Eyefinity, tre skärmar, crossfire och spel?

Permalänk
Medlem

Eyefinity, tre skärmar, crossfire och spel?

Hejsan!
Jag har funderat lite på att skaffa tre skärmar, och eftersom att jag använder Linux så tänkte jag först satsa på ett GTX 460. Men det visade ju sig att Nvidia inte stödjer tre skärmar på ett kort, så jag tänkte nu gå över till AMD.
Jag pratade med en person på IRC om hur bra AMD-kort funkar med Linux. H*n berättade att det borde funka bra sålänge en skärm aktivt använder en DP-port på grafikkortet (varför vet jag inte). Jag pratade sedan med en vän som sade att jag borde köra två kort i crossfire om jag ska spela för att få tillräckligt hög framerate.

Frågor.

Är det nödvändigt att köra crossfire ifall jag ska spela lite nyare spel som COD: Black Ops, WoW: Cataclysm, det framtida Diablo 3 o.s.v.?

Vilka eller vilket kort ska jag då köpa? Helst så billigt som möjligt.

Är det någon som har någon erfarenhet av att köra eyefinity med Linux?

Jag tror att jag ska dualboota Windows och Linux och då använda Windows för spel och Linux för vardagliga saker som IRC, surfning o.s.v. Jag behöver alltså inte få ut grafikkorte(t/en)s fulla potential.

Tack på förhand.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

beror helt på skärmar, spel å kort du köper.
en polare kör 3st 19" skärmar med 3 skärmar på ett litet 5750. fungerar fint så länge han inte ska spela. men de beror på vilket spel han kör ofc (inget nyare)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

beror helt på skärmar, spel å kort du köper.
en polare kör 3st 19" skärmar med 3 skärmar på ett litet 5750. fungerar fint så länge han inte ska spela. men de beror på vilket spel han kör ofc (inget nyare)

Jag funderade på tre stycken sådana här.

Jag vet inte vilket/vilka kort jag behöver, det var en av anledningarna till att jag gjorde en tråd.

Tack för ditt svar.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk

Kanske det här paketet då?

Komplett.se - AMD Eyefinity Kit

Amd 5770, 3st 24" plus Active adapter för 6 200:-

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Avstängd

ett 6950 alt 6970.
3 skärmar drar en del pixlar.
så en av de korten skulle jag gå på.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozzredna:

Kanske det här paketet då?

Komplett.se - AMD Eyefinity Kit

Amd 5770, 3st 24" plus Active adapter för 6 200:-

Skrivet av Flopper:

ett 6950 alt 6970.
3 skärmar drar en del pixlar.
så en av de korten skulle jag gå på.

Funkar det bra att köra ett kort eller måste jag köra crossfire?

Det kanske även är värt att påpeka att jag inte behöver få ut kortets/kortens fulla potential under Linux, jag vill ju givetvis kunna spela utan problem på Windows.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Antielefant

Vet inte exakt hur det är med 6xxx-serien, men AMD och CF känner jag ingen som tycker vara det bästa valet för Linuxmiljö. Sist jag kollade var det gröna laget helt dominerande drivrutinsmässigt, speciellt då AMD's stöd för OGL är... tveksamt.

3 skärmar funkar med NVidia - men kräver SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vet inte exakt hur det är med 6xxx-serien, men AMD och CF känner jag ingen som tycker vara det bästa valet för Linuxmiljö. Sist jag kollade var det gröna laget helt dominerande drivrutinsmässigt, speciellt då AMD's stöd för OGL är... tveksamt.

3 skärmar funkar med NVidia - men kräver SLI.

Så det funkar att köra tre skärmar med t.ex. två stycken GTX 460?
Hur kommer det sig att det krävs två kort?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Debug:

Så det funkar att köra tre skärmar med t.ex. två stycken GTX 460?
Hur kommer det sig att det krävs två kort?

Tack för hjälpen.

Ja, det fungerar klockrent. Körde det själv i ett halvår innan jag körde step-up till 2x470, där jag fortfarande använder 3 skärmar och kör SurroundView.

Krävs två kort eftersom NVidia inte har DisplayPort, vilket är enda anledningen att ett AMD-kort klarar mer än två skärmar (finns inte fysiskt plats på kortet för 3 duccar - DVI/HDMI-outputkretsar). Finns några bastarder med tre DVI, men det är bara kort baserade på dubbelmackan GTX 295.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, det fungerar klockrent. Körde det själv i ett halvår innan jag körde step-up till 2x470, där jag fortfarande använder 3 skärmar och kör SurroundView.

Krävs två kort eftersom NVidia inte har DisplayPort, vilket är enda anledningen att ett AMD-kort klarar mer än två skärmar (finns inte fysiskt plats på kortet för 3 duccar - DVI/HDMI-outputkretsar). Finns några bastarder med tre DVI, men det är bara kort baserade på dubbelmackan GTX 295.

Grymt!
Kan man använda portarna på båda korten när man kör SLI då? Det trodde inte jag.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Debug:

Grymt!
Kan man använda portarna på båda korten när man kör SLI då? Det trodde inte jag.

Ja, men max tre skärmar kan användas samtidigt i SLI, 4 om du kör korten separat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, men max tre skärmar kan användas samtidigt i SLI, 4 om du kör korten separat.

Nice, tack för hjälpen!

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Debug:

Nice, tack för hjälpen!

Oavsett vilken lösning, Nivida Surround eller Eyefinity så kräver 5760x1080 (3 x skärmarna du länkade till) en hel del kraft. Ska man köra med riktigt höga krav (max) på senaste spelen så räcker inte de billigaste korten i CF/SLI lösning heller.

För att kunna ge bättre råd behöver vi veta vilka krav du har på "grafik godis", AA, texturer med mera - är det max/medium/låga inställningar som är ok? Detta är en plånboksfråga också...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Hejsan!
H*n berättade att det borde funka bra sålänge en skärm aktivt använder en DP-port på grafikkortet (varför vet jag inte).

Det är för att kunna köra 3 skärmar behöver du 2*vanliga kablar (hdmi,dvi,vga,dp,minidp,whatever) men den 3e behöver du en AKTIV adapter.
Beställde själv fel när jag köpte eyefinity och köpte vanliga kablar...
XFX MINI DISPLAYPORT DONGLE KIT
Det är ett kit på 3 kablar men enbart en aktiv kabel (dvi), dom är större och har något chip i sig.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Oavsett vilken lösning, Nivida Surround eller Eyefinity så kräver 5760x1080 (3 x skärmarna du länkade till) en hel del kraft. Ska man köra med riktigt höga krav (max) på senaste spelen så räcker inte de billigaste korten i CF/SLI lösning heller.

För att kunna ge bättre råd behöver vi veta vilka krav du har på "grafik godis", AA, texturer med mera - är det max/medium/låga inställningar som är ok? Detta är en plånboksfråga också...

Jag vill ju givetvis kunna uppnå så höga resultat som möjligt, och kunna ha korten så länge som möjligt utan att behöva uppgradera. Vilka inställningar i de nyare spelen klarar två GTX 460-kort i SLI då?
Du får gärna länka ett passande kort för respektive grafik-inställning, helst Nvidia eftersom att Nvidia verkar ha bättre stöd för Linux.
Nu känns det nästan som att vi går lite utanför Radeon-forumet's diskussions-ram, men det låter jag någon moderator avgöra.

Skrivet av PierreB:

Det är för att kunna köra 3 skärmar behöver du 2*vanliga kablar (hdmi,dvi,vga,dp,minidp,whatever) men den 3e behöver du en AKTIV adapter.
Beställde själv fel när jag köpte eyefinity och köpte vanliga kablar...
XFX MINI DISPLAYPORT DONGLE KIT
Det är ett kit på 3 kablar men enbart en aktiv kabel (dvi), dom är större och har något chip i sig.

Jaha, förstår inte riktigt hur det funkar än men jag kanske tar och kollar up det imorgon.

Tack för svaren!

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Debug:

Jag vill ju givetvis kunna uppnå så höga resultat som möjligt, och kunna ha korten så länge som möjligt utan att behöva uppgradera. Vilka inställningar i de nyare spelen klarar två GTX 460-kort i SLI då?
Du får gärna länka ett passande kort för respektive grafik-inställning, helst Nvidia eftersom att Nvidia verkar ha bättre stöd för Linux.
Nu känns det nästan som att vi går lite utanför Radeon-forumet's diskussions-ram, men det låter jag någon moderator avgöra.

Du kan spela nästan vad som helst i "high" 5760x1080, bara du låter bli AA. Kör man i den upplösningen köper man däremot med fördel 2GB-kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du kan spela nästan vad som helst i "high" 5760x1080, bara du låter bli AA. Kör man i den upplösningen köper man däremot med fördel 2GB-kort.

Blir två sådana här bra?

Är det stor skillnad om man kör med AA?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

De är bra, men två HD6950 är betydligt bättre enligt prestandatester och inte så mycket dyrare. Kolla lite på sweclockers test, dom har summerat ihop prestandan för olika grafikkort i en rad olika spel och fått fram detta:

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

De sträckade mätarna är 2 kort i SLI/Crossfire. Skulle köpa två av dessa om jag var du:

PowerColor Radeon HD6950 2GB - Inet.se

Dock har jag ingen aning hur Linux fungerar och vilka typ av spel det finns och så...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Debug:

Blir två sådana här bra?

Är det stor skillnad om man kör med AA?

Ja, det var största anledningen att jag gick från 2x460 1GB till 2x470 1,28GB.

Skrivet av Gurgl:

De är bra, men två HD6950 är betydligt bättre enligt prestandatester och inte så mycket dyrare. Kolla lite på sweclockers test, dom har summerat ihop prestandan för olika grafikkort i en rad olika spel och fått fram detta:

Dock med problemen med Radeon och Linux.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync