Bara bild ej jud genom HDMI kabel

Permalänk

Bara bild ej jud genom HDMI kabel

Hej!

Jag har problem med min Dator & receiver när det gäller utmatning av ljud & bild.

Jag har en RX-V465 Receiver

Det jag har inkopplat i den är :

HDMIOut:TV/Projektor (byter för hand när jag ska kolla på projektorn, budget räckte inte till en med 2 utgångar)

HDMI1: ps3
HDMI2: Dator
Ljudet är 5.1 inkopplat i receivern enligt konstens alla regler.

-Med Ps3:an fungerar både ljud och bild klockrent med HDMI kabel

-Med Datorn fungerar bara bilden. Jag har läst på lite forum att det kan vara så att bara för att jag har Nvidia http://www.techbuy.com.au/product.as...ESS_2.0_SERIESså kan jag inte få ut ljud från HDMI utgången.

Jag testade med en vanlig RCA --> 3.5mm stereo för att se om jag fick ut något ljud från ljudkortet.
Då mitt ljudkort på moderkortet inte fungerar av någon anledning köpte jag mig ett Sweex SC016 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Externa Ljudkort

Ljudet fungerar, men för att det ska funka måste jag välja "Audio1" som RCA --> 3.5mm kabeln är kopplad till. När jag väljer Audio 1 så slutar Receivern visa HDMI2 vilket bilden ligger under.

Mitt dilema är alltså att jag får ut bilden från hdmi, ljudet från Audio men kan inte ha dem på samtidigt.

jag har fått tipset att köra datorn direkt in i tvn och sedan bara välja ljudet genom receivern, men jag har en tv och en projektor som jag byter mellan beroende på vad jag ska titta på, och dem står i olika delar av rummet. Att behöva koppla om varje gång va det jag ville undvika med hjälp av receivern ( tv eller projektor är alltså inkopplade i HDMI ut, de bytet gör jag för hand)

Det gick självklart att köra HDMI direkt från datorn till tvn, sedan ljudkabeln till Receivern. Men det är ju inte det jag vill uppnå.

När jag ändå skriver har jag problem att få ljudet från tvn att spelas i mitt 5.1 system, hur kopplar man?

min tv: Egenskaper för LG 47LH4000

Någon som har några tips?

Visa signatur

xD

Permalänk
Medlem

den första länken är kaputt..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Visa signatur

xD

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/836698-faq-surround-...

Titta den länken angående 5.1 ljud. Du måste koppla via SPDIF / coaxil digitalt till recivern alternativt koppla 3 st kabalar analogt till din reciver från det externa ljudkortet.

Jag tror det går att använda olika utgångar för ljud/bild. Kolla dina ljudinställningar, vet tyvärr inte exakt hur det ser ut men ja använde samma kort för ljud och min HDMI-utgång för bild i win7

Permalänk
Medlem

Alla din ljudkällor (dvs datorn, ps3 osv) är kopplade till receivern?
Jag är lite osäker vilka källor du pratar om när du skriver HDMIOut:TV/Projektor - är detta från datorn eller TV:n?

I vilket fall så skulle jag tippa på att problemet är att du inte har kopplat ditt ljudkort till själva grafikkortet. Inne i själva datorn ska finnas uttag varifrån du kan koppla en kabel från ljudkortet (oavsett om det är ett inbyggt eller internt ljudkort) till en ingång på grafikkortet. Detta behövs för att leverera både ljudet och bilden via HDMI-kabeln.

Detta brukar stå specifierat i manuelen till ljudkortet var detta uttaget sitter samt även i manualen för ditt grafikkort.

Det som jag funderar lite på är hur du ska koppla det med bara en HDMI-kabel och få bild i TV:n och ljud i receivern. Nu vet jag inte hur din receiver fungerar men de flesta har en "pass through"-funktion som endast skickar vidare bilden/ljudet till recieverns utgångar. Med andra ord kommer inte ljudet att plockas upp utav recievern utan bara skickas vidare.

I mitt egna fall kör jag ljudet till receivern via SPDIF ifrån ljudkortet.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Tack för alla svar.

Vet inte om jag kan koppla mitt Sweex kort till grafikkortet på något sätt, ser inte så ut men är inte så kunnig.

jag har 4st hdmi in utgångar på recivern och 1st hdmi out.
hdmi out är just nu till Tvn för att få ut all bild dit, byter till projektorn ibland vid stora händelser

Kör nog på en SPDIF det verkar vara den lättaste lösningen att få ut ljudet.

Visa signatur

xD

Permalänk
Medlem

Har samma problem, fast jag använder 8600GT.
Dock har jag SPDIF ut på moderkortet, och en SPDIF kontakt på grafikkortet (på själva bläcket som man fäster i chassit). Min tanke var att man kan dra en kabel mellan där? Alltså på utsidan av chassiet.
Funkar det om man gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlssonbilly:

Tack för alla svar.

Vet inte om jag kan koppla mitt Sweex kort till grafikkortet på något sätt, ser inte så ut men är inte så kunnig.

jag har 4st hdmi in utgångar på recivern och 1st hdmi out.
hdmi out är just nu till Tvn för att få ut all bild dit, byter till projektorn ibland vid stora händelser

Kör nog på en SPDIF det verkar vara den lättaste lösningen att få ut ljudet.

Det finns ju HDMI-splitters som du kan koppla till HDMI out-porten för att kunna ha TV:n och projektorn kopplad samtidigt. Exempel: Kabelgiganten - HDMI-Switch 2 IN/1 UT V 1.3
Så den delen är ganska enkelt löst.

Ljudet är som sagt värre, speciellt när det gäller datorerna. Visst att man gärna kopplar även ljudet via HDMI också men ända fördelen (vad jag har lärt mig) med detta är att du kan spela upp Dolby TrueHD, MA och DTSHD i fullt okomprimerat format. Men detta beror även på ditt ljudkort/förstärkare (beroende på vem du låter göra jobbet). Men detta känns fortfarande lite längre fram i tiden för en dator i min mening. Det som stödjer dessa formaten idag är BlueRay-skivorna, och inte ens piratkopiorna av film på nätet tillåter detta. Därför känns det ganska onödigt att ha denna tillgången idag från en dator. Men med tiden... Men då handlar det nog även om en ny förstärkare med stöden för detta.

Skrivet av Dooit:

Har samma problem, fast jag använder 8600GT.
Dock har jag SPDIF ut på moderkortet, och en SPDIF kontakt på grafikkortet (på själva bläcket som man fäster i chassit). Min tanke var att man kan dra en kabel mellan där? Alltså på utsidan av chassiet.
Funkar det om man gör så?

Vilket tillverkare av ditt 8600GT är det? Det känns konstigt att man skulle dra kabeln utifrån chassit. Sedan är frågan om det spelar någon roll. Om du kopplar SPDIF från ditt ljudkort till SPDIF grafikkortet så levereras fortfarande ljudet via just SPIF - enda fördelen du vinner är att du sedan kan transportera ljud och bild i samma kabel, dvs HDMI-kabeln från grafikkortet. Kvaliteten kommer dock vara den samma.

Läs även mitt svar till karlssonbilly. Det hela handlar om hur förstärkaren kan ta emot bild och ljud via samma ingång och sedan skicka vidare bilden till själva TV:n via HDMI out-porten. Detta är inte allt för vanligt på förstärkare om vi inte titta på moderna och lite nyare produkter. Därför menar jag att den enklaste lösningen idag med ljud och bild från datorn till förstärkare och TV är via två kablar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vilket tillverkare av ditt 8600GT är det? Det känns konstigt att man skulle dra kabeln utifrån chassit. Sedan är frågan om det spelar någon roll. Om du kopplar SPDIF från ditt ljudkort till SPDIF grafikkortet så levereras fortfarande ljudet via just SPIF - enda fördelen du vinner är att du sedan kan transportera ljud och bild i samma kabel, dvs HDMI-kabeln från grafikkortet. Kvaliteten kommer dock vara den samma.

Läs även mitt svar till karlssonbilly. Det hela handlar om hur förstärkaren kan ta emot bild och ljud via samma ingång och sedan skicka vidare bilden till själva TV:n via HDMI out-porten. Detta är inte allt för vanligt på förstärkare om vi inte titta på moderna och lite nyare produkter. Därför menar jag att den enklaste lösningen idag med ljud och bild från datorn till förstärkare och TV är via två kablar.

Mitt kort är ett Gainward 8600GT silentFX.
Tanken med att dra kabeln utanför är att jag slipper leta efter en kabel med rätt kontakter som jag kan använda på moderkorters interna spdif-out till grafikkortet.
Men jag känner mig lite tveksam till om det är en spdif-in eller out som sitter på grafikkortet?
Kortet har två bläck som är fästa i chassiet, det undre har HDMI, DVI och VGA på den övre är det en spdif men utan markering som säger vilken typ det är.. Har försökt hitta manualen på Gainwards hemsida men lyckades bara få "allmän info".

Jag ska koppla datorn direkt till TV utan förstärkare mellan. Och jag måste nog köra ljud och bild i samma kabel. Det är en Sony KDL-32W5500. Det finns en HDMI-in som är tänkt för PC då man kan koppla ljudet separat, fast då är det någon specialkontakt man måste ha. Kontakten i TVn är helt i plast? Ser ut som en vanlig RCA kontakt bara att den är helt i plast.. Kan det vara någon form av digitalingång?

Permalänk
Medlem

Ja du, var svårt att hitta manuel för det kortet på nätet
Men jag lyckades hitta lite på andra forum angåendes samma kort och deras SPDIF-kopplar och de verkar ha kopplat på det viset du har tänkt.
Sedan tycker det är lite konstigt att det inte skulle vara en ingång eftersom ett ljudkort i vanliga fall inte leverera ljud - så vad ska den då med en SPDIF-utgång till

Men det är nog bara till att prova. Du har väl redan en SPDIF-kabel antar jag så koppla den mellan ljudkort och grafikkort och kolla sedan om du får ljud via HDMI-kabeln. Märk att om du har Windows 7 behöver du ändra ljudkällan i egenskaperna.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Kolla här föresten - Gainward 8600GT HDMI crackling and popping
Beskriver lite av samma sak du eftersträvar.

Jag fastnade speciellt för detta inlägget: "I don't believe it! That dongle that came with the Gainward that looked like a VGA to composite actually passes audio from the motherboard (via the motherboards optional riser card) into the Gainward, and out through HDMI."

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Ja du, var svårt att hitta manuel för det kortet på nätet
Men jag lyckades hitta lite på andra forum angåendes samma kort och deras SPDIF-kopplar och de verkar ha kopplat på det viset du har tänkt.
Sedan tycker det är lite konstigt att det inte skulle vara en ingång eftersom ett ljudkort i vanliga fall inte leverera ljud - så vad ska den då med en SPDIF-utgång till

Men det är nog bara till att prova. Du har väl redan en SPDIF-kabel antar jag så koppla den mellan ljudkort och grafikkort och kolla sedan om du får ljud via HDMI-kabeln. Märk att om du har Windows 7 behöver du ändra ljudkällan i egenskaperna.

Jag har inte den kabeln kvar men jag ska fixa en i helgen och pröva! Verkar ju ganska logiskt som du säger, att det vore konstigt om det är en utgång. Får leka runt lite bland inställningarna då i W7, antar att det är någon inställning i kontrollpanelen-->ljud.
Tack för hjälpen iaf! Alltid uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooit:

Jag har inte den kabeln kvar men jag ska fixa en i helgen och pröva! Verkar ju ganska logiskt som du säger, att det vore konstigt om det är en utgång. Får leka runt lite bland inställningarna då i W7, antar att det är någon inställning i kontrollpanelen-->ljud.
Tack för hjälpen iaf! Alltid uppskattat!

Det bör finnas under kontrollpanelen > ljud men som sagt, vissa ljudkort medföljer egen programvara och dessa kan ibland ha lite mer avancerade funktioner. Men sök lite så finner du
Lycka till

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga in en liten update att mitt problem är löst nu iaf. Det funkade perfekt med en kabel från moderkortets SPDIF-ut till grafikkortets SPDIF kontakt. Så nu går allt ljud i HDMI.