligen nån annan tidning på nätet publicerade nåt skit om detta.

Men länka till det isf så man kan se om det ligger något i det?

Skrivet av tcntad:

Skulle heller inte göra det, helt enkelt på tok för dyrt för mig och jag har ingen nytta av mac, du kanske inte har nytta av windows, förstå det och låt oss andra vara.

Men herregud! Sitter du på ett Mac-forum, i en tråd som handlar om att Google gör över till OS X och säger att man inte ska diskutera Mac?

Allt jag ville är att om någon påstår att det finns virus till Mac, att man då länkar till information om detta, då jag säjlv inte har sett, eller vet om någon som någonsin drabbats av ett virus till OS X.

Skrivet av tcntad:

Vad har musmattan med datortillverkare/OS att göra ? Du sitter väl med en qpad för x antal hundra sek och han en BF2 musmatta för 200 spänn, jag personligen sitter med en billig skitmatta med en bild på mig själv som jag fick i presen när jag fyllde år..

Det var mest för att påpeka att det var lika intressant som att SkorutansteN inte skulle investera i en mac, det tillför liksom inget..

Skrivet av tcntad:

Mac är inte speciellt billigt för en vanlig person sålänge den personen definitivt inte måste ha just en mac och dess program (som finns till windows också).

Vi kan hålla på att flame'a hur mycket du vill men det kommer inte lösa ett skit.

Är alltid mactalibaner versus windowstöntar och ingen vinner någonsin..

En Mac kan vara lite dyrare ja, vad jag undrade om du ser tidigare poster är ifall någon kunde länka till vettig info om virus till en Mac

Svårare är det inte

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjohansson:

Men länka till det isf så man kan se om det ligger något i det?

Men herregud! Sitter du på ett Mac-forum, i en tråd som handlar om att Google gör över till OS X och säger att man inte ska diskutera Mac?

Allt jag ville är att om någon påstår att det finns virus till Mac, att man då länkar till information om detta, då jag säjlv inte har sett, eller vet om någon som någonsin drabbats av ett virus till OS X.

Det var mest för att påpeka att det var lika intressant som att SkorutansteN inte skulle investera i en mac, det tillför liksom inget..

En Mac kan vara lite dyrare ja, vad jag undrade om du ser tidigare poster är ifall någon kunde länka till vettig info om virus till en Mac

Svårare är det inte

Nej det gör jag inte ? Läs om läs rätt!.

Det tjafsas rätt duktigt i denna tråd som inte har med huvudämnet att göra!
"Google byter ut windows till fördel för mac osx" är ämnet men det diskuteras huruvida det finns virus till osx eller inte.. så allt är offtopic..

Nej, ingen lär ha drabbats hårt av det eftersom de troligen inte vet att de inte har fått skiten eftersom alla säger "det finns inte virus till mac" och då tror alla att det är lugnt, men jo det finns ett "virus" som sägs vara väldigt irriterande men gör ingen riktig skada.. Om det inte fanna så skulle det inte heller behövas AV's till mac heller, right ?

First ever virus for Mac OS X discovered
OSX.Macarena | Symantec
World's first OS X virus hits Apple - Techworld.com
A - Z list of all Threats and Risks - Symantec Corp. (bläddra ner till osx)

Och från en jag länkade till tidigare
Mac OS X Virus: Inqtana.A Worm
Leap.A aka Oompa-Loompa virus
Melissa

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej det gör jag inte ? Läs om läs rätt!.

Det tjafsas rätt duktigt i denna tråd som inte har med huvudämnet att göra!
"Google byter ut windows till fördel för mac osx" är ämnet men det diskuteras huruvida det finns virus till osx eller inte.. så allt är offtopic..

Nej, ingen lär ha drabbats hårt av det eftersom de troligen inte vet att de inte har fått skiten eftersom alla säger "det finns inte virus till mac" och då tror alla att det är lugnt, men jo det finns ett "virus" som sägs vara väldigt irriterande men gör ingen riktig skada.. Om det inte fanna så skulle det inte heller behövas AV's till mac heller, right ?

First ever virus for Mac OS X discovered
OSX.Macarena | Symantec
World's first OS X virus hits Apple - Techworld.com
A - Z list of all Threats and Risks - Symantec Corp. (bläddra ner till osx)

Och från en jag länkade till tidigare
Mac OS X Virus: Inqtana.A Worm
Leap.A aka Oompa-Loompa virus
Melissa

Nu kan vi kanske äntligen lägga ner det där med virus till OS X då?
Det enda du själv lyckas hitta är massa "Proof of concept"-virus, samt något virus till Windows 95, 98 och Mac OS 9 som lever inuti Microsoft Word 97
samt en lista med ett par virus där alla har Severity så nära noll det går på mätaren.
Blir så trött bara på folk som hävdar saker och sen inte har något att visa upp.

Slutsatsen är ju helt klart att vill man bli smittad av ett virus i Mac OS X, ja då får man fanimej ligga i

Sådär, back to topic!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjohansson:

Nu kan vi kanske äntligen lägga ner det där med virus till OS X då?
Det enda du själv lyckas hitta är massa "Proof of concept"-virus, samt något virus till Windows 95, 98 och Mac OS 9 som lever inuti Microsoft Word 97
samt en lista med ett par virus där alla har Severity så nära noll det går på mätaren.
Blir så trött bara på folk som hävdar saker och sen inte har något att visa upp.

Slutsatsen är ju helt klart att vill man bli smittad av ett virus i Mac OS X, ja då får man fanimej ligga i

Sådär, back to topic!

OSX.Exploit.Launchd is a Trojan horse that exploits the Apple Mac OS X LaunchD Local Format String Vulnerability (BID 18724). It provides root access on the Macintosh OSX version 10.4.6 or earlier.
OSX.Exploit.Launchd | Symantec

OSX.HellRTS is a Trojan horse that opens a back door on the compromised computer.
OSX.HellRTS | Symantec

är detta bara påhittat ?

Ok, back to topic.

Permalänk
Medlem

Eget os?

Jag tycker det är förvånande att google inte själva anpassar ett helt eget operativsystem, låt säga att de tar en linux dist och moddar lite lätt, eller helt enkelt gör ett helt eget program. Googel är ju som sagt så pass stort så det borde kunna vara ekonomiskt försvarbart, med rätt programvara skulle det nog kunna spara massa peengar, inte bara i licenskostnader utan 'även i driftsäkerhet/upptime.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

OSX.Exploit.Launchd is a Trojan horse that exploits the Apple Mac OS X LaunchD Local Format String Vulnerability (BID 18724). It provides root access on the Macintosh OSX version 10.4.6 or earlier.
OSX.Exploit.Launchd | Symantec

OSX.HellRTS is a Trojan horse that opens a back door on the compromised computer.
OSX.HellRTS | Symantec

är detta bara påhittat ?

Ok, back to topic.

"In order to become infected, a user must run the server component of the trojan horse"

MacScan HellRaiser (aka OSX/HellRTS.D)

Om man själv måste starta viruset så känns det väl lite sådär halvt, visst är det tekniskt möjligt - hade någon skickat det till min mor och bett henne starta det är det möjligt hon hade blivit smittad, men det är ju inte så definitionen är. Läs vad rastersize skrev högre upp:

"Virus = Program som sprider sig självt, behöver ej användarens hjälp."

Jag står fast vid att om man avsiktligt vill få virus på sin Mac så får man slita en del.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Jag tycker det är förvånande att google inte själva anpassar ett helt eget operativsystem, låt säga att de tar en linux dist och moddar lite lätt, eller helt enkelt gör ett helt eget program. Googel är ju som sagt så pass stort så det borde kunna vara ekonomiskt försvarbart, med rätt programvara skulle det nog kunna spara massa peengar, inte bara i licenskostnader utan 'även i driftsäkerhet/upptime.

De kör ju sitt Goobunto!

Goobuntu - Wikipedia, the free encyclopedia