Fråga angående Telia Fiber och IP-telefoni

Permalänk
Medlem

Fråga angående Telia Fiber och IP-telefoni

Har precis beställt 100/10 fiber från Telia. Om jag har förstått saken rätt så behöver man inte ha ett modem utan kan koppla in en router direkt i "väggen", stämmer detta?

Om min router inte har ett uttag för IP-telefoni så behöver jag alltså använda gatewayen som Telia skickar med ändå? Det är en Thomson TG784 enligt beställningsbekräftelsen. Som router verkar den vara sämre än den jag använder nu, Netgear WNR3500. Går det att använda TG784 bara för IP-telefonin på något sätt?

Lite förvirrad just nu, någon får gärna reda ut hur det ligger till

edit: Det slog mig precis att Thomson TG784 som kommer med kan vara till Telia Smart som jag fick gratis i några månader på köpet?

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt, Thomson TG784 är ett ADSL-modem och alltså inte för Telia Fiber. Har jag dock missuppfattat det hela: Ja, du kan koppla in din router och använda den bakom och endast använda 784an för voip.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Låter konstigt, Thomson TG784 är ett ADSL-modem och alltså inte för Telia Fiber. Har jag dock missuppfattat det hela: Ja, du kan koppla in din router och använda den bakom och endast använda 784an för voip.

Ah okej! Så LAN-uttag -> WNR3500 -> TG784 -> Telefon (IP-telefoni) ska alltså funka? Lite synd att behöva ha en extra pryl stående men det får jag leva med antar jag.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Nejnej, du kan inte koppla in din router före den enhet som ska hantera telefonen då den behöver en publik ip-adress. Det ska vara LAN-uttag -> telefonidosa/gateway -> router. Men om det är så att du verkligen har fiber så verkar det som att telia skickat ut fel utrustning åt dig då Thomson TG784 är för ADSL.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nejnej, du kan inte koppla in din router före den enhet som ska hantera telefonen då den behöver en publik ip-adress. Det ska vara LAN-uttag -> telefonidosa/gateway -> router. Men om det är så att du verkligen har fiber så verkar det som att telia skickat ut fel utrustning åt dig då Thomson TG784 är för ADSL.

Hmm, mycket konstigt... Vad är det annars för utrustning jag borde fått med? Hur är det tänkt att man ska koppla egentligen? Det står klart och tydligt under "paketinnehåll" i beställningsbekräftelsen att det är FiberLan jag beställt och att TG784 är med. 784an ser ut att vara den gateway som ingår i Telia Smart, som kom med kostnadsfritt i form av en kampanj.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Dom kanske har fixat någon mjukvara till den som gör att då går att använda till lan? Tanken är att man kopplar in den enhet som hanterar VoiP först i uttaget, sedan valfri utrustning efter det. Har aldrig använt mig av Telia´s Fiber själv så jag är osäker på vilken utrustning dom använder sig av, men har själv haft en TG784 till deras adsl. Ring och fråga dom?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Dom kanske har fixat någon mjukvara till den som gör att då går att använda till lan? Tanken är att man kopplar in den enhet som hanterar VoiP först i uttaget, sedan valfri utrustning efter det. Har aldrig använt mig av Telia´s Fiber själv så jag är osäker på vilken utrustning dom använder sig av, men har själv haft en TG784 till deras adsl. Ring och fråga dom?

Väntar med att ringa tills jag får paketet och ser vad som faktiskt ingår. Det verkar konstigt att man vid beställning av 100 mbit fiber och IP-telefoni ska få en uråldrig gateway (den klarar ju bara 54 mbps [begränsningen på 54 mbps kanske bara gäller trådlöst dock?]) som enda alternativ för att kunna använda båda tjänsterna.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvnlrd:

Väntar med att ringa tills jag får paketet och ser vad som faktiskt ingår. Det verkar konstigt att man vid beställning av 100 mbit fiber och IP-telefoni ska få en uråldrig gateway (den klarar ju bara 54 mbps [begränsningen på 54 mbps kanske bara gäller trådlöst dock?]) som enda alternativ för att kunna använda båda tjänsterna.

Okej! Trodde du redan fått den :X Ja 54mbps gäller endast wireless Har dock väldigt svårt att tro att dom skickar utan adsl utrustning då dom faktiskt levererat via fiber ett tag :/ Borde finnas separat utrustning till det

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Fick idag paketet med all utrustning. Det var en TG784 som kom med, precis som paketinnehållet på beställningsbekräftelsen sa. Jag ringde till Telia för att reda ut hur de tänkt sig.

TG784 är gatewayen för tjänsten Telia Smart. Telia Smart ingick som en kampanj när jag beställde (gratis i ett år, annars 29kr/månaden). Hade jag inte haft Telia Smart med så hade jag istället fått någon slags switch, som är standardutrustning till Telias Fiberlan. De sa dock, likt Peking tidigare i tråden, att jag kunde koppla LAN-uttag -> gateway -> router (med IP-telefonin i gatewayen) och använda min router för allt utan just IP-telefonin.

Kvinnan på kundtjänst kunde dock inte svara på ifall det blev sämre (långsammare?) att köra såhär än ifall jag fått standardutrusningen. Frågar därmed er: Kommer denna lösning funka bra? Kommer den att funka lika bra som om jag hade fått standardutrustningen? Det verkar lurt och jag vill gärna inte bli lurad.

Edit: Just ja, glömde att skriva att jag inte kan testa något än då det kommer igång först den 16:e september. Har bara fått utrustningen.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Ifall du vill använda din befintliga router för att dra nytta av den högre hastigheten på det trådlösa nätverket så rekommenderar jag att du stänger av dhcp och nat på WNR3500. Och ansluter den till TG787 via lanuttagen.

Då kommer WNR3500 bara agera switch. Och det bir ej router på router.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD