Ansiktshår växer tillbaks grövre om man regelbundet rakar det. Myt?

Permalänk
Entusiast

Ansiktshår växer tillbaks grövre om man regelbundet rakar det. Myt?

Nyfiken på ifall det ligger någon sanning bakom detta, logiskt sett så känns det väl som att folk får för sig detta pga att de rakar sig samtidigt som dom blir äldre och det är egentligen då pga ålder och inte rakningen.

Så, sant eller falskt?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

myt, det är åldrandet som gör håret grövre.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det finns andra funktioner som påverkar hårets tjocklek som te.x Hur mycket protein du äter etc.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Det är en myt.

Men många kan uppleva håret som tjockare/grövre efter rakning, men det beror helt på att strået fått en fin vass kant efter rakningen. :>

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Avstängd

Myt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Myt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Såvitt jag vet så kommer myten ifrån att efter man rakat bort hårväxten och tar sig där efter ett tag så känns det gröve just för att hår som precis "växt ut" har hårdare i textur

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Entusiast

Det är som jag alltid trott då, en myt.

Tack!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

placebo.. Dvs myt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Vet inte riktigt om någon redan nämnt detta så det är lika bra att jag skriver det: det är en myt!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Närliggande fråga: stämmer min konspiration om att människor faktiskt vet om att den här myten är en myt, men de påstår att de inte vet om det?

Seriöst, det här måste vara en av de mest populära myterna som finns.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

placebo.. Dvs myt

Ehh, placebo är ingen myt. Det ser till och med ut som om placebo-effekten blir allt starkare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Ehh, placebo är ingen myt. Det ser till och med ut som om placebo-effekten blir allt starkare.

Tror han menade att eftersom folk i väst vill ha chimpansbehåring så önskar de att håret skulle bli grövre av att rakas och därför känns det som att det är så när de sen rakar.. typ placebo..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Ehh, placebo är ingen myt. Det ser till och med ut som om placebo-effekten blir allt starkare.

Den placebo artikelförfattaren, och de flesta som hört något om placebo, tror på är dock en myt.
Science-Based Medicine, Placebo is not what you think it is

Placebo är inte tankens magiska kraft, det är något betydligt mindre spektakulärt.

Permalänk
Medlem

Någon har nog missuppfattat hela grejen. Det är inte rakning som sägs leda till ökad hårväxt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Den placebo artikelförfattaren, och de flesta som hört något om placebo, tror på är dock en myt.
Science-Based Medicine, Placebo is not what you think it is

Placebo är inte tankens magiska kraft, det är något betydligt mindre spektakulärt.

Ehm, vem här har påstått att placebo är "tankens magiska kraft"? Artikelförfattaren nämner inte ens placebo och ingen annan nämner det på så sätt i den här tråden heller vad jag kan se..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael_Berglund:

Ehm, vem här har påstått att placebo är "tankens magiska kraft"? Artikelförfattaren nämner inte ens placebo och ingen annan nämner det på så sätt i den här tråden heller vad jag kan se..

Artikeln heter "Placebos Are Getting More Effective. Drugmakers Are Desperate to Know Why.", så jo, de nämner placebo.
Blandar du kanske ihop artikel och forumtråd? Jag syftade på artikeln som var länkad till i det jag citerade.

Jag syftade på delar av artikeln som denna när jag skrev att placebo inte är "tankens magiska kraft"
"The fact that taking a faux drug can powerfully improve some people’s health–the so-called placebo effect–has long been considered an embarrassment to the serious practice of pharmacology."

Många, om inte de flesta, tror att placebo är någon helande kraft som kan hjälpa allt ifrån cancer till benbrott. Bara man troooor. Någon sådan placebo ser man inte i studier. Det enda som kommer i närheten av detta är att upplevelsen av smärta och liknande kan påverkas, alltså subjektiva saker.
Ger man ett sockerpiller till någon och övertygar denna om att det ska förbättra skäggväxt så kommer de kanske luras till att tro att skäggväxten blir tjockare (mer än den blivit annars), men det är den enda placebo man kommer se. Det gäller andra saker också, som cancer eller influensa.

Det här blev väldigt OT, men trådens ämne är ju ändå avklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Det finns andra funktioner som påverkar hårets tjocklek som te.x Hur mycket protein du äter etc.

Får börja hinka protein då så kanske skägget blir lite biffigare tillsammans med kroppen

OT: Märker då ingen skillnad så det är en myt.

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Artikeln heter "Placebos Are Getting More Effective. Drugmakers Are Desperate to Know Why.", så jo, de nämner placebo.
Blandar du kanske ihop artikel och forumtråd? Jag syftade på artikeln som var länkad till i det jag citerade.

Jag syftade på delar av artikeln som denna när jag skrev att placebo inte är "tankens magiska kraft"
"The fact that taking a faux drug can powerfully improve some people’s health–the so-called placebo effect–has long been considered an embarrassment to the serious practice of pharmacology."

Många, om inte de flesta, tror att placebo är någon helande kraft som kan hjälpa allt ifrån cancer till benbrott. Bara man troooor. Någon sådan placebo ser man inte i studier. Det enda som kommer i närheten av detta är att upplevelsen av smärta och liknande kan påverkas, alltså subjektiva saker.
Ger man ett sockerpiller till någon och övertygar denna om att det ska förbättra skäggväxt så kommer de kanske luras till att tro att skäggväxten blir tjockare (mer än den blivit annars), men det är den enda placebo man kommer se. Det gäller andra saker också, som cancer eller influensa.

Det här blev väldigt OT, men trådens ämne är ju ändå avklarat.

Ahh, sorry, trodde du syftade på trådskaparen. Men tror du att det verkligen är så att många som tror att placebo är någon sorts helande kraft? Jag tror jag aldrig stött på den tolkningen tidigare. Jag tror att de flesta människor vet att placebo bara är ett mindfuck, men ett trevligt sådant.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

vad jag har hört så är enda gången som håret faktiskt skulle kunna växa sig starkare/grövre är om rycker ut håret eftersom man då skadar roten. Håret själv är dött medan roten lever.

Ingen aning om det finns några bevis för påståendet men det låter i alla fall rimligare än det förstnämnda, som föresten är en myt....:P

Permalänk

Det kanske är möjligt, då rakning irriterar huden, vilket leder till högre blodflöde dit. Det i sin tur kan kanske leda till mer/snabbare hårtillväxt. Men jag tvekar på att det är särskilt mycket i så fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Hur får man grövre ansiktshår om man verkligen vill då? Omöjligt? Kaffe på morgonen, till fikat, och på eftermiddag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hur får man grövre ansiktshår om man verkligen vill då? Omöjligt? Kaffe på morgonen, till fikat, och på eftermiddag?

näää... bara lev i 50 år till så ska du se att din önskan gått i uppfyllelse

Permalänk
Medlem