Byta ut Home Server mot Readynas NV+ ?

Permalänk
Medlem

Byta ut Home Server mot Readynas NV+ ?

Hej!

Skulle behöva lite råd från er här inne då jag får i funderingar kring ett byte till NAS från Home Server.
Just nu har jag en Scaleo 2205 med 4*1TB diskar. Har inte upplevt några problem förutom en disk som dog i samband med en flytt, vilket medförde att jag tappade 1tb film.

Home Server kör ju inte raid utan jag har duplicerat mina folders för musik, bilder och program, vilka jag värderar högst. Dock skulle jag helst vilja köra en Raid 5 lösning för att helt utesluta att ett ras skulle påverka det jag lagrar.

Just nu säljer Netonnet ut Netgear Readynas NV+ för endast 2190:- utan diskar. Tror ni denna skulle kunna klara av jobbet?

Det jag absolut främst använder min Home Server till är lagring av film, som jag sedan streamar via en popcorn hour till teven. Detta kan jag inte tänka mig skulle vara några problem med NV+, även om jag läst att den är rätt långsam att överföra filer till.

Det jag dock har mer frågor kring är själva raid-hanteringen. Det var några år sedan jag sysslade med detta nu så skulle behöva en refresh. Om jag väljer att sätta upp en raid 5a, behöver alla diskar vara exakt likadana då? Om jag skulle börja med 3 diskar, kan jag sedan expandera raiden genom att addera en till disk, eller måste jag göra om hela raiden från ruta ett då?

Tanken är att slutligen köra 4*2TB, vilket skulle räcka en lång tid framöver för mig. Men om det kräver att man behöver exakt likadana diskar skulle jag bli tvungen att köpa 1-2 spare att ha på hyllan, och då är jag rädd att hela projektet skulle bli lite för dyrt.

Kom gärna med råd och tips! Jag är som sagt nöjd med Home Server men oroar mig alltid lite för att risken för ras finns utan möjlighet att återskapa.

// Björn

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

mUpp: Har du inte köpt den ännu så är det läge nu, netonnet tar 990spänn för den nu.
Finns ju dessutom test från sweclockers på den med ganska hyffsat resultat.

http://www.sweclockers.com/recension/5983-netgear-ready-nas-n...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Till det priset som Netonnet säljer NV+ är valet lätt -köp! Om den inte varit så billig så hade Synology DS411j varit ett bättre val, då den är snabbare och har ett överlägset gränssnitt. Men jag har en NV+ på jobbet och en Synology 211j hemma. Vad som är bra med NV+ är dels har den hot swap och sedan är dess X-Raid suveränt och stödjer AD. Du kan lägga till eller byta till större diskar hur du vill utan att tappa data, så du behöver inte vara orolig att ha olika diskar. Det enda du kan tänka på är att ha diskar med samma hastighet. En annan sak som är bra är att du kan uppgradera minnet på den, då det är standard SO DIMM minnen i den. Du kan slänga i upp till 1GB (1st). Det negativa med den är att gränssnittet är otroligt segt att jobba med, där är Synologys DSM 3.0-3.1 helt överlägset. Den låter lite mer än Synology lådan men om du inte ska ha den i sovrummet så kvittar det.

Permalänk
Medlem

Det är onekligen ett bra pris, men Netgearen får inget vidare betyg av Sweclockers själva - se NAS-jämförelsen från 2008.

http://www.sweclockers.com/recension/6126-nas-jamforelse-host...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060