Permalänk
Medlem

Android och IP telefoni

Köpte en HTC Desire häromdagen och det allra första jag gjorde var att installera Sipdroid.

Fick nästan panikångest när jag upptäckte att det inte fungerade med Phonzo. Klienten kan logga in och samtalet kopplas upp, men inget ljud!

Finns det någon här som har fått Sipdroid att fungera direkt med Phonzo?

Misstänker att det kan vara codecs som spökar. Phonzo tycks använda
- G711 a-law (hög bitrate - okomprimerat ljud)
- G729 (låg bitrate - komprimerat ljud)

Ni som använder Phonzo, om inte Sipdroid fungerar, vilken annan gratis klient i så fall? Eller måste det till en betalapp för att det ska fungera? I så fall åker HTC tillbaka till affären omedelbums!

Jag vet att jag skulle kunna prova pbxes.com, men vill helst slippa. Phonzo fungerar perfekt med min gamla N95 och med min gamla iPhone.

...

Ok, registrerade mig på pbxes.com och satte up
Extension
Trunk
Inbound Routing
Outbound Routing

Inte helt självklart hur man ska göra, men efter lite googlande löste det sig.

Nu fungerar Sipdroid, både för in-och utgående samtal, men är fortfarande inte helt nöjd. Man kan testa latensen genom att ringa *43 och även om det är ok med Sipdroid, så blir det klart bättre när jag provar pbxes via min SIP-klient på iPhonen (Acrobits Softphone).

Får fortsätta prova, men vill ju pensionera min iPhone och gå över till Android

...

Det var som jag misstänkte, finns ingen fri SIP klient som fungerar tillfredsställande, har nu hunnit prova alla. Sipdroid är den som kommer närmast, men endast om jag routar via pbxes.com. Och även då blir latensen lite för hög.

Dessutom saknar Sipdroid helt G.729 codec som jag helst vill ha för samtal över 3G-nätet.

Däremot tycks det finnas SIP appar i betalversionen av Android Market (t ex Vippie, som dessutom stödjer G729).

Men Google har i sin vishet bestämt att vi i Sverige inte ska få komma åt betalappar. Och roota min Desire eller köra med emulator eller försöka med utländskt SIM-kort vill jag inte ens försöka, har varken tid eller lust till det.

HTC Desire åker tillbaka till affären idag, får fortsätta med min gamla, tråkiga iPhone 3GS ...

Hoppas och tror dock att Android tar sig framöver även i Sverige, så jag lär återkomma till Android om typ ett halvår eller så.

Permalänk
Medlem

erhm DU dumpar luren utan att försöka ? och varför i helskotta köper du en mobil för just ip-telefonin?

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

erhm DU dumpar luren utan att försöka ? och varför i helskotta köper du en mobil för just ip-telefonin?

VoIP-funktionen är rätt central för mig eftersom jag vill kunna ringa och ta emot samtal

Jag använder inga SIM-kort för röstsamtal - åtminstone inte i Sverige.

Permalänk
Medlem

Hej, Ursäkta att jag lånar tråden för att fråga en iphonebaserad fråga om hur din lösning ser ut idag med Phonzo och Acrobits, hoppas du har tid för ett litet svar.

Har nämligen letat efter hur man går tillväga för att använda iphonen direkt till Phonzo istället för min analogtelefon o ip-dosa, skall nämligen flytta o vill slippa jobbig kabeldragning... Så blev glad när någon bekräftat att det fungerar bra!

1. Hur funkar det att ta emot samtal över IP om programmet inte är aktivt, eller kan man ställa in så att det alltid ligger i bakgrunden?

2. Vilka inställningar behövs?

3. hur är ljudkvaliteten, och behövs någon annan mjukvara än acrobits?

Du får väl uppgradera till en iphone4 nu istället om inte Android uppdaterat lösningen än

/Iphone 3gs med spirit

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

3CX och BRIA då ?

Jag kör Phonzo med 3CX i min Galaxy S2 och det fungerar fint, iallafall på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcPro:

3CX och BRIA då ?

Jag kör Phonzo med 3CX i min Galaxy S2 och det fungerar fint, iallafall på wifi.

Det är över två år sedan tråden startades, något bör ju ha hänt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.