Tyst hårddisk, vilken?

Permalänk
Medlem

Tyst hårddisk, vilken?

Ska köpa en hårddisk till min fil/divx server. Kommer troligtvis köra med Via Epia 800 moderkortet. Jag vill ha en 80gb+ hårddisk och den MÅSTE vara tyst. Vilka hds låter minst av de vanliga, IBM, Seagate och WD?

Permalänk
Medlem

en 5400rpm låter oftast mindre än en 7200rpm. Dessutom blir de inte lika varma så at stoppa in dem i ljudskyddande material är lättare (kräver inte lika mycket kylning).

Annars så har jag hört att seagate har tysta diskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Annars så har jag hört att seagate har tysta diskar

Dom är tysta har 2st Jäkligt bra hårddiskar faktiskt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

ja, en seagate barracuda borde vara det bästa

Permalänk
Medlem

Hej

Har 1st western digital 80GB
1st Segate barracuda IV 80GB
1st IBM 120GXP 120GB

Alla 7200rpm.

Kan ju säga så här
Segaten den bästa disken jag haft, låter knappt något.
IBM nästan lika tyst i idle, men låter när den arbetar.
Western låter som en orkan, detta är visserligen den modelen som var först med 80GB. Men fy fan vad den låter.

Hastigheten på dem, tja vad säga märker ingen skillnad.

Det var min lilla åsikt

Permalänk
Medlem

Alltså en Seagate då. Är 5200 rpm billigare än en 7200 rpm i samma minnes klass?

Permalänk
Medlem

Min WD 80GB 8mb cache är tyst så det räcker, hör den inte ens vid arbete. IBM disken däremot låter nått förfärligt vid arbete.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

seagate barracuda ett självklart val om man vill ha en tyst disk enligt mig iaf..
har haft 2st sen över 1år tebax.. aldrig hört dom i arbete för att dom är så pass tysta..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte rekommendera en 5400 RPMdisk till någon i dagsläget.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Har en WD 80 GB, och jag kan nog inte rekommendera den till dig som är ute efter en tyst... Jag har i övrigt fått ner min ljudnivå på burken rejält, men när den satans WD:n drar igång, då kan man spatta ur... Funderade på att köpa en till för att RAIDa skiten, men jag köper nog ett par seagate istället... Kostar lite mer, men fasen så mycket tystare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Skulle nog inte rekommendera en 5400 RPMdisk till någon i dagsläget.

Varför inte? Det var till en fil/divX maskin. En 5400rpm disk klarar utan problem av att leverera data tillräckligt snabbt. Dessutom så blir den inte lika varm som en 7200rpm och låter mindre. Har man dessutom lite tur så kan den vara billigare. Varför skulle dun inte rekommendera en 5400rpm disk i detta fall?

Som OS-disk i en spelburk eller liknannde så kan jag förstå, då är man ju ute efter maximal prestanda, men med tanke på övriga komponenter i maskinen, varför inte anpassa även disken?

Permalänk
Medlem

Har också en Seagte Barracuda 4 80Gb som jag är nöjd med.
Fast jag märkte allt att den är lite långsammare än min
förra IBM 75 GXP som krachade. Trots allt så är det väldigt små skillnader det rör sig om och den är tyst och bra.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Varför inte? Det var till en fil/divX maskin. En 5400rpm disk klarar utan problem av att leverera data tillräckligt snabbt. Dessutom så blir den inte lika varm som en 7200rpm och låter mindre. Har man dessutom lite tur så kan den vara billigare. Varför skulle dun inte rekommendera en 5400rpm disk i detta fall?

Som OS-disk i en spelburk eller liknannde så kan jag förstå, då är man ju ute efter maximal prestanda, men med tanke på övriga komponenter i maskinen, varför inte anpassa även disken?

Prisskillnaden är lagom stor just nu, Barracudan är så tyst som det blir och behov förändras. Man köper inte ett Geforce 2 GTS nu bara för att det klarar av alla nuvarande spel.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Har en WD 80 GB, och jag kan nog inte rekommendera den till dig som är ute efter en tyst... Jag har i övrigt fått ner min ljudnivå på burken rejält, men när den satans WD:n drar igång, då kan man spatta ur... Funderade på att köpa en till för att RAIDa skiten, men jag köper nog ett par seagate istället... Kostar lite mer, men fasen så mycket tystare.

Det står på Datorbutiken att Seagate hårddiskar inte är bra att RAIDa med. Är det fixat nu eller får man räkna med det?

Permalänk
Medlem

Varför mailar du inte Seagate och frågar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrau

Det står på Datorbutiken att Seagate hårddiskar inte är bra att RAIDa med. Är det fixat nu eller får man räkna med det?

Aj fan... Nåja, får väl skita i RAID:en då, för någon mer WD av samma modell som jag har köper jag helst inte på grund av ljudvolymen. Annars är den bra som fan, men nedrans oväsen...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Seagate!

Har en Seagate disk och en äldre 5400 RPM disk...jag hör inte Seagate men jag hör den ärldre disken

Permalänk

Alla hårddiskar med FDB motor (sådan som sitter i barracudan) är tysta.

Datorbutiken har t.ex. i storleksklass 80+ Gb:

Maxtor DiamondMaxPlus D740X-FDB 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE 1356.00
Seagate Barracuda IV 80.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE 1328.00
Western Digital Caviar WD1800LB WD1800LB 180Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Fluid Dynamic Bearings IDE 4495.00
Western Digital Caviar WD2000LB 200Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Fluid Dynamic Bearings IDE 5265.00

WD-diskarna kanske är lite dyra....
/Xenic

Permalänk
Avstängd

seagaten kan man knappt höra idel/load

btw: Liquide, dun sign är något tilltagen