Permalänk
Medlem

Försöker klocka i7 950

Jag har pillat ungefär en vecka med överklockning av min nya i7 950.

Köpte en schyst processorkylare så tempen är det inga problem med.

Har fått upp den i 4000 mhz såhär:
multiplier X24
BCLK: 165
CPU Vcore: 1,2500v (default 1,2750v)
QPI: 1,295v

Detta är dom settings som fungerat mest stabilt. Jag körde igenom LinX 50 gånger utan problem, fick högre framerates och allt kändes rappare i datorn.

Startade om datorn efter en hel dags användning utan problem. Nästa gång jag startar den så får jag misslyckad start och bios återställs. När jag försöker exakt samma inställningar så botar inte ens datorn.
Jag är tvungen nu att höja CPU Vcore till närmare 1,3v och behålla QPI på runt 1,3 för att få igång den, ändå är den inte stabil med dessa inställningar.

Vad kan orsaka detta?

Jag märkte även att med vissa inställningar jag provade så tog datorn en jäkla tid på sig att starta, medans med vissa mer stabila inställningar så startade datorn rekordsnabbt upp till windows. Är detta pga otillräcklig volt eller bara tillfälligheter?

Tacksam för svar...

Permalänk

Ja du, du har låga volt för en sån clock, prova att dra upp vcore en bit, dock under 1.4. Sen ska det inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av XTjomp:

Jag har pillat ungefär en vecka med överklockning av min nya i7 950.

Köpte en schyst processorkylare så tempen är det inga problem med.

Har fått upp den i 4000 mhz såhär:
multiplier X24
BCLK: 165
CPU Vcore: 1,2500v (default 1,2750v)
QPI: 1,295v

Detta är dom settings som fungerat mest stabilt. Jag körde igenom LinX 50 gånger utan problem, fick högre framerates och allt kändes rappare i datorn.

Startade om datorn efter en hel dags användning utan problem. Nästa gång jag startar den så får jag misslyckad start och bios återställs. När jag försöker exakt samma inställningar så botar inte ens datorn.
Jag är tvungen nu att höja CPU Vcore till närmare 1,3v och behålla QPI på runt 1,3 för att få igång den, ändå är den inte stabil med dessa inställningar.

Vad kan orsaka detta?

Jag märkte även att med vissa inställningar jag provade så tog datorn en jäkla tid på sig att starta, medans med vissa mer stabila inställningar så startade datorn rekordsnabbt upp till windows. Är detta pga otillräcklig volt eller bara tillfälligheter?

Tacksam för svar...

Hur kör du dina minnen? XMP?

du kan köra på 1.3volt på cpu och höja din QPI till 1.4 och har du xmp minnen så kör med xmp.. och ändra lite volts där det behövs.

testa samma volts men med lite olika multipliers 20 x 200, 21x190, 22x181, 23x172

stor del av stabilitet är på minnena av det jag upplevt när jag klockat min 950.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Jag har hört att minnen och grafikkort kan jäklas.

Är det så att minnen och Pcie kan klockas automatiskt när man ändrar BCLK?

Gör det nån skillnad att ställa allt manuellt för ram och PCIE om jag itne gjort några ändringar, istället för att ha allt på auto?

Permalänk
Medlem

vad köpte du för kylare ?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14

Permalänk

Jag har samma processor o 12 gb dominator gt stickor, o försökte köra i xmp men min dator kom inte in i windows då, kan de vara för att volt värden inte stämde då?

Permalänk
Medlem

jag kommer inte ihåg exakt vad mina minnen heter. Har 12 ggb ddr3 ram vet jag. Står såhär i cpu-z:
Corsair PC3-10700H (667 mhz)
Part number: CM3X2G1333C9

Har för mej de mesta står på 1,5v i bios, det är vad det säger i cpu-z oxå.

Permalänk
Medlem

vad är xmp? ;P (duckar)

Permalänk

hihi man kan ju klocka i bios med asus egna program, xmp, manual o auto typ... o de verkar som xmp e för minnen o de asus har e för processor, o med asus program får jag upp processorn till 3,7 gHz men att få mina dominator stickor o gå på 2000 mhz samtidigt som processorn går på 3,7 ghz verkar va svårt :/ för nu går dom på 1333 verkar de som

Permalänk

Du skriver inte hur du kör LinX 50 rundor. Om det var stabilt med annat än "All", gör om testet...jag fick höja MASSOR i IOH (1.26v för strax under 4GHz) och QPI volten kan man få så rätt justerad att rundorna går snabbare (än med mer och mindre QPI volts). Får du bara errors efter runda 2 är det "nära"

Jag har testat och funnit min volts för vcore, QPI, Mem, PLL, IOH för 19x189, sänker jag någon volt blir det error..ligger ex IOH 2 snäpp fel = BSOD

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210