Windows 7: Nätverksidentifiering tar lång tid.

Permalänk
Medlem

Windows 7: Nätverksidentifiering tar lång tid.

Har använt Win7 sen public beta släpptes och har hela tiden tyckt att det tagit relativt lång tid innan man kopplas upp mot nätet. Mina xp-burkar är uppkopplade så fort windows är uppstartat, men på burken med win 7 tar det en dryg minut (samma burk fast med xp hade inte det problmet heller). Nätverksikonen i meddelandefältet indikerar att "Identifiering sker..." innan den kopplas upp. Jag vet att 1 minut inte är så lång tid och att det inte är jordens undergång, men det är något man stör sig lite på då vissa program inte startas upp som dem ska osv. Är uppkopplad med vanlig ethernetkabel mot en router som går in i ett fiberuttag.

Har googlat på problemet, men inte hittat någon lösning. Någon som har tips på vad man kan pröva för att lösa detta?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

provat att sätta fast IP på datorn? även mac-låsning i routern kan vara värt att prova.
Uppdatera drivers för nätverkskortet också:
Realtek

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfons:

provat att sätta fast IP på datorn? även mac-låsning i routern kan vara värt att prova.
Uppdatera drivers för nätverkskortet också:
Realtek

Fast ip fungerade. Nu är jag uppkopplad i samma sekund Windows 7 är igång. Tack!

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |