MSI "Gaming laptop" Nvidia vs ATI? :S

Permalänk

MSI "Gaming laptop" Nvidia vs ATI? :S

nu har jag bestämmt mig för att köpa en "gaming laptop" så jag reser rätt mycket, skärm, mus och matta i en väska och laptop i ryggsäck så är det bara att bege sig av sen!

grejjen är att jag inte är så erfaren när det kommer till "Nvidia vs ATI kriget" så jag har hittat 2 exakt lika dana datorer med skillnaden:

Dator nr1: "nVidia Fermi GTX460M, 1,5G DDR5"
Dator nr2: "Graphics ATI HD5870, 1G DDR5"

nr1: WEBHALLEN.com - MSI GT663R-414NE - Core i7-720QM / 6GB / 1TB / GTX460M / 15.6" TFT / DVD±RW / Win 7 HP

nr2: WEBHALLEN.com - MSI GX660R-092NE - Core i7-720QM / 6GB / 2x500GB / 15.6" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black

vad är bäst för mig? nvida korter ser ju bättre ut då det har mer ram, men som sagt, jag har ingen koll

vad gör jag på min dator?
jag spelar en jävla mycket starscrft 2 och planerar även att livestream:a matcher på relativt bra kvalité så datorn måste ju klara av det! jag planerar även att spela en hel del Diablo3 när det släpps.
mer än spel så är det filmredigering och lite skolarbeten jag kommer använda den till.

jag kommer inte ha någon nytta av 3D-Glasögon sakmojs.

som sagt, vad är bäst för mig? priset är inga problem, vill bara ha den bättre av dom två!

tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

De är likvärdiga så ta den billigaste.

Permalänk
Medlem

Ta en titt här: Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech och här har du en direkt jämförelse mellan de två korten: Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech.

Men som de säger på sidan så beror det också på vilken hårdvara de mixas med, så ta en titt och känn efter vad du behöver

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk

hörde någon säga något liknande "ATI kort skall helst köras med AMD prollar, och intel med nvidia" sen också att att AMD har köppt upp ATI så bör det vara lite logiskt. men stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett eller hört någon konkret bevisning på detta och enligt den teorin skulle ATIs kort prestera sämre i Sweclockers tester eftersom de kör med en Intel CPU

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk

Mobility 5870 är 5.5% bättre än gtx460m och kostar dessutom mindre, riktigt lätt val i min mening. Ta den billigare som dessutom är bättre!

EDIT:

Skrivet av myownsummer:

hörde någon säga något liknande "ATI kort skall helst köras med AMD prollar, och intel med nvidia" sen också att att AMD har köppt upp ATI så bör det vara lite logiskt. men stämmer detta?

Nej det ligger inget i det påståendet, ren lögn.

Permalänk
Skrivet av Hawac90:

Jag har aldrig sett eller hört någon konkret bevisning på detta och enligt den teorin skulle ATIs kort prestera sämre i Sweclockers tester eftersom de kör med en Intel CPU

Tror snarare att AMD ger ett bra paketpris på grafikdelen om OEM köper en amd prolle.

Permalänk

okej tack för all hjälp! en sista fråga bara, det finns 2 av denna datorn med ATI kort, med den enda skillnaden att den andre har 32bit, vad är skillnaden? något med ramet vet jag i XP men gäller desamma i w7

Permalänk

32bit operativsystem gör att datorn endast kan använda maximalt ca 3.5gig ram, har datorerna mer ram än 3gig så är det en bra idé att ta den med 64bit operativsystem då det kan hantera en j***a massa ram

Har för mig att det gäller alla Windows versioner som finns i 32 och 64 bit

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

32bit operativsystem gör att datorn endast kan använda maximalt ca 3.5gig ram, har datorerna mer ram än 3gig så är det en bra idé att ta den med 64bit operativsystem då det kan hantera en j***a massa ram

Har för mig att det gäller alla Windows versioner som finns i 32 och 64 bit

Har för mig att denna gräns inkluderar grafikminnet. Det blir alltså väldigt tight med 64-bit idag då grafikkorten allt oftare hamnar kring 1GB i minne.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Har för mig att denna gräns inkluderar grafikminnet. Det blir alltså väldigt tight med 64-bit idag då grafikkorten allt oftare hamnar kring 1GB i minne.

Är 99% säker att det du säger stämmer

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av the_speed:

Är 99% säker att det du säger stämmer

Japp, 4gb är max som kan allokeras, och då ingår allt i det. Även andra komponenter i datorn tar minnessadresser.

5870m är lite snabbare, så jag skulle ta det.