Köpa komponenter i USA?

Permalänk
Medlem

Köpa komponenter i USA?

Hallå!
Jag ska till New York, USA, om några veckor och undrar om det är något speciellt man behöver tänka på om man handlar saker till sin dator där? Är det t.ex. tillåtet att ta med dem hem osv? Allting är ju mycket billigare där jämfört med i Sverige och jag antar att grejerna kommet ut tidigare där.
Någon som har koll på de amerikanska nätbutikerna? Hade varit bra att kolla ungefär vilka priser de har så man vet vilken budget man ska ta med sig.

Vänligen,
Kristoffer

Permalänk
Avstängd

Om något pajar så blir det roligt att hantera det med garanti m.m. ^^ Kan du ju alltid fundera på!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Ja det är klart det är tillåtet, men ska du göra det lagligt så får du betala 25% moms på arlanda för alla prylar. Så beror väl på om du tycker det är värt tusenlappen du sparar.

Permalänk
Medlem

Ouch, garantin hade jag inte alls tänkt på! Den är ju rätt viktig.. Får bli till att handla på Inet som vanligt istället

Permalänk

Garanti på de större datortillverkarna osv brukar väl vara internationellt täckande? Bör dock kollas upp i förväg

Om du köper en laptop osv så glöm inte packa upp den ur lådan osv så den ser använd ut, annars kan du åka på att betala en viss % av den vid införseln, såsom någon nämde..

Permalänk
Medlem

En amerikansk Iphone funkar inte på Sveriges nät eller hur är det med det egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
En amerikansk Iphone funkar inte på Sveriges nät eller hur är det med det egentligen?

Fel. Min är från USA, och den är även låst till ATT, men jag har jailbreakat den och den fungerar utmärkt här

Permalänk

tänkte att jag skulle låna denna tråden lite ang köp från USA
är allt billigare i USA om kan köper?
tänkte mest på SSD och grafikkort
frakt har jag inga problem med (kan få gratis frakt)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

tänkte att jag skulle låna denna tråden lite ang köp från USA
är allt billigare i USA om kan köper?
tänkte mest på SSD och grafikkort
frakt har jag inga problem med (kan få gratis frakt)

De flesta komponenter är upp ca 25% billigare i USA just nu när dollarn är relativt låg (7,1kr)
Tex en intel i5 750 som kostar 1900kr i sverige kan du få för under 200$ (ca 1400kr)

Kolla på PriceGrabber.com - Comparison Shopping Beyond Compare innan du åker.
Det är en amerikansk version av prisjakt.nu

Jag har märkt att CompUSA.com brukar vara bland de billigast affärerna och de har även stora butiker man kan shoppa loss i.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Saken är den att i USA skriver man aldrig ut moms. Den är i de flesta stater/städer (yes, det kan skilja städer, eller till och med stadsdelar emellan) har 10% moms. Så lägg till det på priset.
(Handlar du för över 300$ på ett kvitto så kan man få tillbaka momsen på flygplatsen när du åker hem, men sen när du förtullar i sverige lägger de på 25% istället)

Permalänk
Skrivet av xeorix:

Saken är den att i USA skriver man aldrig ut moms. Den är i de flesta stater/städer (yes, det kan skilja städer, eller till och med stadsdelar emellan) har 10% moms. Så lägg till det på priset.
(Handlar du för över 300$ på ett kvitto så kan man få tillbaka momsen på flygplatsen när du åker hem, men sen när du förtullar i sverige lägger de på 25% istället)

det är en jag känner som fraktar hem 40 fots containers från USA (mest bildelar) och därifrån kan jag få gratis frakt

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Det är billigare i USA. Jag var där i 2.5 vecka och köpte delar på nätet. De var sjukt långsamma så delarna kom fram efter att jag åkt hem. Så de fick skicka grejjerna på posten vilket inte var direkt billigt^^ SÅ räkna inte med några Inettider på beställningar. Finns kanske företag som skickar snabbare men de som jag köpte ifrån var långsamma. Kommer inte ihåg vad de hette då det var några år sedan. Kanske var det monarch computer. Sökte på det och de gick i konkurs några månader efter eller om det nu var ett år.. Lite kul^^ Om det nu var dem. Var inne på deras sida iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

det är en jag känner som fraktar hem 40 fots containers från USA (mest bildelar) och därifrån kan jag få gratis frakt

Grattis! (Men vad har det att göra med det jag skrev?)

Permalänk
Skrivet av xeorix:

Grattis! (Men vad har det att göra med det jag skrev?)

får ingen moms på sakerna när ja ska ha hem dom

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

får ingen moms på sakerna när ja ska ha hem dom

Så han förtullar inte sina leveranser? Ajdå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeorix:

Så han förtullar inte sina leveranser? Ajdå...

Precis, kan bli väldigt dyrt för din kompis. Skattebedrägeri kallas de väl om jag inte har något från bakfoten.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Precis, kan bli väldigt dyrt för din kompis. Skattebedrägeri kallas de väl om jag inte har något från bakfoten.

Skrivet av xeorix:

Så han förtullar inte sina leveranser? Ajdå...

mena inte så
JAG får ingen moms på sakerna ja ska frakta hem

HAN förtullar dom

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida