Nvidia anklagas handikappa PhysX på CPU

Permalänk
Melding Plague

Nvidia anklagas handikappa PhysX på CPU

Nvidias fysiksystem PhysX kan använda både CPU och GPU, men får en rejäl prestandaskjuts i det senare fallet. David Kanter undersöker varför och gör flera intressanta upptäckter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad är x87-instruktioner ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med nvidia :/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Sedär ja. Intressant

Permalänk
Medlem

man önskar ju att datorkomponents tillverkare skulle samsas men det lär nog aldrig hända i den här världshistorien

Permalänk
Medlem

Min världsbild rasar samman!

Permalänk
Medlem

Jag lackar ur snart, nvidia gör ju verkligen livet surt för folk!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Känns lite trist nu när man vet att man kunnat spela med physX om inte nVidia hade varit så snikna :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

En annan fysikstandard vore nog på sin plats. Hur går det för Havok?

Permalänk
Medlem

Om dom kodar om så den drar mer nytta av CPU kommer nästa prolle garanterat bli en sexkärnig iaf

Permalänk

But both Ageia and Nvidia use PhysX to highlight the advantages of their hardware over the CPU for physics calculations. In Nvidia’s case, they are also using PhysX to differentiate with AMD’s GPUs. The sole purpose of PhysX is a competitive differentiator to make Nvidia’s hardware look good and sell more GPUs. Part of that is making sure that Nvidia GPUs looks a lot better than the CPU, since that is what they claim in their marketing.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

nvidia = pr = fail

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hehe, luriga jävlar.

Men för mig är physX bara något som irriterar när folk lägger upp 3dmark Vantage resultat med det, har inte testat spel som stödjer det...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

AMD/ATI: Höga frekvenser
nVidia: Fula knep
Apple: Billiga grejer i, dyrt pris
Användare: Massa åsikter

Permalänk
Avstängd

Ja och så anklagar nVidia INTEL för att köra fulspel, när dom fan själv kör värre...

Nej fan man är iaf inte förvänd

Permalänk
Medlem

Varför, undrar jag då, skulle någon bli förvånad över att Nvidia inte bryr sig om att det fungerar dåligt om cpu används ?
De vill ju naturligtvis att folk skall använda ett av deras grafikkort till detta.
Visst, det skulle kanske vara roligare för konsumenten om phyhsx funkade bra med ATI eller med cpu men ur Nvidias synvinkel kan man tycka att det är en rätt ointressant aspekt eftersom det inte gör att de tjänar mer pengar (och något annat intresse tror jag inget företag har)

Permalänk

bah detta har väl varit känt sedan länge, iaf att det inte är trådat när man kör det på cpu. nåja. vore nice ifall de kunde fixa till den här skiten så det blir en standard, då effekterna är jäkligt nice.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har självklart förståelse att dom lägger mer ner krut att få PhysX fungera bättre på GPU än på CPU.
Åter verkar folk inte förstå något om hur man driver ett företag. Varför i hela h....e skulle ett företag göra massa gratisarbete åt ett annat företag? På vilket sätt skulle det gynna deras inkomster?

Nej, sluta tro att man driver företag genom välgörenhet.

Om Nvidia köper upp PhysX för att kunna tjäna pengar på det så är det ren och skär idioti om dom då programmerar drivrutinen på ett sådant sätt att man lika gärna kan köra PhysX på en CPU.

Att det finns så många som inte greppar det är skärmande. Lär er lite om företagsekonomi så kanske ni förstår detta.
Skulle du vilja måla om alla hus i ditt kvarter med din egen färg utan att få en enda krona??? Tvivlar på detta. Varför ska då Nvidia lägga ner massa resurser att utveckla (vidare) PhysX för att sedan nyttjas helt gratis på en konkurrerande plattform?

Visst skulle det varit bättre med en fysikmotor som hade stöd för alla GPU:er och CPU:er. Men det kan vi inte kräva att Nvidia, AMD, Intel eller något annat hårdvaruföretag ska utveckla. Det får dom som tex tillverkar operativsystemen göra istället. Se tex DirectX från MS som ett exempel.
Sedan har vi ju OpenGL från Silicon Graphics, men frågan är vad dom tjänar att utveckla det då det är en ren öppen struktur vad jag förstått det som.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Genom att bara använda SSE2 instruktioner så kan man lätt dubblera prestandan mot x86 instruktioner.

Visa signatur

ska hitta på en ny först ...

Permalänk

Lite tråkigt.. visst skulle de köra med öppna kort skulle de nog förlora lite pengar men jag tror ändå det varit bättre att koda det som det borde varit kodat och nyttja mer cpu.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Physx gör så att spel för ati och consoler blir sämre. Även om det är ny teknik håller det tillbaka utvecklingen.

Permalänk
Medlem

phyxs e inget att ha, väntar otåligt på amd/atis motsvarighet och hoppas att det kommer att bli bättre.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Varför blir jag inte det minsta förvånad.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

OpenCL då?

Det är ingen fysikmotor.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hur funkar det där egentligen? kan inte ATI bara släppa nått liknande som physX? dom verkar ju kopiera varandra hej villt iallefall

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

ne kul hur folk Tror OpenCL är en fysikmotor. Det är ett Ramverk eller programeringsspråk tänk att användas för GPU:er. Med andra ord vill du skriva en fysikmotor kan du göra det i OpenCL. Nvidia har sitt CUDA och med CUDA portade dom PhysX till just CUDA för att köra det på sina GPU:er.

OpenCL är IGEN fysikmotor det är ett programerigssspråk enkelt utrykt. OpenCL är språk och du måste ju skriva nåt i språket för att kunna använda det . Så länge OpenCL inte är klart och börjar användas lär igen skriva en fysikmotor. Så ni som drömmer om att AMD/ATI ska släppa en fysikmotor som använder OpenCL lär få vänta LÄNGE då igen fysikmotor är skriven eller portad till OpenCL ännu.
Nvidia har haft sitt CUDA språk och portat PhysX till CUDA för lägesedan. Dom är åratal före så sett. Skulle inte tro AMD/ATI har något av värde ute förens 2012-2013 tidigast om det ska gå i denna slöa takten. Visar snarare på hur svårt AMD har att organisera sig. Tror personligen inte dom ahr mycket mer intresse än att släppa kort och drivisar och sedan låta övriga sköta cirkusen runtom.
Så AMD/ATI är rätt villseledan tyvär på grafikkfronten tycker jag då dom både visat demon och låvat guld och gröna skogar men än har vi inte ens sett en beta eller provsmak på mjukvaran som komma skall.

Sedan att nvidia kör x87 instruktionsätter och en tråd är väl inte konstigt. Absolut enklaste utan några optimeringar. Nyare kompilatorer brukar vektorisera mot SSE2 om dom ser att det är möjligt men annars kräver både flertrådning vilket inte är helt enkelt och även SSE och liknande mer kunskap och jobb från programmeraren.
Som någon sa. Nvidia vill sälja GPU:er. Finns det inga pengar att tjäna på att optimera för processorer så varför göra det?
Nvidia skiter nog medvetet i at optimera för SSE2 och göra koden flertrådad men kalla det fulspel är lite lågt. Snarare att det inte ligger i deras intresse och det är igen skyldighet heller. Inte så att PhysX kostar något i licens varken för företag eller privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Nähä, Half-Life 2 då? Var inte det lite av en sensation när det släpptes?

Bra liknelse också, skulle snarare säga att Saab köpte hälften av alla Sveriges vägar och sa att deras motorer bara drar 0,6 efter dessa vägar, för att saab är superbilar och vägarna är supervägar, men i själva verket är bara däcken teflon-behandlade och vägen har ett klister som gör att bilar som annars också skulle dra 0,6 egentligen drar 4,2. Det det hela handlar om, PhysX-spel blir helt onödigt långsamma så länge man inte kör nVidia-GPU.

Bästa liknelsen hittills, lyssna på den här grabben

Permalänk
Medlem

Var det inte Nvidia som tidigare sa att de inte handikappade PhysX för CPU?

Mycket skitsnack från Nvidias PR-folk som vanligt. Börjar bli rätt tröttsamt.

Gällande just GPU-accelererad PhysX så är det väl ändå skit samma. Jag menar, det finns väl 3 någorlunda bra spel som drar nytta av det? Batman, Mirror's Edge och (lite iaf) Unreal Tournament. Det märks att marknaden inte efterfrågar just PhysX.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10