Permalänk

avchd/m2ts till wmv?

Hallå hallå! Igår tog jag studenten och fick mig en sprillans ny Panasonic HDC-SD60 videokamera, vilket då är en kamera som använder sig utav SD, SDHC och SDXC kort. Jag har tidigare bara använt mig utav DV band. Så det här är helt nytt för mig. Men iaf, kameran spelar tydligen in i avchd som sedan blir m2ts på datorn. Nu till mitt problem, hur kan jag redigera detta filformat? Jag skulle vilja kunna dra in det i vegas/premiere och sedan till AE, men jag kan inte dra in m2ts filen in i editeringsprogrammen.

Jag prövade Wondershare för att konvertera m2ts filen till WMV men tar rätt lång tid och känns väldigt drygt om man ska sitta och konvertera 2 timmar film när 16 sekunder tar flera minuter att konvertera.

Jag fick med en programvara vid namn HD Writer AE och där kan jag konvertera filen till mpeg2, men när jag gör det så droppar upplösning som bara den.

Så om det finns någon vänlig själ där ute som skulle vilja dela med sig hur man för över film från sin videokamera till PCn för att sedan kunna redigera det senare i ett editeringsprogram så vore det alldeles lysande!

MVH

Filip

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Vegas kan redigera avchd och m2ts. Så det funkar inte menar du?
File, import, media

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag har för mig att Vegas kan redigera avchd och m2ts. Så det funkar inte menar du?
File, import, media

mm, det funkar inte. Varje gång jag försöker importera med vegas så fryser programmet fast.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 | PSU | WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5" | Samsung 960 EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Att redigera avchd direkt från kameran brukar enligt mina erfarenheter ställa till med problem för de flesta. Nu har jag sålt min avchd-kamera men jag använde ett program som heter FormatFactory (Gratis) . konverterar nästan vad som helst till ja, nästan vad som helst. Hur lång tid konverteringen tar beror på hur bra din dator är och till vilket format du konverterar. för mig tog det ca 1 timme att konvertera 1 timmes avchd-material och jag sitter på en Core i5, lite överklockad till 3 Ghz.

Hur som helst, tanka ner programmet här: Format Factory - Free media file format converter . Börja sedan konvertera lite småklipp tills du hittar ett format där du varken får märkbar kvalitéförlust eller dåligt arbetsflöde.

Permalänk

Bäste filipblom, stort grattis i efterskott till studenten.
En stor dag i livet, för oss alla.

Nu till ditt lilla issue. Det är mycket riktigt att Sony Vegas Professional stödjer AVCHD. Vad jag misstänker är att du kan ha en äldre version av programmet. Stöd för AVCHD introducerades redan i Sony Vegas Pro 7. However, till en början var företaget greedy i sin approach, och användare var begränsade till att kunna arbeta med AVCHD-filer som var skapta med Sony's egna videokameror. Dålig stil, kan man ju tycka. De skärpte sig dock och sedan _en bit in_ på Sony Vegas Pro 8 stöds alla(?) former av AVCHD. Det är dock viktigt att du har patchat upp dig till senaste revision. Enligt uppgift ska det stora stödet ha introducerats i Vegas 8.0c. Gratis uppdatering på officiella hemsidan.

Sony Creative Software - Download: Vegas Pro 8.0

Lycka till!

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Entusiast

Jag har inga problem med att redigera avchd i Premeiere. Har testat med både CS4 och CS5.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24