Permalänk
Medlem

LG som varumärke.

De flesta jag har hört runt med är skeptiska eller så rent ut sagt avskyr dem LG som märke.
Jag vet att LG hade grymt mycket strul och hade lägre kvalite än Samsung osv för några år sedan men hur ligger de till nu?

I tidigare tråd diskuterades LG 42LD420 - länk:
LG 42LD420 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Den tvn verkar klockren för priset och vad man får för pengarna. Men håller LG eller går de sönder efter några månader som de nästintill jämt gjorde för?

Åsikter?

Permalänk
Medlem

Tja

jag har liknande tv från lg
en sånhär: LG 42LH3000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV
kostade runt 4500 när jag köpte den

den ser lika dan ut som din visuelt och på papper.

och jag är extremt nöjd med den
vist det är skillnad om man ställer den brevid plasman som man har nere i vardags rummet, men då är den nästan 15k dyrare..

Perfekt bild för pengarna du kommer ej bli besviken

Permalänk
Medlem

min åsikt:

LG som mobiltillverkare - Suger
LG som Skärmtillverkare - I regel mycket bra, iaf back in the day.
LG som TV-tillverkare - Prisvärda

LG överlag - att lita på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

min åsikt:

LG som mobiltillverkare - Suger
LG som Skärmtillverkare - I regel mycket bra, iaf back in the day.
LG som TV-tillverkare - Prisvärda

LG överlag - att lita på.

Håller fullständigt med.

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt en imorse, redan påväg. Lär vara i Borås imorgon!
Då är det bara att hålla tummarna på att man blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Herregud säger jag bara, fick precis hem tvn. Vilken snabb leverans och vilken service från Dustin.
Aldrig, aldrig varit med om något liknande!

Permalänk
Medlem

Nu till det viktiga, hur är TV:N?

Permalänk

Deras tv:n är katastrof. Jag tycker inte de är prisvärda med tanke på vad man får. Supporten ska man inte ens tala om, ditt fel allt, har aldrig hört om problemet. Jag har en blue-ray spelare av de som håller riktigt bra kvalite , men annars är deras varor ett stort MEH. Tycker det är bättre att lägga på 2000 kr mer och köpa Samsung.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Sadin kan inte hålla med om det du säger, har själv en LG50PK550N och är supernöjd, däremot hade jag en Samsung PS50B530 innan och den var en katastrof. Samsungen kostade ~10k och klarade inte ens 24P vilket LGn jag har nu fixar galant för ett lägre pris.
LGn har bättre bild, bättre funktioner. Allt är bättre än Samsungen jag hade.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk

Min uppfattning är att LG har stärkt sig enormt den senaste åren, de är absolut med och slåss i toppen, framför allt när det gäller tv-apparater och Blu-ray spelare, LG har "rätt kvalitet till rätt pris" de är mycket prisvärda och har mycket funktioner.

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullingz:

Herregud säger jag bara, fick precis hem tvn. Vilken snabb leverans och vilken service från Dustin.
Aldrig, aldrig varit med om något liknande!

Vad tycker du om TVn? Funderar också på att köpa.

Permalänk
Medlem

Grymt mycket tv för pengarna! Grymt nöjd. Funderar dock på vilka ver. av hdmi tvn klarar av. Någon som hittar?
Klockren till ps3 ivartfall.

Permalänk
Medlem

Entrées HDMI 1.3 compatibles CEC (une seule télécommande pour plusieurs appareils)

Enda jag kan hitta om det

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullingz:

Grymt mycket tv för pengarna! Grymt nöjd. Funderar dock på vilka ver. av hdmi tvn klarar av. Någon som hittar?
Klockren till ps3 ivartfall.

Det är garanterat 1.3.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Tullingz:

Herregud säger jag bara, fick precis hem tvn. Vilken snabb leverans och vilken service från Dustin.
Aldrig, aldrig varit med om något liknande!

Precis samma för mig. Fick tv'n två dagar efter beställning. Dustin är grymma dom!

Förövrigt har jag också en 42LH3000, en tv som jag är otroligt nöjd med!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt och småskrattade första gången jag kollade på blueray.
Jag och polaren plockade upp våra olika tv jämte varandra och drog på samma film samtidigt.
Han har en samsung som kostade över 15 tusen för några månader sen och jag hade min LG för under 5. Efter att vi hade testat så blev han lite småsur om man säger så. Fin fin tv är det.

Har dock ett problem, får inte igång HDMI från dator - tv.
Ni som har samma apparat som mig, har ni något tips? Använder mig av windows 7 och HD4850. Klurigt värre.

Permalänk
Medlem

har en LG som gick på 11k och har haft den i 2 år utan att den har krånglat och den haar grym bild!

Permalänk
Medlem

Har LG 42H3000 och är grymt nöjd, riktigt bra bildkvalité!

Tullingz: På H3000 är det HDMI-utgång 1 som ska användas om man vill ha pixelmappat, borde vara samma på din. I övrigt kan jag inte hjälpa dig mer då jag ej kör Windows.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullingz:

De flesta jag har hört runt med är skeptiska eller så rent ut sagt avskyr dem LG som märke.

Åsikter?

Själv avskyr jag Samsung som pesten och älskar LG.

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk
Medlem

LGs senaste plasmor är med största sannolikhet de mest prisvärda TV-apparaterna på marknaden. Otroligt bra kvalitet med tanke på priset. Riktigt trevlig bild.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Inget fel på Lucky Goldstar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Faktiskt tänkt köpa en exakt likadan, men är lite osäker för har inget PS3 eller något alls att spela upp filmerna med och då är det ju HDMI som gäller och då använder man TV:n som datorskärm medan man kollar. TV:n kostar ju 5k och jag har satt en budget på 6k, vilket gör att jag har råd med en Tvix N1 för cirka 1k.
Hur stor blir kvalitetsskillnaden när man spelar upp "från" en datorskärm vs. från filen direkt till TV:n, som jag förstått man gör i PS3/Tvix och dylikt?

Och rummet jag ska ha TV:n i är inte det största och jag kan som max sitta 3 - 4 meter ifrån TV:n. Är en 37" eller rentav en mindre TV att rekommendera för mig? Hört att en tumregel är 1 meter för var tionde tum, och då blir det lite på gränsen. _Tilläggas ska att jag inte har ett behov av 1080p!_

Har bestämt mig nu, blir en 42". Även om det kanske blir stort är det 500 kr skillnad mellan 37" och 42", kan jag lika gärna köpa 42".
Men då till det övriga. HDMI-kabel ska man ju ha, men någon speciell? Adapter också?

Permalänk
Medlem

Köpte även jag min 42LD420 från Dustin.

Dustin:
Beställde på Lördag och hade den i Kalix, levererad in i vardagsrummet på Onsdag morgon. Högsta betyg till Dustin !!

Tv'n:
Utseendemässig ganska ful och plastig, vilket jag visste innan köp
Men bilden är jag grymt nöjd med, det mesta skickas in via PS3 och PS3 media server. Även lågkvalitets Xvids ser såpass bra ut att jag faktiskt drar ner vissa serier i den kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Min LG204WT (2000:1 i dynamisk kontrast, OMGWTFPWNAGE!!!) tickar på utan en enda död pixel, innan dess had jag en 17" i samma serie och den var lika bra! Så kvalité är det på dom gamla dator skärmarna iallafall...

De få TV apparaterna jag tittat på har jag inte imponerats av, iallafall i de lägre segmenten. Stod så sent som idag och jämförde 3st som råkade stå nära bredvid varandra: En Sony 32EX302, Samsung 32C555 och LG 32LH3000, alla på samma sändning av cyklister. Sony och Samsung såg liknande ut (Samsung hade dock märkbart bättre rörelseskärpa och mörka detaljer) medans LG bara hade artefakter med övermättad och grådassig svärta. Dock så vet jag inte om det var deras IPS panel eller MVA som jag lästa nånstans att dom smyg-bytte med.

Vilka paneler kör deras större och lyxigare varianter med?

Skrivet av robsn:

_Tilläggas ska att jag inte har ett behov av 1080p!_

Jag skulle definitivt gå på 1080p om det handlar om större än 26-32, där 32 är gränsfallet beroende på vad man betalar...

Kalla mig konstig, men jag ser skillnad på det. Men då är jag rätt så petig. Min datorskärm har alltid stört mig pga av att pixlarna är precis så där inte riktigt synliga, men nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Min LG204WT (2000:1 i dynamisk kontrast, OMGWTFPWNAGE!!!)

Tack för dagens skratt

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar LG som tillverkare, har kört med lcd skärmar från LG (de rullar på fint fortfarande 204WT t.ex) & nu har jag själv skaffat en 47LD450, bara i min närstående familj så finns det 3 LG lcd tv & en plasma samt 3 lg monitorer (lcd) ingen har döda pixlar eller andra fel. En av monitorerna gav dock upp strax efter leverans & LG skickade en ny direkt innan man ens han skicka den gamla.

Att påstå att LG har dålig support låter som en jäkla otur bara & jag kan inte påstå att dom gör dåliga bildvisare heller

PS. att titta på TV apparater hos fimror som siba/onoff/EG/MM är hyffsat meningslöst då inställningarna är helt uppåt väggarna i 99% av fallen & vi ska inte tala om källan som används eller miljön i sig... Att bilda sig en uppfattning om en tv på det viset är bara dumt i min mening.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

PS. att titta på TV apparater hos fimror som siba/onoff/EG/MM är hyffsat meningslöst då inställningarna är helt uppåt väggarna i 99% av fallen & vi ska inte tala om källan som används eller miljön i sig... Att bilda sig en uppfattning om en tv på det viset är bara dumt i min mening.

Tyvärr så ändrar inte inställningarna paneltypen eller hur chipet behandlar bilden, hur mycket man än skulle vilja det. Men visst, man ska inte bara gå att titta på dom.

Om källan som används är sunkig (som en 30-delad SD sändning) tycker jag däremot bara är bra, då ser man TVn i worst case scenario.

Permalänk
Medlem

Visst kan worst case vara nyttigt & se men det kräver fortfarande att apparaten bör vara korrekt inställd innan man kan börja jämföra med andra, har aldrig haft en tv som levererat bra bild direkt ur kartong, och jo i de högre prisklasserna så använder sig LG av bättre paneler, finns en hel del länkar till tabeller på avsforums till exempel över vilka paneler som används i vilken modell.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av murklor:

De få TV apparaterna jag tittat på har jag inte imponerats av, iallafall i de lägre segmenten. Stod så sent som idag och jämförde 3st som råkade stå nära bredvid varandra: En Sony 32EX302, Samsung 32C555 och LG 32LH3000, alla på samma sändning av cyklister. Sony och Samsung såg liknande ut (Samsung hade dock märkbart bättre rörelseskärpa och mörka detaljer) medans LG bara hade artefakter med övermättad och grådassig svärta.

Panelen som används i Sony och Samsungs apparater är från samma fabrik.
Funktionerna och effekter etc är dock annorlunda mellan dem

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Panelen som används i Sony och Samsungs apparater är från samma fabrik.
Funktionerna och effekter etc är dock annorlunda mellan dem

Jo, dock så var det skillnad på dom, även om dom var liknande. Men Sonyn var HD ready och Samsung full HD, vet inte hur mycket det påverkar mörka detaljer/rörelse/smearing i allmänt (den högre upplösningen på Samsung skärmen var uppenbar vid mer stilla bilder).