2 problem med nybyggd dator. Ibland startar inte skärmen, startar om vid spel

Permalänk

2 problem med nybyggd dator. Ibland startar inte skärmen, startar om vid spel

Hej,

Jag har för ca en vecka sen byggt ihop denna dator:

* Gainward GTX 480 Grafikkort
* 427378 ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16
* 492610 Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 8GB Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7, 1.65V
* 415884 Corsair TX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
* 587218 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan
* 497888 Microsoft Windows Home Premium 7 Svensk, Full, DVD
* 331024 Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
* Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart

Problemen:

När jag sätter på datorn kan det hända att den inte visar någon bild på skärmen. Trots att jag väntar kanske 2 min. Trycker jag på avstängningsknappen dör datorn direkt, den har alltså inte under dessa 2 min bootat upp och kommer in i windows, för då stänger ju windows av datorn via den avstängningen när jag trycker på avstängningsknappen, nu slockar den som att man drar ut kabeln ur väggen.
Stänger jag av den via knappen och sätter på den igen så kommer Asus upp på skärmen och den startar som den ska. Dock kan det hända att den blir svart 2 ggr i rad innan den blir normal.

Ett annat fel jag har är att vid spel, typ Bad Company 2 och MW2 även CS(!) så startar datorn om sig, ingen bluescreen eller något alls, bara svart skärm sen startar den om. Inga överhettningsproblem, jag har kontrollerat temperaturerna. Jag kanske har spelat i 10 min, sen startar den om.

Jag har senaste Grafikdrivisen från nvidia/gainward.
Jag har senaste bios och chipset drivis.

Vad kan felet vara? För mig låter det som att nåt är vajs/fel med moderkortet.

Vad tror ni?

Tack på förhand.

Mvh. Maximilian
Ibland när jag sätter på startknappen

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

kolla temp på processorn och grafikkortet till å börja med

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

kolla temp på processorn och grafikkortet till å börja med

Dom är okej. Ingen överhettning.

Kör också 64bitars kan jag tilllägga.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Låter som du byggt fel / dåligt.
Bygg om, Bygg rätt.
Riv isär ALLT, Kontrollera delar, kablar, kontakter, även under sidan (tex distanserna under moderkortet, böjda pinnar mm) innan du sätter ihop dom ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kör Memtest för att kolla RAM-minnena. Visserligen borde du blue-screena om det vore något mupp med dem, men man vet aldrig.

Skadar inte heller att köra Prime95.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Angående problemet med att den ibland inte startar upp har jag noterat att om jag kör med VGA funkar det perfekt, men med DVI är det fortfarande lotteri om man får upp startskärmen eller inte.
Inget fel på skärmen, jag har testat med 3 st.

Angående att den startar om vid spel så ska jag testa med ett annat grafikkort idag.

Jag har kört memetest, inga problem där.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Testat lite mer nu. Jag satte i ett gammalt grafikkort jag hade. inga plötsliga omstarter eller liknande. Nu är frågan, är det fel på grafikkortet eller har Nvidia problem med sin drivrutin?

Funkar bra med Prime 95.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Bumpar.

Nu har jag fått tillbaka mitt grafikkort (Gainward GTX 480) som varit hos gainward i ca 3.5 vecka.
Dom konstaterade att det inte är något fel med grafikkortet. Under tiden som GTX480 kortet varit innlämnat har jag använt mig av ett gammalt 6800 grafikkort. Notera här att datorn INTE startar om sig vid spel någon gång med 6800 grafikkortet. Vilket för mig utesluter moderkortet, för vore det fel på moderkortet borde väl det vara problem med båda grafikkorten. Jag tror nu att det är nätaggregatet som är trasigt, att det inte levererar tillräckligt när gtx kortet vill ha ström.
Vad tror ni om detta? Vill gärna "bekräfta" denna teori innan jag åker och köper ett för att felsöka med.

Tack på förhand.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |