Hjälp! Märkligaste Windows-problemet jag varit med om!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Märkligaste Windows-problemet jag varit med om!

Hej. Har kört med Win XP Pro x32 SP3 från samma skiva i åratal och har formaterat/ominstallerat otaliga gånger utan problem. Detta med ett större antal olika hårdvarukombinationer.

En dag när jag skulle starta datorn slutade den jobba innan skrivbordsikonerna och startmenyn kom upp. Hade då kört problemfritt i över ett år och hade heller inga planer för formatering och ominstallation.

Tröck "ctrl+alt+del" och stängde "explorer.exe" i tron om att det skulle starta om automatiskt vilket det inte gjorde utan jag fick starta manuellt från Windows-mappen. Då startade allt som det skulle.

Problemet nu var att när jag t.ex. skulle starta Utforskaren startade istället Teckenredigeraren och flera andra program vägrade starta. Kom bara upp typ ".dll error" osv... Alla program strulade inte utan bara vissa.

Jag tänkte att det var lika bra att formatera och ominstallera för att bli kvitt problemet.

Det sjuka är att problemet kvarstår trots formatering och ominstallation av OS =S

Explorer startar inte som det ska och jag kan inte installera alla drivrutiner då vissa installationer "kraschar".

Är det någon som har någon teori om vad det är som försiggår? Jag kan klart mer än genomsnittet men den här gången gick jag bet. Känns som nästa steg är att köpa en ny hårddisk eller något liknande =S

Har testat följande och problemet kvarstår:

How to Fix Explorer.exe Problem In Windows XP When Taskbar Disappears | eHow.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som någon hårdvara lagt ned, som tex hdd:n, så kolla denna med UBCD och använd hddtillverkarens testprogram.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter som någon hårdvara lagt ned, som tex hdd:n, så kolla denna med UBCD och använd hddtillverkarens testprogram.

Om inte det säger något om att hårddisken spökar kör memtest, eller börja med memtest.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Har varit borta några dagar p.g.a. jobb...

Formaterat och ominstallerat igen utan förbättring.

Har kört memtest och det hittar inga fel =(

Byta hårddisk, RAM-minne eller dator? Vad gör man ='(

Börjar tröttna ordentligt nu men man kanske ska se det som ett tecken att man ska hålla sig borta mer från datorn. Antalet timmar om dagen har minskat dramatiskt i alla fall

Permalänk
Medlem

Prova byt plats på minnerna. eller ta helt enkelt bort 1 ram minne, om problemet kvarstår så plockar du ut den andra och testar.

Permalänk
Medlem

Har du fler diskar anslutna som du inte formaterat? Kör du då program från dessa efter ominstallation? Tex drivrutiner i exe-format. Då kan det ju vara infekterade filer där som genast får virus att återkomma.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du har kört memtest och inte hittat något så strunta nu att felsköka vidare där.
Jag tror mer på att hårddisken har fysiska fel på sig, därav att program crachar mm. Det är typiska indikationer på att hårddisken är kass.

Så det jag skulle göra är att leta upp någon gammal hårddisk, om du inte har någon känner du säkert någon som har någon liggande. Installera sedan på den hårddisk och se om det blir någon skillnad.
Om det fungerar bra då så är det helt enkelt att inskaffa en ny hårddisk. Som tur är dom ju billiga.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Problematiskt är att det är en laptop så hårddisken är 2,5" och minnet består tyvärr av en 2GB sticka istället för två 1GB stickor =(

Man kanske kan testa med en 3,5" disk och ha den liggandes utanför datorn. Jag vet dock inte om det är möjligt p.g.a. kabellängder osv...

Det är bara en hårddisk i och jag kör två partitioner. "C:" är på 20GB och resterande cirka 140GB består "D:" av...

Jag har ej installerade program, bilder, musik, film och annat på "D:". Jag kan tillägga att jag aldrig haft ett virus och att det alltid har fungerat suveränt att ha flera partitioner på detta vis under alla år med en mängd stationära hårdvarukonfigurationer. Är skeptiskt till att "D:" skulle vara infekterad även om jag är väl införstådd i att det är möjligt.

Jag har inte tankat några nya program på sistone heller så det bör inte bero på ett infekterat program på "D:". Klart att jag egentligen borde formatera hela hårddisken som en partition och försöka igen men det tar emot.

När jag defragmenterar "C:" nämns inga skadade eller felaktiga sektorer/kluster i alla fall men jag vet inte hur känsligt det är i XP. Om jag minns rätt "poppade" det upp fönster i tidigare Windows-versioner som 98 och Millennium att det fanns skadade kluster och att programmet efter godkännande kunde åtgärda dessa.

Ny hårddisk och nya minnen går loss på närmare 2K om det ska vara schyssta grejjer och det tar också emot lite men frågan är ju om jag inte är tvungen =(

Permalänk
Avstängd

defragmentering kollar inte hårddisken efter fel. högerklicka på disken-->egenskaper-->tools--->error checking
det gör man om vill kolla HD efter fel i windows.
men som andra har sagt, ladda ner UBD och kolla med tillverkarens mjukvara.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Gómorrn. Nu har jag kört igenom det väsentliga i UBCD. Har testat processorn, ramen och hårddisken grundligt. Finns inga fel. Flera av testerna bör ha varit riktigt grundliga också med tanke på tiden de tog att genomföra. Har även kört "Windows-testet" som beskrevs ovan. Om vi säger att det inte är några fel på hårdvaran då...

Windows-skivan bör det inte heller vara eftersom problemet uppstod långt efter senaste ominstallationen och med andra ord långt efter datorn varit i kontakt med skivan. Sen att problemet kvarstår bör alltså därför absolut inte bero på skivan...

Då har vi väl egentligen bara "D:" kvar då =(

Om jag skulle testa att formatera hårddisken som en partition och sedan ominstallera igen. Frågan är vad jag gör med dom använda 127GB på den partitionen? Har ingen extern hårddisk och att bränna trettio DVD-skivor känns inte heller så lockande =/

Permalänk
Medlem

Har du ingen kompis som du kan låna en extern hårddisk av, eller så får du köpa en, hårdiskar kostar inte många kr idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa en extern då medan du fortfarande kan kopiera dina grejer. Du vill inte komma tillbaka om 6 månader och gråta att allt är borta av olika anledningar.

Pris / GB är så man räknar vilken man får mest utrymme för pengarna.

Permalänk
Medlem

Har detta problem än trots att jag formaterat hela hårddisken som en partition osv. Det märkliga är att det bara är vissa program som strular efter varje gång.

Explorer - startar inte riktigt vid uppstart

Windows live messenger - kraschar när det kommer ett meddelande, kan inte läsa meddelandet utan det kommer direkt upp en ruta som säger "messenger har stött på ett fel och måste avslutas"

Speedfan - slutar efter x antal uppstarter att starta korrekt

Media Player Classic - går inte att starta efter x antal uppstarter

Allt annat fungerar precis som det ska bortsett från dom här programmen...