NAD AMP 1 trasig behöver en ersättare

Permalänk
Medlem

NAD AMP 1 trasig behöver en ersättare

Min älskade NAD AMP 1 har slutat fungera, stendöd!
Den har fungerat som en brygga mellan ett par stora 60-70tals högtalare tandberg och min smart tv Sony, samt varit festens stjärna när man enkelt har kunnat casta musik från valfri mobil ansluten till hemmets WIFI.

Hifi klubben säljer dom inte länge så jag behöver en ersättare. Finns det inga billiga chromecast förstärkare för mitt ändamål?

Behöver jag egentligen bara en mindre förstärkare och så använder jag smart TVn som chromecast?

Är det någon som vill ha min trasiga modell så hojta till så skickar jag den mot porto.

Permalänk

Är väl https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-forstarkare-med-bl... som har ersatt, men den har inte streaming, bara blåtand. Får väl köpa till en streaming sticka/box till den.
Jag kan ta Nad:en och se om jag kan få igång den, vart bor du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Du kan ta vilken förstärkare som helst och koppla på en Wiim mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Är väl https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-forstarkare-med-bl... som har ersatt, men den har inte streaming, bara blåtand. Får väl köpa till en streaming sticka/box till den.
Jag kan ta Nad:en och se om jag kan få igång den, vart bor du?

Jag fick den att blinka igår, sen gav den upp igen.
Beställde en Argon

Bor på Södermalm, jobbar i Liljeholmen.

Permalänk
Skrivet av Sturgis:

Jag fick den att blinka igår, sen gav den upp igen.
Beställde en Argon

Bor på Södermalm, jobbar i Liljeholmen.

Okej,
om du fortfarande är intresserad av att skicka den mot frakt kan du DM:a mig så slipper vi dela adresser publikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Lite tråd arkeologi men jag har också en trasig förstärkare av samma modell som jag försöker få liv i. Vem tog över den trasiga @sturgis? Kanske är samma problem som min och att de har värdefull info

Permalänk

Jag tog över den och fick igång den efter ha bytt några kondingar i nätagget.
Tyvärr hade den nog kraschat i nån uppdatering eller nåt då den hade fastat i en en bootloop.
Fick skicka in den till Hifi klubben för byte av Chromecast modulen.
Det är ett ganska vanligt problem att om den tappar spänningen vid uppdatering att chromecasten slutar fungera och den fastar i en bootloop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Jag har fixat med nätagget också hittills, bytt ut likriktarbryggan och två power MOSFETs som har fått själva enheten att vakna till liv igen. Nu kan jag byta ljudkälla, koppla upp mig mot Bluetooth etc. Tyvärr så känner jag en risk att snubbla på mållinjen eftersom fast allt ser ut att fungera så kommer inget ljud till högtalarna oavsett ljudkälla. Långsökt, men kanske du har någon idé vad som kan vara knas @nossebrofredrik?

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar en gammal tv-reparatör eller liknande.
Troligtvis går den att reparera. Med störsra sannolikhet är det en gammal komponent som är bränd men som går att byta ut mot en ny motsvarighet. 20-60 min jobb.

Permalänk
Skrivet av Babbar:

Tack för snabbt svar! Jag har fixat med nätagget också hittills, bytt ut likriktarbryggan och två power MOSFETs som har fått själva enheten att vakna till liv igen. Nu kan jag byta ljudkälla, koppla upp mig mot Bluetooth etc. Tyvärr så känner jag en risk att snubbla på mållinjen eftersom fast allt ser ut att fungera så kommer inget ljud till högtalarna oavsett ljudkälla. Långsökt, men kanske du har någon idé vad som kan vara knas @nossebrofredrik?

Hej,
inget jag kan säga på rak arm. Jag öppnade upp och kollade lite snabbt på den jag har men det finns inga reläer eller liknade.
Nu kolla de jag inte jätte noga på vilka chip som fanns i den, men troligen finns det väl nåt som har hand om byte av källan.
Det är om nåt sånt kan ha gått sönder för det verkar som din har haft ett större fel på nätdelen än denna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.