Hur är de mest grundläggande grafikbiblioteken programmerade?

Permalänk

Hur är de mest grundläggande grafikbiblioteken programmerade?

Hej,
Nu kommer jag att använda c++ som exempel bara för att det är det programeringspråk som jag är mest van vid.

I exempelvis sdl är det c/c++ eller är det en massa assemblykod som gör själva "ritandet"?
För det går väl inte att skriva någonting i c++ som kan rita ut en pixel?

Jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter.

Tacksam för svar!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

SDL är skrivet i C om jag inte minns fel, sen finns det SFML som är i princip SDL men objektorienterat i C++. "Ritandet" utförs av directx/openGL i så gott som alla fall.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Glömsk
Skrivet av tomten_alle:

Hej,
Nu kommer jag att använda c++ som exempel bara för att det är det programeringspråk som jag är mest van vid.

I exempelvis sdl är det c/c++ eller är det en massa assemblykod som gör själva "ritandet"?
För det går väl inte att skriva någonting i c++ som kan rita ut en pixel?

Jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter.

Tacksam för svar!

Vad du som programmerare använder är antagligen något schysst användarvänligt bibliotek för att rita grafik, exempelvis SDL eller OpenGL (möjligtvis använder SDL själv OpenGL). Dessa i sin tur använder operativsystemet/grafikkortets drivrutin, som arbetar mot grafikprocessorn och manipulerar grafikkortets minne.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Skrivet av Psionicist:

Vad du som programmerare använder är antagligen något schysst användarvänligt bibliotek för att rita grafik, exempelvis SDL eller OpenGL (möjligtvis använder SDL själv OpenGL). Dessa i sin tur använder operativsystemet/grafikkortets drivrutin, som arbetar mot grafikprocessorn och manipulerar grafikkortets minne.

Tack! Precis vad jag ville veta!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Oj, läste fel, fick för mig att du frågade hur SDL ritade ut sin grafik.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

T.ex SDL är dessutom open-source, så du kan ladda ner källkoden till SDL och kolla hur saker utförs själv. Kanske inte den lättaste vägen att gå, men möjligheten finns i alla fall.

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

Oj, läste fel, fick för mig att du frågade hur SDL ritade ut sin grafik.

Jag nämde faktiskt SDL, så du läste rätt. Jag tänkte lite fel bara.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Och jo det går att skriva något i c++ för att sätta en pixel.