Permalänk

Vem tar över efter Sahlin?

Läste precis att Sahlin kommer att avgå som partiledare för sossarna. Min första tanke är ju då självklart. Vilka är de vettiga kandidaterna till posten?

Mona Sahlin avgår - DN.se

Mina tankar går till Margot Wallström,Thomas Bodström eller Marita Ulvskog... Vilka mer kan vara tänkbara och varför?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det roliga med (S) är ju att de inte har några självklara kandidater, Wallström har väl sagt nej gång på gång, Bodström är nog en högoddsare efter USA-debaclet och Marita Ulvskog känns väl inte direkt självklar heller :-).

EDIT: Jag tog aldrig in att Mona äntligen (!!!!) avgår, dock är det en förlust för Alliansen då (S) aldrig haft en sämre ledare än Mona..

Permalänk
Medlem

Känns som att dom varken har några vettiga personer att leda partiet eller någon vettig politik.
Dom borde kanske fråga sig vad hela poängen med att fortsätta är om dom egentligen inte vill något ändå..

Jag kan verkligen inte komma på en enda person i partiet med någorlunda bra utstrålning och förmåga att engagera folk att lyssna när han/hon pratar. Bodström är väl en person som känns lite mindre mossig än de andra, men han verkar ju intressera sig allt mindre för politik och jag upplever inte att han riktigt bryr sig om något. Dessutom så gör han ju saker som går direkt emot socialdemokratins traditionella värderingar genom att tex sitta i styrelsen för bolag som tjänar pengar på friskoleundervisning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hjälpsam

Dom hade chansen för ett par år sedan, med någon som.
Widar Andersson - Wikipedia
DagensPS.se – Harald har en poäng
Ulvskog eller Bodström skulle vara en katastrof samma gamla jävla betongsossar som tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu önskar de väl att anna lindh levde... En nypa invandrarfientlighet på partiprogrammet kanske

Permalänk
Medlem

Wahlström vore väl ett bra val förmodligen, men jag betvivlar på att hon är sugen just nu. Bodström är nog inte möjlig pga hans små valser på sista tiden. Det är för tidigt, dessutom gillar inte sossar hans broilerstil. Ulven vore väl något som till och med kunde dra ner partiet lite till. Hon är ju en del av vänsterfalangen men det känns inte som hon är precis ledare, hon är mer som Sahlin själv och därmed rätt idiotiskt att välja.

Sahlin avgår alldeles för sent, hon borde gjort det redan efter valet. Fattar inte alls vad hon tänkte på. Jag tror det blir någon man, typ Österberg. Inte Nuder eller Johansson i vart fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag hörde Ilija Batljan bli interjuvad på radio tidigare i år och han lät vettig.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Jag hörde Ilija Batljan bli interjuvad på radio tidigare i år och han lät vettig.

Disputerad är han till och med. Dock kanske det diskvalificerar honom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Disputerad är han till och med. Dock kanske det diskvalificerar honom...

Men jag tycker det känns lite oseriöst att han bryter, eller är det någon annan? Det låter inte alls bra på en person som skall vara partiets ansikte utåt. Jag vet att han inte kan göra något åt det osv.

Eller tänker jag på någon annan nu?

*** EDIT ***

Fast jag diggar att han är nationalekonom i alla fall. Det är ju ett fall framåt för sosseriet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sentenced:

Men jag tycker det känns lite oseriöst att han bryter, eller är det någon annan? Det låter inte alls bra på en person som skall vara partiets ansikte utåt. Jag vet att han inte kan göra något åt det osv.

Eller tänker jag på någon annan nu?

Nej, brytning och ett knepigt namn kommer säkert försvåra för honom, men antalet vettiga kandidater är ju som sagt inte jättestort. Dessutom är det kanske nästa steg; en kvinnlig partiledare fungerade ju inte så väl som de sannolikt hade hoppats.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Nu önskar de väl att anna lindh levde... En nypa invandrarfientlighet på partiprogrammet kanske

Lär knappast ske då socialdemokraterna väljarbas förändras, kom ihåg var Mona Sahlin valspurtade på valdagen (Bergsjön). Rosengård och Almgården är möjligen tecken i tiden.

Känns smått hycklande att försvara Mona med tanke på hur mycket jag motsatte mig henne innan valet, men det var inte hennes fel att vänsterpartiet kom med.

EDIT:

Skrivet av Elgot:

Nej, brytning och ett knepigt namn kommer säkert försvåra för honom, men antalet vettiga kandidater är ju som sagt inte jättestort. Dessutom är det kanske nästa steg; en kvinnlig partiledare fungerade ju inte så väl som de sannolikt hade hoppats.

Tror nog problemet var det specifika valet, tror S hade bestämt sig för en kvinnlig partisekreterare när Margot inte ville och Lindh hade avlidit så föll det på Mona, möjligen fanns också Jämtin men hon verkar inte önska posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, brytning och ett knepigt namn kommer säkert försvåra för honom, men antalet vettiga kandidater är ju som sagt inte jättestort. Dessutom är det kanske nästa steg; en kvinnlig partiledare fungerade ju inte så väl som de sannolikt hade hoppats.

Jag hoppas i smyg på Nalin Pekgul förstås

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Lär knappast ske då socialdemokraterna väljarbas förändras, kom ihåg var Mona Sahlin valspurtade på valdagen (Bergsjön). Rosengård och Almgården är möjligen tecken i tiden.

Det var en gnutta ironi. Betänk varför Lindh inte fortsatte leva (och därmed vad huvudorsaken är till att S inte fick sin starka kvinnliga ledare).

Permalänk
Entusiast

Var har Pagrotsky tagit vägen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

En sorgens dag, alliansens främsta valarbetare slutar...

Skrivet av Xellofan:

Jag hörde Ilija Batljan bli interjuvad på radio tidigare i år och han lät vettig.

Han är nog den vettigaste som sossarna har. Hoppas han inte blir vald!

Skrivet av Elgot:

en kvinnlig partiledare fungerade ju inte så väl som de sannolikt hade hoppats.

Fast i det här fallet var det inte könet det var fel på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker det var fel av henna att avgå innan nästa kandidat var utsedd.
Sahlin var faktiskt lite av en förnyare, tyvärr verkar hon inte vara speciellt smart, men hela partistyrelsen får ta på sig det här, inte bara hon.
Själv tycker jag att det är på tiden att sossarna blir ett parti som andra och inte "det statsbärande partiet".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

En sorgens dag, alliansens främsta valarbetare slutar...

Han är nog den vettigaste som sossarna har. Hoppas han inte blir vald!

Fast i det här fallet var det inte könet det var fel på.

Ja fast jag tror allvarligt att sossarna fått för sig att bara ett hondjur visar sig som ledare för partiet så har den nya messiah kommit och alla skulle valfärdat för att rösta med knappnålar med feministiska slagord medans Sahlin kunde sjunga "yes we can" till tonerna av "Born to run".

*** EDIT ***

Jag är lite besviken på Mona, jag hade förväntat mig att i och med att hon inte avgick valdagen så skulle resten av sossarna fått attackera med högafflar och facklor för att få bort henne medan hon skrikande skulle hålla sig kvar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var har Pagrotsky tagit vägen?

Leif Pagrotsky byts ut - Dagens Media
Pagrotsky ska utmana Borg | Nyheter | Aftonbladet

Var och lyssnade på honom när han var och pratade på Karlstads Universitet några veckor före valet och han verkade riktigt vettig och bra talare. Fast jag tror väl att Thomas Östros är ett troligare val.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thompson:

Leif Pagrotsky byts ut - Dagens Media
Pagrotsky ska utmana Borg | Nyheter | Aftonbladet

Var och lyssnade på honom när han var och pratade på Karlstads Universitet några veckor före valet och han verkade riktigt vettig och bra talare. Fast jag tror väl att Thomas Östros är ett troligare val.

Jag gillar Pagrotsky. Han är lite udda och gör saker som inte andra politiker hade gjort.
Att se honom spela tamburin med Atomic Swing i TV var ju sjukt kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sentenced:

Ja fast jag tror allvarligt att sossarna fått för sig att bara ett hondjur visar sig som ledare för partiet så har den nya messiah kommit och alla skulle valfärdat för att rösta med knappnålar med feministiska slagord medans Sahlin kunde sjunga "yes we can" till tonerna av "Born to run".

*** EDIT ***

Jag är lite besviken på Mona, jag hade förväntat mig att i och med att hon inte avgick valdagen så skulle resten av sossarna fått attackera med högafflar och facklor för att få bort henne medan hon skrikande skulle hålla sig kvar.

Mmm pöbelhop och lynchning av Mona, det hade varit något.
Som borgelig väljare skulle jag gärna se Ulvskog ta över, hon kan nog sänka partiet ännu mer.
Pagrotsky och Östros tillhör väl dom vettigare inom partiet.
Problemet med Östros är att han saknar karisma och ser ut som en gammal Gestopochef, men om han får chansen kanske det visar sig vara ett mycket starkt kort, han verkar vara riktigt smart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas stenhårt på Pagrotsky... då kanske det kan bli nånting vettigt sagt från deras håll för en gångs skull. Skönare snubbe får man leta efter inom politiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Hoppas stenhårt på Pagrotsky... då kanske det kan bli nånting vettigt sagt från deras håll för en gångs skull. Skönare snubbe får man leta efter inom politiken.

Med Pagrotsky är mitt problem att killen måste stå på en pall för att nå upp i hakhöjd med vilken annan politiker som helst. Det ser lite löjligt ut faktiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Såg på SVT:s Agenda där de hade en lista med potentiella kandidater. Min högskolas styrelseordförande Jan Nygren var med på den vilket låter som en mycket bra kandidat. Pagrotsky är en annan önskekandidat, men han har förmodligen gjort sig ovän med många av partikollegorna efter Euro-valet.

Permalänk

Valresultatet var en vändpunkt där det blev riktigt tydligt att det på allvar började gå utför för Sosseriet. Detta är ett naturligt steg i samma riktning - utför. En rätt skön känsla!

Permalänk

Det blir Sven-Erik Österberg, såvida de inte absolut ska ha en kvinna till.

Permalänk
Avstängd

Lars Ohly: Sahlin tvingades bort för att hon är kvinna - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ja du Ohly. Självklart har du rätt. Hon får avgå för att hon är kvinna, inte för att hon förlorade valet och att hennes samt sossarnas förtroende har sjunkit i botten!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Lars Ohly: Sahlin tvingades bort för att hon är kvinna - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ja du Ohly. Självklart har du rätt. Hon får avgå för att hon är kvinna, inte för att hon förlorade valet och att hennes samt sossarnas förtroende har sjunkit i botten!

Underbart att Ohly inte motiverar vad det är hon gjort som skulle vara så bra. Problemet är ju att tanten varit en katastrof, vill Ohly måla på henne offerrollen får han väl peka på det Sahlin lyckats med. Något sådant klarar han självklart inte av.

Räcker väl kort och gott med katastrofvalet hon genomförde som motivering att hon ska bort. Vill inte väljarna ha henne så spelar det absolut ingen roll vilket kön hon har utan då har hon misslyckats.

*** EDIT ***

Hade Sahlin gjort det förnuftiga och avgått på valnatten så hade hon ju säkerligen kunnat ha någon uns av heder kvar även i sitt eget parti. Nu fick hon på något förvirrande sätt för sig att hon skulle fortsätta vilket är så verklighetsfrämmande att man blir mörkrädd. Frågan är om någon man överhuvudtaget kunnat göra något likadant utan ett ramaskri från partiet redan dag 1. Nu var det ju en mängd tisslande och tasslande istället så man inte skulle beskyllas för att "få bort henne för att hon är kvinna" och liknande trams som självklart Herr offer-Ohly är allra snabbast på att spela ut.

*** EDIT 2 ***

Det finns inte och kommer aldrig finnas en man som har lika mycket i bagaget som Sahlin. En sådan person skulle inte fått några chanser överhuvudtaget att bli partiledare och allra minsta statsminister. Det hade aldrig funkat.

Varför har inte Olofsson eller Wetterstrand någon folkstorm emot sig trots att de är högt uppsatta i sitt eget parti? Är det bara mot sossar den här hemliga kvinnokonspirationen existerar? Herregud...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Lars Ohly: Sahlin tvingades bort för att hon är kvinna - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ja du Ohly. Självklart har du rätt. Hon får avgå för att hon är kvinna, inte för att hon förlorade valet och att hennes samt sossarnas förtroende har sjunkit i botten!

Han har rätt i det han säger. Mona som politiker skulle vara mer gångbart om hon var en dude. Att blunda för det är kanske inte det bästa.

Intressant att de flesta topparna inom politiken tydligt har stor respekt för Mona Sahlin samtidigt som det här går att avläsa ett sånt vridet förakt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Maud Olofsson och Maria Wetterstrand företräder Kalle Anka-partier och då går det ju bra att låta kvinnor pellejönsa sig lite i jämlikhetens namn. Att ha en kvinna som oppositionsledare och tänkbar statsminister är en helt annan femma. Det går ju bara inte för sig. Det är en position som kräver sin karl.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Det skulle behöva komma in någon person som inte snackar skit om andra partier och vill rensa upp i röran hon har orsakat!

Visa signatur

I am Extrazz.