Komplett.se - returhantering

Permalänk
Avstängd

Komplett.se - returhantering

Lämnade in en laptop för 6dagar sedan eftersom jag ångrade köpet! Datorn var i princip oanvänd mm.

Hur lång tid brukar det igentligen ta för komplett att häva köpet?
Hur går en återköps process till igentligen?
Är det bara jag som tycker det är dåligt att de inte uppdaterar retur statusen?

Driver själv ett företag inom bilbranschens och skulle jag göra en felsökning tex. utan att meddela kunderna vad som görs så skulle de bli misstänksamma och det slutar med att kunderna inte återvänder!
Undrar även hur det kan ta över 6dagar att kontrollera att inga skador mm. finns på laptopen när det tar ca. 1-2dagar att felsöka en bil med de mest avancerade fel.

Jag har 2 anställda och klarar utan problem ca. 10-20 kund bilar per dag, komplett har avsevärt många fler anställda så 6dagar låter orimligt för att kontrollera detta.

Vad har ni för erfarenheter kring komplett´s returhantering kring återköp ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Men snälla, du kan inte jämföra din bransch med komplett, de har varor att ta hand om i en enorm mängd mycket mer än du som hanterar en enskild bil lite då och då.
Plus att elektronik är inte som bilar heller för den delen.
Kolla deras omsättningsresultat får du se, de har tusentals kunder varje dag och returärenden lär du inte vara ensam om, ge dem en chans att göra sitt jobb innan du startar en klassisk gnöltråd^^
Eller gör som de flesta som har lite koll gör -ring komplett och prata!

edit: missade bokstäver..satans trådlösa tangentbord^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Men snälla, du kan inte jämföra din bransch med komplett, de har varor att ta hand om i en enorm mängd mycket mer än du som hanterar en enskild bil lite då och då.
Plus att elektronik är inte som bilar heller för den delen.
Kolla deras omsättningsresultat får du se, de har tusentals kunder varje dag och returärenden lär du inte vara ensam om, ge dem en chans att göra sitt jobb innan du startar en klassisk gnöltråd^^

Bil lite då och då? Njae, inte riktigt va! Att felsöka ett motorstyrdon räknar jag då som att felsöka ett moderkort tex.

Att göra en komponent test på en bil går till på samma sätt som på datorer!

På 8tim skulle då jag kunna felsöka 10-20 datorer utan problem, med både lätta och avancerade fel!

Se kan vi ju ta med slappheten hos de anställda på kompletts pickup-point i göteborg, springer och spelar fotboll, latschar runt osv. i lager delen.. då har man fan inte mycket att göra!

Nästa gång jag besöker en pickup-point å de latschar runt så ska jag filma så får folk se vad som sker på arbets tid!

Ska inte dra upp fler skräckexempel från komplett. Känner flera fd. anställda som berättat!
Det jag tycker är konstigt är oviljan att berätta för kunden vad som sker med dennes produkt som är inne på RMA, retur osv. Har mailat och fick till svars: Vänta på mail kring din returhantering..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Bil lite då och då? Njae, inte riktigt va! Att felsöka ett motorstyrdon räknar jag då som att felsöka ett moderkort tex.

Att göra en komponent test på en bil går till på samma sätt som på datorer!

På 8tim skulle då jag kunna felsöka 10-20 datorer utan problem, med både lätta och avancerade fel!

Se kan vi ju ta med slappheten hos de anställda på kompletts pickup-point i göteborg, springer och spelar fotboll, latschar runt osv. i lager delen.. då har man fan inte mycket att göra!

Nästa gång jag besöker en pickup-point å de latschar runt så ska jag filma så får folk se vad som sker på arbets tid!

Ska inte dra upp fler skräckexempel från komplett. Känner flera fd. anställda som berättat!
Det jag tycker är konstigt är oviljan att berätta för kunden vad som sker med dennes produkt som är inne på RMA, retur osv. Har mailat och fick till svars: Vänta på mail kring din returhantering..

-------------------------------------------------
Du har noll koll på vad du pratar om^^
Du kan få komma och felsöka datorer på mitt jobb om du vill, jag skulle lätt anställa dig om du fixade det och sen fick lön som motsvarar butiksanställdas löner i artonårsåldern^^

Är du nu så skillad som du påstår, förstår jag ännu mindre varför man köper en laptop, provar och återlämnar och sen inte räknar med att det kan ta tid att handha saker och ting.
Som butiksanställd finns det inte nåt värre än dessa förfaranden, att folk provar på öppet köp, ändrar sig och lämnar tillbaka då det alltid skapar mer jobb som hade kunnat undvikas om folk bara läser på lite och tar reda på vad det är de behöver innan de köper.

Som sagt, 6dgr är inte ens en vecka, postens hantering lär ha tagit några dgr, sen ska din laptop du "lånat" undersökas och lär ligga i en turordning bland tusen andra kunders återlämnade saker.

Vad personalen pysslar med i utlämningsstället eller inte, det är inte intressant öht då det knappast kan representera alla på företaget eller deras prestationer, ganska så normalt att alla inte är lika, och att skylla en eller flera personers dumhet på andra är lite, hm, kortsiktigt tänkt.

Plus att verkstäder och kontor ligger sällan på samma ställe och har inte mycket kontakt emellan.
Din dator kanske ligger långt ner i en lång kö, anställda är sjuka i influensatider och annat som spelar in.
Tålamod, verkar inte vara din starka sida..skämt åsido..du måste inse att du inte är ensam i världen och att alla inte gör som just du vill eller önskar.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

-------------------------------------------------
Du har noll koll på vad du pratar om^^
Du kan få komma och felsöka datorer på mitt jobb om du vill, jag skulle lätt anställa dig om du fixade det och sen fick lön som motsvarar butiksanställdas löner i artonårsåldern^^

Är du nu så skillad som du påstår, förstår jag ännu mindre varför man köper en laptop, provar och återlämnar och sen inte räknar med att det kan ta tid att handha saker och ting.
Som butiksanställd finns det inte nåt värre än dessa förfaranden, att folk provar på öppet köp, ändrar sig och lämnar tillbaka då det alltid skapar mer jobb som hade kunnat undvikas om folk bara läser på lite och tar reda på vad det är de behöver innan de köper.

Som sagt, 6dgr är inte ens en vecka, postens hantering lär ha tagit några dgr, sen ska din laptop du "lånat" undersökas och lär ligga i en turordning bland tusen andra kunders återlämnade saker.

Vad personalen pysslar med i utlämningsstället eller inte, det är inte intressant öht då det knappast kan representera alla på företaget eller deras prestationer, ganska så normalt att alla inte är lika, och att skylla en eller flera personers dumhet på andra är lite, hm, kortsiktigt tänkt.

Plus att verkstäder och kontor ligger sällan på samma ställe och har inte mycket kontakt emellan.
Din dator kanske ligger långt ner i en lång kö, anställda är sjuka i influensatider och annat som spelar in.
Tålamod, verkar inte vara din starka sida..skämt åsido..du måste inse att du inte är ensam i världen och att alla inte gör som just du vill eller önskar.

Gör jag så gärna! Men tror på lön efter prestation, inte vad normer säger!
Jadu, varför provar man en julklapp/gåva och behåller den om man inte är nöjd?

Förstår också att det är kö. Postens tid är uteslutet då den lämnades till komplett direkt!
Tyvärr är det ju så att 1 el. flera personers uppförande tas som negativt av kunden, så vi människor fungerar tyvärr

Att man skyller på turordning osv. kan jag i viss mån förstå, men bör man inte se över produktiviteten hos varje enskild anställd isåfall och se över om fler anställda behövs? ^^

Tålamod har jag, men blir lite frustrerande när man inte får några statusuppdateringar kring returen, likadant har det vart när jag skickat in komponenter på RMA.

Men jag låter denna tråd leva vidare tills mitt ärende är slutfört så får vi se hur lång tid det hela tar! Så kan man dra en slutsats efter det

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Bil lite då och då? Njae, inte riktigt va! Att felsöka ett motorstyrdon räknar jag då som att felsöka ett moderkort tex.

Att göra en komponent test på en bil går till på samma sätt som på datorer!

På 8tim skulle då jag kunna felsöka 10-20 datorer utan problem, med både lätta och avancerade fel!

Se kan vi ju ta med slappheten hos de anställda på kompletts pickup-point i göteborg, springer och spelar fotboll, latschar runt osv. i lager delen.. då har man fan inte mycket att göra!

Nästa gång jag besöker en pickup-point å de latschar runt så ska jag filma så får folk se vad som sker på arbets tid!

Ska inte dra upp fler skräckexempel från komplett. Känner flera fd. anställda som berättat!
Det jag tycker är konstigt är oviljan att berätta för kunden vad som sker med dennes produkt som är inne på RMA, retur osv. Har mailat och fick till svars: Vänta på mail kring din returhantering..

Du sitter ju och hittar på grejer och gör märkliga jämförelser.

Själv fick jag kanonsupport från Komplett och dom var väldigt generösa i det ärendet.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att de drar in max ett par hundralappar på att sälja den datorn till dig, allt av vilket gått förlorat med råge när de måste ta tillbaks och sälja den billigare som använd, så blir servicen därefter. Vill du ha bil-service på dina datordelar, börja handla hos butiker med bilhandlarmarginaler.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Du sitter ju och hittar på grejer och gör märkliga jämförelser.

Själv fick jag kanonsupport från Komplett och dom var väldigt generösa i det ärendet.

Påhitt är det inte.. Jo det är ju bra men verkar ske lite random.

Skrivet av Aphex:

Med tanke på att de drar in max ett par hundralappar på att sälja den datorn till dig, allt av vilket gått förlorat med råge när de måste ta tillbaks och sälja den billigare som använd, så blir servicen därefter. Vill du ha bil-service på dina datordelar, börja handla hos butiker med bilhandlarmarginaler.

Jo jo, men svea rikes lag skall inte drabba den enskilde kunden i form av att företagen ger sämre service till den som utnyttjar återköp. Kan inte klandra min sambo att hon köpte en laptop jag inte var nöjd med.
Men om kunder ges sämre service för att man vill lämna tillbaka en vara så är det verkligen något att klaga på.

En bilhandlare tjänar inte heller storkovan på att sälja bilar..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Tar väl cirka 2 veckor iallafall för att kontrollera en retur av en bärbar dator om den är i okej skick.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tar väl cirka 2 veckor iallafall för att kontrollera en retur av en bärbar dator om den är i okej skick.

Exakt och sen ska det väl återställas till ursprungskicket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Tar väl cirka 2 veckor iallafall för att kontrollera en retur av en bärbar dator om den är i okej skick.

Jaso: Exakt och sen ska det väl återställas till ursprungskicket.

Underbart, 2st som såg huvudfrågorna
Är det en generell uppfattning eller är det vad det brukar ta för komplett?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Underbart, 2st som såg huvudfrågorna
Är det en generell uppfattning eller är det vad det brukar ta för komplett?

---------
Allt lär ju bero på belastning och annat mojs man inte har kontroll över, så generallt lär det vara

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jag har handlat hos komplett i ca 10 år, man får vänta sig att det tar en eller två veckor innan det händer något, sedan har dom ca en månad på sig att sätta tillbaka pengar tex. förr uppdaterade dom status och fel ang rma osv, nu för tiden ingenting.

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Lämnade in en laptop för 6dagar sedan eftersom jag ångrade köpet! Datorn var i princip oanvänd mm.

Hur lång tid brukar det igentligen ta för komplett att häva köpet?
Hur går en återköps process till igentligen?
Är det bara jag som tycker det är dåligt att de inte uppdaterar retur statusen?

Ta och chilla lite! Dom har 30 dagar på siig att återbetala pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexandar:

Ta och chilla lite! Dom har 30 dagar på siig att återbetala pengarna.

Står inget om att jag är otålig utan söker kunskap om hur hela processen går till! Har all tid i världen - långt kvar tills jag dör!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Istället för att vi forumiter ska gissa på hanteringstiden för just ditt ärende föreslår jag att du kontaktar Komplett istället så bör du få ett mer korrekt svar.

Sedan som många andra tidigare har nämnt så kan man inte riktigt jämföra ett bilföretag med 2 anställda, med ett datorföretag med ~100 anställda.
Dessutom vet jag, av egen erfarenhet, att dom flesta större datorföretag fortfarande ligger efter i hanteringen pga. juletiderna. Har såklart ingen statistik på returer under jul, men min uppskattning skulle vara minst 50% mer returer än normalt eftersom även försäljningen ökar markant, vilket rimligtvis kan leda till längre hanteringstider.

Naturligtvis kan man också diskutera om de aktuella företagen på förhand skulle se till att anställa mer personal, men det är dock svårt att uppskatta vilken personalstyrka man behöver vid sådana tillfällen. Det skulle absolut inte förvåna mig om Komplett och andra liknande företag redan har anställt nya personer inför julen, både försäljare och returpersonal, men uppenbarligen inte tillräckligt isf.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apophis_84:

Istället för att vi forumiter ska gissa på hanteringstiden för just ditt ärende föreslår jag att du kontaktar Komplett istället så bör du få ett mer korrekt svar.

Sedan som många andra tidigare har nämnt så kan man inte riktigt jämföra ett bilföretag med 2 anställda, med ett datorföretag med ~100 anställda.
Dessutom vet jag, av egen erfarenhet, att dom flesta större datorföretag fortfarande ligger efter i hanteringen pga. juletiderna. Har såklart ingen statistik på returer under jul, men min uppskattning skulle vara minst 50% mer returer än normalt eftersom även försäljningen ökar markant, vilket rimligtvis kan leda till längre hanteringstider.

Naturligtvis kan man också diskutera om de aktuella företagen på förhand skulle se till att anställa mer personal, men det är dock svårt att uppskatta vilken personalstyrka man behöver vid sådana tillfällen. Det skulle absolut inte förvåna mig om Komplett och andra liknande företag redan har anställt nya personer inför julen, både försäljare och returpersonal, men uppenbarligen inte tillräckligt isf.

Tack för ett bra svar!

Har mailat och frågat och fick till svar: -"Vänta på mail från returavdelningen" dvs. inget riktigt bra svar

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Reklamerade ett moderkort som togs emot hos Komplett i måndags
fick mejl idag att de skickar ut ett nytt i dag

tycker att det är bra service! vi ska inte prata om bil branchen jobbar med det själv
och vet hur det kan gå....

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Reklamerade ett moderkort som togs emot hos Komplett i måndags
fick mejl idag att de skickar ut ett nytt i dag

tycker att det är bra service! vi ska inte prata om bil branchen jobbar med det själv
och vet hur det kan gå....

på min lapp stog det upp till 4 dagar för testning och vad dom nu gör, reklamerar ett nätagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

på min lapp stog det upp till 4 dagar för testning och vad dom nu gör, reklamerar ett nätagg...

jag tror att dom har 4 dagars ledtid skenerellt..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix