Permalänk
Medlem

Spelmaskin ~9000kr, köpråd

Hej,

Jag ska köpa en ny dator och kollade på denna sammasättning:

  • ASRock X58 Extreme3

  • Corsair CMPSU-750TX 750W

  • Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB

  • Fractal Design Define R3 (Svart)

  • Gainward GeForce GTX 470 Mini HDMI Dual-DVI 1280MB

  • Intel Core i7 950 3,0GHz Socket 1366 Box

  • Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

(Prisjakt: Produktlista - Ny dator)

Datorn kommer att spelas på och bör hålla för framtida spel ett par år.

Finns det något fel i min konfiguration, bör jag byta ut något eller är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är bara att tuta och köra

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Byt till AMD processor, bättre för DX11 spel (nya spel)
Exempelvis - AMD Phenom II X6 1075T Black Edition 3,0GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Moderkort (ATX ) - Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Moderkort (Micro ATX ) - MSI 890GXM-G65 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

De pengar du får över (AMD är billigare än Intel) kan du använda på bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Byt till AMD processor, bättre för DX11 spel (nya spel)
Exempelvis - AMD Phenom II X6 1075T Black Edition 3,0GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Moderkort (ATX ) - Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Moderkort (Micro ATX ) - MSI 890GXM-G65 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

De pengar du får över (AMD är billigare än Intel) kan du använda på bättre grafikkort

Som många andra har jag en oförklarlig förkärlek till Intel. Ser jag till Sweclockers egna test av Phenom II så är i7 950 snäppet vassare i flera spel. Kan du förklara hur Phenom II är bättre? Om jag skulle välja den istället, vilket grafikkort är "nästa" steg?

Skrivet av TheDaemon:

Det är bara att tuta och köra

Skönt att höra! Jag såg att i7 950 kommer i (minst) två modeller, 3GHz och 3,06GHz. Det ser ut som den senare endast säljs utan kylare och är lite dyrare, finns det mer fördelar än de 0,06GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nystan:

Som många andra har jag en oförklarlig förkärlek till Intel. Ser jag till Sweclockers egna test av Phenom II så är i7 950 snäppet vassare i flera spel. Kan du förklara hur Phenom II är bättre? Om jag skulle välja den istället, vilket grafikkort är "nästa" steg?

DX11 är anpassat för att dra nytta av flera kärnor. Många tekniker där som skalar bra. En X6 är bättre för de nyaste spelen och framförallt kommande spel

Intels HT teknik är tämligen värdelös för spel

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nystan:

Som många andra har jag en oförklarlig förkärlek till Intel. Ser jag till Sweclockers egna test av Phenom II så är i7 950 snäppet vassare i flera spel. Kan du förklara hur Phenom II är bättre? Om jag skulle välja den istället, vilket grafikkort är "nästa" steg?

Skönt att höra! Jag såg att i7 950 kommer i (minst) två modeller, 3GHz och 3,06GHz. Det ser ut som den senare endast säljs utan kylare och är lite dyrare, finns det mer fördelar än de 0,06GHz?

i7 950 finns bara i en hastighet, de avrundar lite olika ibland

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns det fler som vill dela med sig av sina åsikter?

Skrivet av TheDaemon:

i7 950 finns bara i en hastighet, de avrundar lite olika ibland

Bra!

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ till "Gainward GeForce GTX 470 Mini HDMI Dual-DVI 1280MB" i samma prisklass och prestanda som säljs av Inet?

Med gratis frakt och det att alla andra produkter finns där så vore det bäst tror jag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nja deras billigaste 470 ligger på 2207 :- och det är ett Sparcle. Blir billigare om du tar det för 1995 även inklusive frakten. Vet inte hur länge det priset gäller dock, ny vecka nu

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Nja deras billigaste 470 ligger på 2207 :- och det är ett Sparcle. Blir billigare om du tar det för 1995 även inklusive frakten. Vet inte hur länge det priset gäller dock, ny vecka nu

Ok, det var synd. Men Komplett får inte in fler av dem innan den 25:e och då endast ett fåtal, med den rabatten kanske alla redan är reserverade.

Vad finns det för alternativ? Om man vill kolla åt AMD ATI kort i samma klass vad gäller då?

Permalänk
Moderator
Moderator

6870 kommer ganska nära 470.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll nu om du tar AMD eller Intel. Men mera framåt i tiden kan du ångra att du inte valde AMD då x6 får mera stöd i spel.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nystan:

Ok, det var synd. Men Komplett får inte in fler av dem innan den 25:e och då endast ett fåtal, med den rabatten kanske alla redan är reserverade.

Vad finns det för alternativ? Om man vill kolla åt AMD ATI kort i samma klass vad gäller då?

Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA
Fördelar med att välja AMD är billligare CPU och moderkort,vilket ger ca 1000kr att lägga på ett bättre grafikkort bland annat, sen är BE inte dyr.

Ett minus blir framförallt SLI-utbudet som är värdelöst i Sverige tyvärr, vad jag vet så finns det bara 2 moderkort för am3 i sverige som stödjer SLI som blir 2-way bara, synd att dom inte hade nåt 3-way.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Paket för 9100 kr från inet.se med 2x 460OC i SLI.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Till slut blev det denna datorn som köptes för det nätta priset av 11709 kr på Inet.se

Produktlista - Köpt speldator