Nya Macbook Air på operationsbordet

Permalänk
Medlem

RIKTIGT moget av Apple att göra det krångligare att reparera Macbooks.. Kan det inte vara simpelt? Som med Macbooksen från 2006-2007?

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Visste inte att det va så litet faktiskt, intressant!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Asus har överträffat sig igen och utvecklat en rätt fin maskin åt Apple...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan.Jarl:

Vem fan köper sånt skräp?

De som har råd att köpa mobilitet.

De får mindre ryggbesvär eftersom ryggsäcken inte väger lika mycket men får samma funktionalitet som de ämnar och menar att få.

De som inte vill knapra på värktabletter pga ryggvärk och handledvärk.

De får bestående ro eftersom datorn inte låser sig i mitten av spelet eller vad de försökte spara. Inga nedbrytande panikattacker eftersom dator ger meddelandet "går inte att spara på hårddisk".

De som värdesätter estetik och stil.

De som vill leva och låta andra leva,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Detta gillar vi inte!!:S Detta är våldtäkt...:S:/:( Att man behöver göra så här med windatorer är ingen nyhet då saker krånglar mycket. Men med Apple? Varför då? Man kan alltid lita på Apples specifikationer.:)

Att skruva isär en dator är inte våld, det ingår ju i vanlig skötsel och underhåll. Skulle förvåna mig om det inte bara är att skruva ihop den igen så fungerar den minst lika bra som innan. Intressant att se hur de klämt in allting i ett så litet utrymme.

Jag skulle kunna tänka mig en sådan där dator, men i så fall skulle jag slänga ut Mac OSX och lägga in någon trevlig Linuxdist istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

De som har råd att köpa mobilitet.

De får mindre ryggbesvär eftersom ryggsäcken inte väger lika mycket men får samma funktionalitet som de ämnar och menar att få.

De som inte vill knapra på värktabletter pga ryggvärk och handledvärk.

De får bestående ro eftersom datorn inte låser sig i mitten av spelet eller vad de försökte spara. Inga nedbrytande panikattacker eftersom dator ger meddelandet "går inte att spara på hårddisk".

De som värdesätter estetik och stil.

De som vill leva och låta andra leva,

Det finns bärbara windows datorer HUM HUM
Sen när får man ont av att bära ett par kilo i ryggan ? hah
Suck på dem som får datorn att låsa sig. Och sen när spelade man en massa på en bärbar? Brukar inte det vara ett mac argument? "Man spelar inte på den buhu" xD
En windator kan också vara vacker och stilren.

De som vill leva och låta andra leva? Kluriga gåtor här är en annan
Den som går och går men aldrig kommer till dörren?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Som herrn ovan sa så just för att man får damm: minns inte de otaliga ggr. jag monterat ner en stationär för att damma av HDD:ar, chassie med tillhörande utrymmen. Sen är det ofta man måste byta ut något på en windator som du aldrig behöver göra på en Mac (om du inte valde "X Mac i större storlek" men då får man skylla sig själv:)). Mac har ju olika datorer med olika storlek avseende HDD, RAM-minnen etc.:) Kort och gått det är alltid något som krånglar i hårdvaran: du kan ju läsa mina trådar när jag var ny här då ställde jag "nybörjarfrågor" om saker som krånglade i min windator.:P

Jag vill ifrågasätta ditt påstående "det är alltid något som krånglar i hårdvaran". Motiverar du verkligen det med att din enstaka windowsdator hade problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar vad ni menar med windowsdator? Senast jag kollade finns inget sådant. Operativsystem går bra att välja själv om man inte gillar det som fanns från början.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anton:

Undrar vad ni menar med windowsdator? Senast jag kollade finns inget sådant. Operativsystem går bra att välja själv om man inte gillar det som fanns från början.

En dator som levereras med Windows?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jokke:

Asus har överträffat sig igen och utvecklat en rätt fin maskin åt Apple...

Icke att förglömma de duktiga kineserna från Foxconn som monterar skönheten också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag kan inte förstå mig på folk dom köper jeans för över hundra kronor när det finns för 70 spänn på Ullared. Är väll bara folk som inte förstår bättre samt fanboys.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ge mig denna storlek fast PC och AMD Zacate APU, mumma.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Woods:

Det finns bärbara windows datorer HUM HUM
Sen när får man ont av att bära ett par kilo i ryggan ? hah
Suck på dem som får datorn att låsa sig. Och sen när spelade man en massa på en bärbar? Brukar inte det vara ett mac argument? "Man spelar inte på den buhu" xD
En windator kan också vara vacker och stilren.

De som vill leva och låta andra leva? Kluriga gåtor här är en annan
Den som går och går men aldrig kommer till dörren?

Kom in i matchen.
Om du någon gång har burit på en dator lite längre än mellan dörren och sängen vet du att ett par kilo spelar roll. Jag är så mycket gladare av att kunna lämna min MBP hemma och ta med mig min iPad istället. Samma med min kameraväska, ett par kilo färre objektiv gör mycket efter en dag.

Och säga vad man vill om win-laptops, men de brukar inte vara lyckade. Antingen billiga och meningslösa eller i samma prisklass som Apple. Det är ett skämt att en normalprisad 15" har 1366*768 i upplösning och en trackpad som är nästintill oanvändbar.

Sen är mac inte alltid bäst, men de löser mina behov bäst.

Och den nya airen är sexig inombords!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Kom in i matchen.
Om du någon gång har burit på en dator lite längre än mellan dörren och sängen vet du att ett par kilo spelar roll. Jag är så mycket gladare av att kunna lämna min MBP hemma och ta med mig min iPad istället. Samma med min kameraväska, ett par kilo färre objektiv gör mycket efter en dag.

Och säga vad man vill om win-laptops, men de brukar inte vara lyckade. Antingen billiga och meningslösa eller i samma prisklass som Apple. Det är ett skämt att en normalprisad 15" har 1366*768 i upplösning och en trackpad som är nästintill oanvändbar.

Sen är mac inte alltid bäst, men de löser mina behov bäst.

Och den nya airen är sexig inombords!

Tack for det! Den pojken har ingen erfarenhet av att b'a'ra runt pa en dator som v'a'ger ett par kilo en hel dag.

Permalänk
Skrivet av Sahlstrom:

Kom in i matchen.
Om du någon gång har burit på en dator lite längre än mellan dörren och sängen vet du att ett par kilo spelar roll. Jag är så mycket gladare av att kunna lämna min MBP hemma och ta med mig min iPad istället. Samma med min kameraväska, ett par kilo färre objektiv gör mycket efter en dag.

Och säga vad man vill om win-laptops, men de brukar inte vara lyckade. Antingen billiga och meningslösa eller i samma prisklass som Apple. Det är ett skämt att en normalprisad 15" har 1366*768 i upplösning och en trackpad som är nästintill oanvändbar.

Sen är mac inte alltid bäst, men de löser mina behov bäst.

Och den nya airen är sexig inombords!

Jovisst, "ett par kilo". Klen eller?

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert bygge måste jag säga... Nästa så man blir lite sugen på en sådan och sen smälla in windows 7 så får man sig ju en riktigt riktigt fin bärbar

Synd på äpplet på utsidan bara men ett klistermärke över det så ska man väl kunna stå ut med det oxå....

Mer sådana slimmade fin fina datorer till folket!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

ITT: Folk som inte förstår att OSX är awesome och värt att betala premium för, och i airs fall, ultra-portabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Icke att förglömma de duktiga kineserna från Foxconn som monterar skönheten också.

nah det är faktiskt dom duktiga kineserna på AsusTech fabrik ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Jovisst, "ett par kilo". Klen eller?

Om du annar hur många stora och starka som kan gråta pga sina värk! Ungdomen räcker till del men vad händer därefter? 2 kg kan göra skillnaden.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det finns bärbara windows datorer HUM HUM
Sen när får man ont av att bära ett par kilo i ryggan ? hah
Suck på dem som får datorn att låsa sig. Och sen när spelade man en massa på en bärbar? Brukar inte det vara ett mac argument? "Man spelar inte på den buhu" xD
En windator kan också vara vacker och stilren.

De som vill leva och låta andra leva? Kluriga gåtor här är en annan
Den som går och går men aldrig kommer till dörren?

Självklart fungerar det väl för spel. Inte behöver man spela alltid det senaste grafikkrävande spelet för att njuta av ett spel? SC I, WC3, C&C serien, Civ III, UFO, HOMM III och många fler. Ett spel har ju sitt värde i spelet, inte bara grafiken. Mac duger utmärkt för många fler än så.

Generellt övergripande att Mac-användare är inte lika forcerade att tvinga sig på andra (särskilt här). Tråden handlar ju om Mac och därför ser jag inte någon anledning att ni finns här och tycker att ni har något att tillföra? Den som har, han har, och den som inte har,, givet att han inte har!

Det är ingen gåta. Livet handlar alltid om en kamp mellan den som har och den som inte har. Den som har brukar inte välja forcera sig på den som inte har. Vad ligger logiken i att ge sig på någon som inte har? Om man inte psykopat dvs. Därför leva och låta andra leva.

Edit spelnummer

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Skrivet av Neoplasm:

Om du annar hur många stora och starka som kan gråta pga sina värk! Ungdomen räcker till del men vad händer därefter? 2 kg kan göra skillnaden.

Det var det löjligaste jag hört! När jag fjällvandrar bär jag en ryggsäck på 20-30 kg hela dagen, och jag får inte ont i ryggen... Och jag är inte ens stor och stark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

(...). Jag vill ifrågasätta ditt påstående "det är alltid något som krånglar i hårdvaran". Motiverar du verkligen det med att din enstaka windowsdator hade problem?

Kort svar: eftersom den blev ihopbyggd av en polare till mig (han rekommenderade komponenter etc.) och han garanterade att detta var det bästa så då skall allt funka ja.:) Han jobbar som IT tekniker så detta var inget vanligt "Svenssonbygge".:) Var den så dålig då är det ju verkligen inte hög standard på IT killarna.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

De som vill leva och låta andra leva? Kluriga gåtor här är en annan
Den som går och går men aldrig kommer till dörren?

Första gåtan: windows dödar allt Mac revolutionerar, förenklar, förbättrar och skapar allt bättre!
Andra gåtan: Microsoft och Windows.

:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Devrer:

De flesta? Apple är ju bäst. Deras billigaste dator är ju snabbare än vilken pc som helst. Och deras iphone är den snabbaste och bästa telefonen utan konkurrens... I alla fall har apple på något mirakulöst sätt lyckats få 99% av världens befolkning att tro djupt på detta..

Jaha? fast deras billigaste dator är dyrare än de pcs som har bättre prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kort svar: eftersom den blev ihopbyggd av en polare till mig (han rekommenderade komponenter etc.) och han garanterade att detta var det bästa så då skall allt funka ja.:) Han jobbar som IT tekniker så detta var inget vanligt "Svenssonbygge".:) Var den så dålig då är det ju verkligen inte hög standard på IT killarna.:P

Så om jag hittar någon vars Mac har varit trasig eller krånglat väldigt mycket, så är det alltid något fel på varje Mac? Om hårdvaran i mina två datorer fungerar bra, kan jag då dra slutsatsen att "all PC-hårdvara alltid funkar"?

Du måste väl inse att du inte kan dra sådana slutsatser. När alla debatter du har med windowsanvändare slutar med att alla windowsanvändare säger att du har fel uppfattning om windows (och kanske icke-apple hårdvara i allmännhet?) så kanske du bör tänka om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dannovarius:

Det var det löjligaste jag hört! När jag fjällvandrar bär jag en ryggsäck på 20-30 kg hela dagen, och jag får inte ont i ryggen... Och jag är inte ens stor och stark.

Som sagt: kom in i matchen

Du fjällvandrar i en vecka och försöker ändå minimera vikten. Du skaffar dig en Spork i titan och kör med lättviktstält. Allt för att spara några kilon.

På precis samma sätt gör du med din laptop. Kan du spara ett par kilo att släpa till och från jobb * 240 dagar/år så ger det en hel del. Det är bara att inse.

Permalänk
Medlem

Ej att förglömma är att Apple faktiskt lägger stor vikt vid design och funktionalitet mot användaren. Tror ni att detta är gratis? En dator är så mycket mer än komponenter. Det kostar enorma summor att designa en produkt utefter vissa krav, som exempelvis att den ska vara extremt tunn och lätt men ändå bibehålla relativt bra prestanda.

Det är inte bara delarna i datorn som kostar, allt runtomkring kostar desto mer (läs på om indirekta kostnader eller omkostnader om ni så behagar) och måste således läggas på den färdiga produkten.
Själv var jag starkt emot Apple innan jag skaffade mig en iPhone. Nu är det helt tvärtom. Jag märker verkligen hur mycket tid och kraft Apple lagt ner på användarupplevelsen och designen. Därav kommer jag troligen införskaffa mig en MacBook Air 11".

Nu får ni inte missförstå mig helt; jag kan också tycka att Apples produkter är dyra, men tänk då till kring varför de är det (sen lägger jag mig inte i debatten huruvida de har feta marginaler eller ej, men för mig är det uppenbart vart de största kostnaderna ligger).

Sen kan jag bara hålla med Neoplasm. Så fort det kommer en nyhet om Apple ska alla som är anti Apple komma in och bråka i tråden, men jag ser inte så mycket sådant i en tråd som handlar om exempelvis Microsoft?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Så om jag hittar någon vars Mac har varit trasig eller krånglat väldigt mycket, så är det alltid något fel på varje Mac? Om hårdvaran i mina två datorer fungerar bra, kan jag då dra slutsatsen att "all PC-hårdvara alltid funkar"?

Du måste väl inse att du inte kan dra sådana slutsatser. När alla debatter du har med windowsanvändare slutar med att alla windowsanvändare säger att du har fel uppfattning om windows (och kanske icke-apple hårdvara i allmännhet?) så kanske du bör tänka om.

Herrn nedan skriver:

Skrivet av Arginj:

Ej att förglömma är att Apple faktiskt lägger stor vikt vid design och funktionalitet mot användaren. Tror ni att detta är gratis? En dator är så mycket mer än komponenter. Det kostar enorma summor att designa en produkt utefter vissa krav, som exempelvis att den ska vara extremt tunn och lätt men ändå bibehålla relativt bra prestanda.

Det är inte bara delarna i datorn som kostar, allt runtomkring kostar desto mer (läs på om indirekta kostnader eller omkostnader om ni så behagar) och måste således läggas på den färdiga produkten.
Själv var jag starkt emot Apple innan jag skaffade mig en iPhone. Nu är det helt tvärtom. Jag märker verkligen hur mycket tid och kraft Apple lagt ner på användarupplevelsen och designen. Därav kommer jag troligen införskaffa mig en MacBook Air 11".

Nu får ni inte missförstå mig helt; jag kan också tycka att Apples produkter är dyra, men tänk då till kring varför de är det (sen lägger jag mig inte i debatten huruvida de har feta marginaler eller ej, men för mig är det uppenbart vart de största kostnaderna ligger).

Sen kan jag bara hålla med Neoplasm. Så fort det kommer en nyhet om Apple ska alla som är anti Apple komma in och bråka i tråden, men jag ser inte så mycket sådant i en tråd som handlar om exempelvis Microsoft?

...och jag tycker det är bevis nog för mina argument.:) De jag skrev ovan är ju inte de enda jag har framfört så att säga.:) Man kan inte täcka in allt: finns säkert några "flaws" men till 99% är Mac:en så fulländad den kan vara.:) Jag har aldrig sagt att en Mac inte har några fel, precis som jag.:) Sen att dessa uppstår ytterst sällan är ju en sak du bör ta med i beräkningen.:) *riktar mina ord till MarcusW:)*

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Herrn nedan skriver:

...och jag tycker det är bevis nog för mina argument.:) De jag skrev ovan är ju inte de enda jag har framfört så att säga.:) Man kan inte täcka in allt: finns säkert några "flaws" men till 99% är Mac:en så fulländad den kan vara.:) Jag har aldrig sagt att en Mac inte har några fel, precis som jag.:) Sen att dessa uppstår ytterst sällan är ju en sak du bör ta med i beräkningen.:) *riktar mina ord till MarcusW:)*

Nja, Apple har inte lägst felprocent i branschen, sist jag kollade låg de 3a. Jag har aldrig ägt en Mac utan små egenheter, på alla mina Unibody har touchpaden börjat låta rätt högt när man dubbelklickar (speciellt när datorn inte står på plan yta verkar det som), kommer efter 2-3 månader. Inte världens största sak, men irriterande. Alla mina Macar har haft små fel/irriteringsmoment.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Nja, Apple har inte lägst felprocent i branschen, sist jag kollade låg de 3a. Jag har aldrig ägt en Mac utan små egenheter, på alla mina Unibody har touchpaden börjat låta rätt högt när man dubbelklickar (speciellt när datorn inte står på plan yta verkar det som), kommer efter 2-3 månader. Inte världens största sak, men irriterande. Alla mina Macar har haft små fel/irriteringsmoment.

Ok jag TRYCKER inte NER touchpaden utan jag låter fingertoppen lätt nudda när jag ska utföra X aktivitet.:) Sparar både fingret och plattan!^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!