Permalänk
Medlem

DD en 320GB till en 40GB

Ja, lite "dum" rubrik, men ändå med en tanke bakom.

Jag har en 320GB SATA på min NAS som jag tänkte migrera till en SSD, en Intel 40GB. Nu är inte 320GB använd mer än ett fåtal procent, dock lite partitioner.. och det enda säkra sättet jag vet för att få över bootsektor osv är att köra DD, men den kör bitvis kopiering och då blir det problem när jag når 40GB

Jag behöver bara kopiera över filerna egentligen, samt få med mig bootsektorn, så den startar upp som vanligt sen. Rättigheterna är väl bra om dom bevaras också..

Jag är inte nåt vidare bra på avancerad dd, har mest använt det för att testa läs och skrivhastigheter på diskar.. så, någon som kan mer än mig som är villig att hjälpa mig med några rader?

Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Bootsektorn är ju inte så märkvärdig egentligen. Jag har gjort motsvarande operation ett par gånger och har då skapat partitioner som önskat, kopierat innehållet samt kört grub-install riktat till den nya disken.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här