Alina ställde in ddr voltage till 1.67v

Permalänk
Avstängd

Alina ställde in ddr voltage till 1.67v

Lämnade in datorn hos alina system, jag fick tillbaka datorn igår, till min chock fick jag se detta:

Den gick upp till 1.67v vad jag kunde se, 1.65v är ju max annars går cpun sönder väl?
Jag tittade i bios och såg att dom hade ändrat "ddr3 voltage" till 1.65v och "memory clock" 1333mhz, resten vad på auto (vad jag kunde se) hur kan då ddr3 voltage gå upp till 1.67v?
Har nåt som kallas "turbo mode" i bios som är standard, kan det bero på detta?
Jag förmodar att cpun har tagit stryk av den höga volten?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Sätt bara allt till defaault i BIOS då ? CPU'n har knappast tagit stryk av det lilla, att köra på 1.66V är inte allt för ovanligt då det inte går att köra på 1.65V på nåt mobo så vitt jag vet iaf. Sen är 1.65V Intel's rekommenderade standard inte något högsta värde, det är bara nåt dem säger för att inte kunna bli stämda skulle jag gissa på

Men det är inget att ora dig över, men om du vill vara säker så återställ BIOS och och kör en runda Prime95 eller OCCT så får du reda på om nåt är fel

Permalänk
Medlem

Välkommen till 1156!

Min spänning till minnena är också inställd på 1.65 i bios och när jag kör everest stability test så hoppar mina minnen också mellan 1.66 och 1.65, så det borde inte vara något att vara oroligt över. Ungefär som CPU voltage hoppar när man belastar den.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

är 1.65 max? jag trodde 1.65 var standard på de flesta ddr3 minnen?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

är 1.65 max? jag trodde 1.65 var standard på de flesta ddr3 minnen?

Det ska inte vara max, i mitt BIOS så blir minnes volten röd om jag ställer upp den till 1.8v.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Avstängd

voltage upp till 1.67v max, som jag kunde se, hoppas ni har rätt, jag har läst på mycket innan om att ddr3 tillskillnad från ddr2 ska man använda max 1.65v.
Men det var bara ca: 2 timmar innan jag upptäkte att volten låg lite för högt så hoppas inte det här blir den andra i5 760 cpun som går sönder inom 1 vecka

@ wasidop

tackar ska försöka mig på 4ghz i dagarna (så fort jag läst på lite mer)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Spänningen, inte volten.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Spänningen, inte volten.

Yes i know

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

När man pratar om spänningar i datorer är det inte fråga om noggranheter i den högre skolan, om man ställer in 1.5 eller 1.65V innebäer det inte 1.50000 V, eller 1.65000 - det finns onoggranheter i såväl spänningsregleringen såväl i mätkretsen

Har för mig att standarden för DDR specar en tolerans på ~5% eller något sådant, så allt mellan 1.57 - 1.74 börl fungera utan problem, om minnet också är lika feltolerans som standarden föreslår.

När jag ställer in mitt moderkort på DDR spänning 1.5V så rapporterar HW monitor faktiskt 1.57V. Det är helt normala variationer. Tror tom att standarden säger att minnen skall klarar uppåt 1.9V utan att ta permenent skada (däremot kanske det inte fungerar korrekt).

Samma sak gäller alla ATX spänningar i dator, dvs 5V, 12V, 24V.. normalt har man 5-10% toleranser där med. Kollar men tekinskt specifikationen för ATX-standard och de olika DDR3-standarderna så framgår det.

/Fredrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aristotele:

När man pratar om spänningar i datorer är det inte fråga om noggranheter i den högre skolan, om man ställer in 1.5 eller 1.65V innebäer det inte 1.50000 V, eller 1.65000 - det finns onoggranheter i såväl spänningsregleringen såväl i mätkretsen

Har för mig att standarden för DDR specar en tolerans på ~5% eller något sådant, så allt mellan 1.57 - 1.74 börl fungera utan problem, om minnet också är lika feltolerans som standarden föreslår.

När jag ställer in mitt moderkort på DDR spänning 1.5V så rapporterar HW monitor faktiskt 1.57V. Det är helt normala variationer. Tror tom att standarden säger att minnen skall klarar uppåt 1.9V utan att ta permenent skada (däremot kanske det inte fungerar korrekt).

Samma sak gäller alla ATX spänningar i dator, dvs 5V, 12V, 24V.. normalt har man 5-10% toleranser där med. Kollar men tekinskt specifikationen för ATX-standard och de olika DDR3-standarderna så framgår det.

/Fredrik

Tackar för infon

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jo när jag ändå gjort en tråd tänkte jag passa på att ställa en annan fråga.
Jag är ju helt ny inom i5 och 1156 sockel, men har läst på i flera dagar om hur man överklockar en i5.
Nu har jag ändrat till en 4ghz överklock i bios (Endast test inget sparat) ser dom här inställningarna rätt ut?
Eller är det några värden som ser fel ut?
Jag vet att det inte går att säga att det är en stabil överclock, men tänkte bara kolla om jag är rätt ute.
Super tacksam för hjälp och tips och kommentarer

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Du behöver läsa mer tror jag. Man bara gör inte så. Man tar inte fram en målsiffra och ställer in efter det, utan man börjar med att lyfta frekvensen utan att röra spänningarna. När man konstaterar att burken inte vill vara med bumpar man CPU spänning, får man minnesfel, bumpar man minnes spänning, osv. Tills man är uppe i en hastighet man är nöjd med, eller tills man möter ett oöverstigligt hinder.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Att processorn skulle dö av 0,01v överspänning är ju bara nonsens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du behöver läsa mer tror jag. Man bara gör inte så. Man tar inte fram en målsiffra och ställer in efter det, utan man börjar med att lyfta frekvensen utan att röra spänningarna. När man konstaterar att burken inte vill vara med bumpar man CPU spänning, får man minnesfel, bumpar man minnes spänning, osv. Tills man är uppe i en hastighet man är nöjd med, eller tills man möter ett oöverstigligt hinder.
B!

Du missförstår lite jag menade inte att jag skulle använda exakt dom siffrorna, utan mera om det är något som ser helt fel ut.
Jag kommer gå nerifrån och upp till 4ghz om jag har tur.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Spänningen, inte volten.

Samma sak. Volt är enheten för spänning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Samma sak. Volt är enheten för spänning.

Ja precis, Volt är en enhet. Brukar du prata i enheter?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jävla tjat om detaljer som är fullständigt ointressanta. Alla inblandade förstår oavsett vilket ord som använts i sammanhanget. Jag ser dig inte tjata om att det heter "spännings modifikation" i trådar om volt-mod's. Kan vi gå vidare?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja precis, Volt är en enhet. Brukar du prata i enheter?

Relativt ofta. Jag är en meter och sjuttiofem centimeter och väger nittio kilo och säker på att man gör sig förstådd om man säger öka volt eller spänning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Relativt ofta. Jag är en meter och sjuttiofem centimeter och väger nittio kilo och säker på att man gör sig förstådd om man säger öka volt eller spänning.

Hur orkar du?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Relativt ofta. Jag är en meter och sjuttiofem centimeter och väger nittio kilo och säker på att man gör sig förstådd om man säger öka volt eller spänning.

Your Calculated BMI is: 29.4

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Your Calculated BMI is: 29.4

lol

Permalänk
Skrivet av tubi:

Your Calculated BMI is: 29.4

Humor på högsta nivå

/Fredrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Jag förmodar att cpun har tagit stryk av den höga volten?

CPU-spänningen är ju bara 1.15 V

Skrivet av P-NILZ:

Ja precis, Volt är en enhet. Brukar du prata i enheter?

Oftast så gör man ju faktiskt det...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Du behöver läsa mer tror jag. Man bara gör inte så. Man tar inte fram en målsiffra och ställer in efter det, utan man börjar med att lyfta frekvensen utan att röra spänningarna. När man konstaterar att burken inte vill vara med bumpar man CPU spänning, får man minnesfel, bumpar man minnes spänning, osv. Tills man är uppe i en hastighet man är nöjd med, eller tills man möter ett oöverstigligt hinder.
B!

Hehe jaså gör man inte? Efter att jag hade monterat min dator så knappade jag bara in värdena i BIOS och vips så körde jag på min maxklock... och än idag har jag inte ändrat något... efter 3 år.

Gick ju visserligen efter ett system med samma moderkort-cpu-minnen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Relativt ofta. Jag är en meter och sjuttiofem centimeter och väger nittio kilo och säker på att man gör sig förstådd om man säger öka volt eller spänning.

Vad han menar är att du säger inte saker som "Du måste öka volten".
För det är som att säga "Du måste förlänga centimetern".

Rätt är då "Du måste öka spänningen" / "Du måste förlänga sträckan".

Men men, små detaljer bara. Man förstår ju vad som menas ändå.
Så då kan man ju släppa det här

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk

1,67v är inget som påverkar något. Över 1,7 så börjar det bli onödigt för 24/7 men skulle aldrig tveka att sätta 1,8vdimm på mina absurda perfect storm minnen som inte går att köpa...
Se dock gärna till att vtt håller sig inom 0,5v från vdimm, bör inte vara några problem då den lär ligga inom det intervallet nu ändå.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

1.65 lär ju ej stämma då det finns ddr 3 minnen som går på betydligt högre som standad

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

förstår inte helt och hållet vad ni dillar om... volten du pratar om är för minnena, inte för processorn... den spänningen har inte ett dugg med processorn eller dess livslängd att göra.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

förstår inte helt och hållet vad ni dillar om... volten du pratar om är för minnena, inte för processorn... den spänningen har inte ett dugg med processorn eller dess livslängd att göra.

Att du inte förstår innebär inte att det du säger stämmer. Cpuer med integrerad minneskontroll påverkas av spänningen till minnena. s775 har dock inte detta problem och därför behöver man inte tänka på det när man kör en sådan rigg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

okej, så kan man inte ställa minnes spänningen utan att cpu spänningen påverkar? kan inte så mycket om 1156, nej... men däremot så går processorn på 1.15v så det borde inte vara nån fara?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

förstår inte helt och hållet vad ni dillar om... volten du pratar om är för minnena, inte för processorn... den spänningen har inte ett dugg med processorn eller dess livslängd att göra.

det enda du fick rätt var att du inte förstod, så varför anta att alla andra har fel bara för att du inte förstår nåt ?
Core i7 - Is High VDimm really a Problem? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
samma sak gäller precis som Evil_AnAnAs förklarade för alla processorer som har en integrerad minneskontroller.

Visa signatur

Der Steppenwolf