Ny trådlös router eller ny kabel router?

Permalänk

Ny trådlös router eller ny kabel router?

Hej

Idag har vi trådbunden router, som är full, med två stationära och en laptop. Jag har precis köp en laptop och tanken är at koppla den med en korsad TP kabel till min stationära!

I dag har en till laptop tillkommit som ska ha möjlighet till uppkoppling. Huset har sammanlag 6 st uttag vi använder 4 idag. Routern har 4 ingångar, full. Ett alternativ är att byta den routern vi har idag till en med 6 eller 8 portar eller till trådlöst?

För att ingångarna ska räcka så får en laptop koppla upp sig trådlöst och det uttaget den idag har får gå till en trådlös router. Är det möjligt att koppla en trådlös router till en trådbunden router eller går det att koppla en trådbunden route till en trådlös router?

Som det är idag är dett bättre att koppla som förslag ett p.g.a. hinder m.m. Hur är det app... hinder som vägar och dylik för ett trådlös nätverk?

Det kanske finns ett annat bättre alternativ för oss?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra en trådlös router och sen en 4/8-portars switch på det. Eller om nu vill köra alla via tråd så kan du ju enkelt inhandla en switch till er befintliga router.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om du har två laptops ska du givetvis skaffa dig en router med trådlöst - allt annat är ju att skjuta sig i foten

Jadå, du kan koppla din trådlösa router till en trådbunden router. För att undvika DHCP-krockar etc. kan du t.ex. sätta den trådlösa att fungera i Access Point-mode, vilket ungefär innebär att den trådlösa låter den trådbundna fungera som router/DHCP medan den trådlösa själv bara agerar som en förlängning i det trådbundna och som en antenn i det trådlösa.

Hur mycket hindren kommer att spela roll är givetvis rätt svårt att säga eftersom det beror så mycket på ditt boende. Har du en bra router borde det väl inte vara några problem att täcka ett helt hus om den står hyffsat centralt som t.ex. en accesspunkt.

Själv har jag en billig (troligen den billigaste modellen som fanns att tillgå) D-link och den uppvisade redan problem när datorn var på andra sidan lägenheten (en vägg emellan och tre meter "strykande" längs en annan vägg). Det jag gjorde då var att använda en gammal trådbuden router vid modemet och sedan dra en kabel till det andra rummet och sätta upp den trådlösa routern där som en accesspunkt.

Visa signatur
Permalänk

Hej

Alla alternativ verkar fungera ju men en switch, fungerar det inte som antingen eller dvs. den switchar trafiken rätt? Man kan väll bara använda en dator åt gången i en switch?

Router står idag i tvättstugan, nära elcentralen och ADSL modemet m.m. Kan man ha en trådlös router där istället och kan man koppla det man vill ha via tråd till en trödlös router så man får bådew trådlös och trådbunden eller antingen eller. Tvätttstugan är beläget i ena änden av huset och mitt rum är ovanför tvättstugan. Det finns väggar och trappa m.m. ivägen!

Finns det bra paket med en bra trådlös router inkl två trådlösa kort m.m.?

Vi har idag en HDBox med RJ45 som måste vara trådbunden till internet.

Det känns som om vi inte byter ut vår trådbundna router eller kör trådlöst så känns det lite kaka på kaka att köpa till en swich eller en trådlös router som man kopplar till vår trådbundna router? Kaka på kaka = mycket prylar!

Det optimala är en trådlös router med 2 RJ45 ingångar och resten av datorerna kör trådlöst men finns det en sådan router?

PS: jag kan få problem med alla mina elektiska prylar i rummet med trådlöst så jag måste köra trådbunden!DS Nu vet jag inte hur känsligt trödläöst är?!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

De flesta trådlösa routers har 1 wan port allså den som tar emot internet och 4st lan portar där man kan koppla sina datorer via tråd och antingen köra resterande trådlöst eller att man skaffar en switch istället om man vill köra trådat.

Trådlöst nuförtiden funkar riktigt bra kör 3st maskiner trådlöst mot min TP-Link TL-WR1043ND Gigabitrouter.

Rekommenderar TP-Link TL-WR1043ND den har inte svikigt mig sitter med 10/10 fiber även provat den på 100/100 hos en polare trådat inga som helst problem även vid hög belastning detta gäller både trådlöst och trådat.

TP-Link TL-WR1043ND - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

även denna routern är bra
Netgear WNR3500L - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

Bägge dessa routers klarar av tredjeparts firmware i form av DD-WRT www.dd-wrt.com | Unleash Your Router
Personligen kör jag med senaste firmwaren från TP-Link och det fungerar som sagt kalas.

Bägge routrar har även en usb utgång för inkoppling av en usb hårddisk

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

De flesta trådlösa routers har 1 wan port allså den som tar emot internet och 4st lan portar där man kan koppla sina datorer via tråd och antingen köra resterande trådlöst eller att man skaffar en switch istället om man vill köra trådat.

Intressant, du menar allså att jag skulle kunna byta ut vår trådade router mot en trådlöst. Kunna koppla in de produkter som inte kan köra trådlöst och köra de bärbara som trådlöst med den trådlösa routern?

Hur många trådlösa produkter kan en trådlöst router klara samtidigt och spelar antalet LAN portar någon roll för det trådlösa. Menar om en router har 4 st LAN portar klarar den max av 4 datorer oavsett om dessa är trådlösa eller ej?

Om vi har kvar vår trådlbundna router och den port vi kopplar in vår trådlösa router, vad klarar den porten, kommer det att gå att köra tre trådlösa enhet på den?

Många frågor men så är det när man är färsk på ämnet// Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Intressant, du menar allså att jag skulle kunna byta ut vår trådade router mot en trådlöst. Kunna koppla in de produkter som inte kan köra trådlöst och köra de bärbara som trådlöst med den trådlösa routern?

Hur många trådlösa produkter kan en trådlöst router klara samtidigt och spelar antalet LAN portar någon roll för det trådlösa. Menar om en router har 4 st LAN portar klarar den max av 4 datorer oavsett om dessa är trådlösa eller ej?

Om vi har kvar vår trådlbundna router och den port vi kopplar in vår trådlösa router, vad klarar den porten, kommer det att gå att köra tre trådlösa enhet på den?

Många frågor men så är det när man är färsk på ämnet// Mvh Fredrik

Du kan koppla in dina 4st datorer på lan portarna och sedan ha trådlösa enheter / datorer det teoretiska maxvärdet är 255 dock går 1 åt routern så 254st men jag skulle inte koppla på så många enheter på en konsumentrouter.

Din befintliga trådbundna router delar då ut en adress till din trådlösa router som du får ställa i accesspoint läge och du kan då koppla upp dig till den via trådlöst. Brukar finnas guider för det för aktuell modell som du väljer.

Har du dock inte behovet av att köra din trådbundna router så skulle jag köra på en trådlös router enbart om du inte behöver koppla in fler än 4st trådbunda datorer / enheter.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Den trådlösa lär räcka ett tag och tack för alla bra svar!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Mina alternativ är D-Link:
Dir - 635; USB 2,0
Dir - 615
Dir - 600

Då är frågan kommer jag få mina krav på en trådlös router uppfullda med alla dessa eller bara en av dessa?

Finns det någon annan router som är ett bättre alternativ jämför med nr 1 här ovan?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

D-Link Dir-655 , TP-Link TL-WR1043ND, Netgear WNR3500L, Netgear WNDR3700.

Mina val har du lite högre upp i tråden sitter själv med TP-Linken och kan inte annat än rekommendera den.

Måste du välja av de D-Linkarna som du angett så DIR-635.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Hej

Jag har läst ett test av DIR-635 här och den blev utdömd så om det är samma modell som finns idag som sweclocker testade för 4 år sedan är den inget alternativ. Modellen TP-Link TL-WR1043ND har den 11n standarden och arbetar den i 5 GHz nätet med hastighet på ca 300 mb/s?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Jag ska köpa TP-Link TL-WR1043ND!

Tack för hjälpen// Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Nej den arbetar inte i 5Ghz bandet.
Den har N standarden och klarar en teoretiskt hastighet på 300 trådlöst. Har gigabitportar.

Netgear WNDR3700 har 5Ghz bandet och D-Link dir-825

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB