WD20EARS 3 skivor/667GB styck

Permalänk
Hedersmedlem

WD20EARS 3 skivor/667GB styck

Jag tänkte bara upplysa om att de WD20EARS jag beställde från Inet nyligen är med 3 skivor. Hur ser man det? Jo 4-skivors varianten kräver dubbel lagring och då är locket förstärkt samt med en skruv till lagringen mitt på.

Inte läst på vilka andra som har 667GB-skivor ute på marknaden, men tänkte att det kan vara intressant för några att veta. Återkommer med test senare. Bör vara rätt bra sekventiell hastighet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Goda nyheter då jag väldigt snart behöver mer lagringsurtymme. Men jag förstår inte varför de byter specifikation men inte modelbeteckning. Det är ju väldigt viktigt att man får en disk med tre plattor istället för fyra.

Samsung har en 2TB Ecogreen F4 med 667GB-skivor på gång. Lär visst börja levereras under september.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

WD är ökända för att byta skivor precis som de vill utan att ändra beteckning. Mitt hjärta tickar ändå varmast för WD, trots det. De har varit väldigt innovativa och gett oss 10k rpm-diskar för vanliga konsumenter och då även 5400-varvarna åter, när andra bara plöjde på i gamla spår.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, kanske blir någon F4 i höst att addera till min raid 6:a (med F3or).

Permalänk
Medlem

Vad kör du dem i för OS? Har hört att EARS är lite kinkiga med WHS någonstans. Men jag tror det får bli sådana ändå. Tack för tipset

Permalänk
Hedersmedlem

Tröttsamt med krångel. Mina första EARS och mitt Asus Rampage Formula buggar. I BIOS har 1st WD20EARS tagit 3 platser och WD10EADS samt WD15EADS är därmed försvunna och icke valbara (6 sata-portar). Någon som upplevt något liknande? Första gången jag har den här typen av problem.

Ingen 7-8 jumper utan körde Acronis align. I Windows är allt normalt förutom att Intel Storage Manager visar disken som 512B-sektorer istället för 4k. WinXP Pro SP3.

Edit: Disken anges även som IDE i WDs eget testprogram till skillnad från alla andra diskar som givetvis är s-ata.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

HD Tune:

Disken har högre maxhastighet är min VelociRaptor, vilket måste anses rätt ok. Dock verkar HD Tune bara accesstesta första 50% av disken, så därför är åtkomsttiden misstänkt låg. Alla nyare än version 2.55 kostar ju pengar, så det får vara, även om buggen kanske är fixad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Känns som en nyare Spinpoint F4 är mer säkert om man vill ha 667 GB plattorna. Väntar dock till recensionerna kommer innan jag eventuellt beställer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Känns som en nyare Spinpoint F4 är mer säkert om man vill ha 667 GB plattorna. Väntar dock till recensionerna kommer innan jag eventuellt beställer.

Vad är det som är "mer säkert" med F4?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det som är "mer säkert" med F4?

Att man får 667GB platters. Med EARS så vet man inte vad man får, det kan lika gärna vara en med 500GB platters. Lite fult av WD att inte byta modellbeteckning (de vill väl inte att folk slutar köpa de gamla diskarna).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

HD Tune:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/WD20E...

Disken har högre maxhastighet är min VelociRaptor, vilket måste anses rätt ok. Dock verkar HD Tune bara accesstesta första 50% av disken, så därför är åtkomsttiden misstänkt låg. Alla nyare än version 2.55 kostar ju pengar, så det får vara, även om buggen kanske är fixad.

MultiMan: När är din nya WD20EARS tillverkad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut 3st 2TB diskar. Hur ser jag om det är 3 eller 4 skivor? Har ingen tidigare att jämföra med.. Tillverkade 01 Sept så det känns ju rent spontant som om det borde vara 3 skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Hämtade precis ut 3st 2TB diskar. Hur ser jag om det är 3 eller 4 skivor? Har ingen tidigare att jämföra med.. Tillverkade 01 Sept så det känns ju rent spontant som om det borde vara 3 skivor.

Skrivet av: MULTIMAN
Jag tänkte bara upplysa om att de WD20EARS jag beställde från Inet nyligen är med 3 skivor. Hur ser man det? Jo 4-skivors varianten kräver dubbel lagring och då är locket förstärkt samt med en skruv till lagringen mitt på.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Skrivet av: MULTIMAN
Jag tänkte bara upplysa om att de WD20EARS jag beställde från Inet nyligen är med 3 skivor. Hur ser man det? Jo 4-skivors varianten kräver dubbel lagring och då är locket förstärkt samt med en skruv till lagringen mitt på.

Jag såg också det men det är fortfarande väldigt oklart om man inte har sett den tidigare versionen. Det är ju omöjligt att veta om locket är förstärkt jämför med den tidigare. En till skruv "mitt på" säger mig inte mycket heller.

Såhär ser de iaf ut...

Permalänk

Om jag inte minns fel så ser man underifrån om det är skillnad i antalet plattor, djupare infasning(eller vad det nu kan heta) är ett tydligt tecken...
Kräver dock att man har en med fler plattor att jämföra med
Att väga kan också funka, fast då gäller det att höljet i övrigt inte är förändrat...

Det går säkert också att få fram genom att tolka de olika "koderna" som står på disken, fast då lär man ha mer på fötterna än bara gissningar...

Enklast vore det såklart om modelnamn/nummer justerades...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Skrivet av: MULTIMAN
Jo 4-skivors varianten kräver dubbel lagring och då är locket förstärkt samt med en skruv till lagringen mitt på.

Vad syftar du på med "dubbel lagring"? motorn?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Hämtade precis ut 3st 2TB diskar. Hur ser jag om det är 3 eller 4 skivor? Har ingen tidigare att jämföra med.. Tillverkade 01 Sept så det känns ju rent spontant som om det borde vara 3 skivor.

667GB platters bör vara märkta 00MVWB0, 500GB platters 00J2GB0.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

667GB platters bör vara märkta 00MVWB0, 500GB platters 00J2GB0.

Tack! Då har jag 667 versionen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mart:

MultiMan: När är din nya WD20EARS tillverkad?

15e augusti

Skrivet av Xerbee:

Jag såg också det men det är fortfarande väldigt oklart om man inte har sett den tidigare versionen. Det är ju omöjligt att veta om locket är förstärkt jämför med den tidigare. En till skruv "mitt på" säger mig inte mycket heller.

Såhär ser de iaf ut...
http://forumbilder.se/thumbs/4f2201071733P34ee.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/aa2201071753Pab94.jpg

3 Skivor. Här ser du de med 4 skivor: Western Digital Caviar Green 2TB Review (WD20EARS) | StorageReview.com

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem