Corsair 60GB Force Series F60

Permalänk
Medlem

Corsair 60GB Force Series F60

Tjena har precis inhandlat mig en Corsair 60GB Force Series F60 och undrar nu hur jag ska gå till väga.
Finns det någon vänligt själ som kan hjälpa mig har kollat runt lite på forumet men är fortfarande helt lost vad det gäller min SSD, hade varit schyst om någon kunde skrivit ner en lista hur jag ska göra för att få disken så optimal så möjligt (TRIM och alla andra beteckningar vad betyder de?) , kör med Windows 7 x64 Ultimate, dator ser ni sign.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Aktivera TRIM
När du raderar en fil på en hårddisk tas inte hela filen bort fysiskt utan endast själva header-informationen. Detta har visat sig fungera dåligt med ssd-enheter som med tiden tappar prestanda.

TRIM använder därför lediga cykler i en ssd för att grundligt städa upp oanvända minnesblock och hålla enheten i optimalt skick. Tekniken fungerar i nyare ssd-modeller.

Så här gör du manuellt:
Skriv följande kommando i kommandotolken:

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Får du resultatet 0 är TRIM aktivt, medan 1 innebär att det är inaktivt. Då startar du upp TRIM med följande text:

fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

Inaktivera Diskdefragmenateringen
Starta diskdefragmenteraren (i startmenyn, under tillbehör/systemverktyg) och justera schemat. Där kan du välja vilka diskar som ska defragmenteras eller inte.

Aktivera AHCI
1. Avsluta alla Windows-program.
2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
4. Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.
8. Starta om datorn gå in i bios o aktivera AHCI (datorn kommer sedan att installera ahci på datorn när windows startas upp)

Följ guiden här på coirsair´s hemsida om hur du sparar utrymme på hd:n (om du ska köra operativsystemet på den)
Configuring the Force Series F40 as a Windows 7 Boot Drive. « Corsair Blog

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B