Krönika: Hur mycket får ett spel kosta?

Permalänk
Medlem

Det får kosta vad nu producenterna väljer att ta betalt för det. I efterhand kan jag nog säga att jag nog hade varit beredd att betala åtminstone 2000 kronor för ett spel som RDR2.

Just nu upplever nog tyvärr delar av spelbranschen problem, inte minst just de delar som kretsar kring stora singelplayer spel. Detta beroende av flera faktorer som

1. ökade kostnader vid utveckling då ny avancerad hårdvara ska "maxas"
2. Dålig tillväxt tyvärr eftersom många yngre inte verkar vara speciellt breda i sitt spelande. De verkar fastna i Roblox eller något annat spel med multiplayerfokus och sedan inte spela så mycket mer under långa perioder.

Mycket konkurrens från andra aktiviteter finns definitivt i dessa viktiga åldersgrupper. Jag skulle önska att det generella intresset skulle vara större här, men trolla går ju inte. Många appar som verkar vara extremt beroendeskapande tar också över mångas liv.

De äldre får barn och har inte tiden.

Just gällande intäktsmodellen och pris per spel är jag nog ganska tolerant och förstående. Ofta ger många av spelen mycket underhållning under lång tid i förhållande till kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kostade inte vissa spel 799kr till snes?

Problemet idag för många är att man köper ett spel, det är grymt. Men man har ej tid, så man spelar inte. Sedan kommer det ett nytt toppspel och man gör om samma sak. Det blir mycket pengar för lite använnande.

Det är därför jag inte köper ett spel förrän jag har en ledig pipe... Är så ovärt att köpa spel på "rea" när man köper fler spel än man hinner spela, och det blir rea 3-4 gånger igen innan man är färdig med det man köpte förra rean... Jag kan alltid köpa det senaste spelet, så då kan jag likaväl köpa det när jag är färdig med det jag spelar nu. Har jag tur så går spelet ner i pris eller får en massa patch (eller visar sig vara skräp så intresset dör) innan jag ens har köpt spelet.

Enda undantaget är om det nya spelet är så intressant att jag tänker pausa det jag nu spelar till förmån för det nya spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det får kosta vad nu producenterna väljer att ta betalt för det. I efterhand kan jag nog säga att jag nog hade varit beredd att betala åtminstone 2000 kronor för ett spel som RDR2.

Just nu upplever nog tyvärr delar av spelbranschen problem, inte minst just de delar som kretsar kring stora singelplayer spel. Detta beroende av flera faktorer som

1. ökade kostnader vid utveckling då ny avancerad hårdvara ska "maxas"
2. Dålig tillväxt tyvärr eftersom många yngre inte verkar vara speciellt breda i sitt spelande. De verkar fastna i Roblox eller något annat spel med multiplayerfokus och sedan inte spela så mycket mer under långa perioder.

Mycket konkurrens från andra aktiviteter finns definitivt i dessa viktiga åldersgrupper. Jag skulle önska att det generella intresset skulle vara större här, men trolla går ju inte. Många appar som verkar vara extremt beroendeskapande tar också över mångas liv.

De äldre får barn och har inte tiden.

Just gällande intäktsmodellen och pris per spel är jag nog ganska tolerant och förstående. Ofta ger många av spelen mycket underhållning under lång tid i förhållande till kostnaden.

Ja, ungdomar har så sjukt dålig spelsmak! Visserligen har många länge haft dålig spelsmak, men det är väl roligare och lättare att spela Fortnite med kompisarna än att förklara för mamma och pappa varför de ska köpa det senaste aaa-spelet när man inte har spelat de senaste fyra spelen, och svårt för föräldrarna att veta vilket de ska köpa när de stora populära spelen som alla vill spela är "gratis".

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av medbor:

300kr/mån är väl ganska mycket för ett spel? Tror inte jag har något abonnemang som ligger så högt

220kr/mån snarare. Dock, köper jag ett paket för 299:- per expansion också så blir det närmare 300kr/mån 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag har blivit mindre tolerant med åren. Som tonåring köpte jag vissa spel för typ 369kr (SSI-rollspel), och då hade jag en timlön på ca 25kr på sommar- och helgjobbet.... Skulle aldrig betala 10-15 timlöner för ett spel nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Dom bästa spelen kostar ju väldigt sällan över 250kr. AAA titlar suger ju nästan alltid röv men kostar en förmögenhet.
Överlag ser jag gamingen som budget-skoj. Ska jag betala 1000 spänn för underhållning så räknar jag med en IRL-upplevelse istället.
Och ett bra spel behöver inte ett helt team på hundratals eller tusentals människor. Kolla på valheim, stardew, factorio, lethal company osv.
Undantag existerar såklart.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

När jag vet på ett ungefär vad jag får kan jag lägga 700-800kr.
När jag chansar så brukar det bli som mest 250kr (oftast genom reor).

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

500kr till 600 kr för ett "AAA" spel. mer går inte att försvara. speciellt inte med digital distribution.

möjligt limited eller special editions i FYSISK utgåva, då med FYSISKA goodies. Figur, Artbook, och andra coola prylar. då kan det kosta vad dom nu vill sätta.
FOMO gonna FOMO.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Max 600 kr. Inte ett öre mer.

Permalänk
Medlem

Beror väldigt på spelet. 100kr kan kännas mycket för ett spel och 600kr kan kännas helt ok. Beror på hur nytt det är och hur sugen man är på det.

Dagens priser på 7-8 eller 900kr är alldeles för mycket dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

För AAA spel för PC känner jag att 500-600 är rimligt. Då är jag villig att chansa på spel. Kommer inte att göra misstaget som jag gjorde med Starfield som kostade över 800kr(!) och köpte den direkt (för jag trodde att spelet var som Bethesda påstod) så nästa gång, typ när de släpper Elder scrolls 6, då väntar jag istället för att lita på vad de säger :/

Vad påstod Bethesda?

Permalänk
Medlem

Med facit i hand kan jag lätt lägga 800kr på Horizon spelen med Aloy på Ps5. Det är valuta för pengarna delux, medan jag är glad att jag väntade 1år och nästa rea på Jedi Fallen order, jag är tydligen inte så förtjust i den typen av spel även om jag är ett stor star wars fan. Jag köper definitivt smartare och mer sällan än någonsin. Lägger hellre 250kr på mer platinum i Warframe än 250kr för ännu ett spel jag inte hinner spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Köper PC-spel för max 50:-, har råd att vänta tills rean börjar, köpspel alltså inga prem.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Borderlands 2 på release för fullpris och har kompletterat med season pack och all DLC som släppts.
Totalt säkerligen över 2000:-, men jag har också haft roligt i 500h i det spelet. Det hade kunnat kosta det dubbla och det hade ändå varit värt det.

Så köpte jag lyxversionen av Battlefield Hardline för.. ja vad var det... 1400:-?, och det har jag spelat 4h.
Det handlar ju till syvende och sist om hur mycket underhållning man får för slanten.

Overwatch 2 startar jag dagligen och mosar några timmar, och där köpte jag ettan för under 500:- tror jag. Sen är det uppdaterat till OW2 och jag fortsätter spela varje dag. 500 spänn för 1300 timmar underhållning är svårslaget.

Permalänk
Medlem

Senaste spelet jag köpte var Zelda totk och det var verkligen värt 499kr, ville inte köpa vid 599

Permalänk
Medlem

Mina favorit spel är ftp (Dota2 och Poe) men har lagt en del pengar på dem för att jag tyckt att det är bra. Brukar annars vänta nått år på att de spel jag vill köra blir billigare. Ända undantaget har vart Bg3 som jag köpte direkt vid släpp till fullpris

Permalänk
Medlem

Har heltidsjobb så jag har egentligen inga problem att betala €70 för ett "AAA"-spel. Det är dock sällan jag är intresserad av något sådant spel, och de få gånger jag köpt ett har jag ändå blivit besviken. Både Enshrouded (normalt €30) och SpaceBourne 2 (normalt €20), mina två senaste köp, har gett mig många fler timmars underhållning än t.ex. Starfield eller Cities Skylines 2.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har så otroligt svårt för att tycka om spel. Spelet i sig kanske är skitbra men jag har så galet lite tålamod att sätta mig in i spelen, trots, att jag har väldigt mycket tid att göra det på. Jag vet inte, jag vill bara sätta igång med ett spel, kunna allt från början och bara "kötta". Storys i spel är det absolut värsta jag vet så har ett spel för hög % story så går det bort.

Hade en Switch 2017 som jag körde rätt så hårt med. Breath of the Wild var tillsammans med Mario Kart och Splatoon de enda spelen jag verkligen kunde ge tid åt. Nu sålde jag Switchen för en jäkla massa år sen och precis köpt en ny begagnad + begagnade spel (för ändå mer eller mindre nypris) så ska jag testa på igen. Ser fram emot det, men får se hur det blir. Begagnatpriserna på Switch är väldigt höga så jag känner att jag inte förlorar speciellt mycket om jag köper ett spel jag inte gillar/blir klar med.

Svaret på frågan: Är det WoW, som är typ det enda jag spelar, ja...typ vad som då det är mitt "enda" spel. Är det andra spel så spelar det inte jättestor roll då priset på begagnade är så högt (typ Switch). Hade det varit ett spel som är digitalt och jag inte kan sälja vidare...600kr är jäkligt dyrt, mer rimligt för mig är typ 400kr. Jag saknar verkligen verkligen typ PC för Alla demos osv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Förr tyckte jag 500kr för ett PC spel var ok. Man får nog räkna med ca 1000kr.
Har inte känt så mycket sug att köpa något efter Diablo 4 och har en stor Steam backlog och inte så mycket tid

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Spelar bara på Xbox. Senaste köpet är Baldurs gate 3, kostade nog närmre 1000kr? Spelat kanske 20-30 timmar, fastande inte riktigt. Före det var det Diablo 4, tog level 60 nånting, sen insåg jag hur brutalt tråkigt det var.

Skulle vilja spela mina PS2 spel igen men sladden är för kort nu för tiden ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bra val ändå. Det är ju ändå riktigt mycket valuta för pengarna med de två spelen. Tänker att det är så man får tänka i många fall när man köper spel.

Jovisst, problemet är väl att det är väldigt få sådana spel. Även sånt som jag kan tänkas i teorin betala full eller närpå full pris för, gör jag inte p.g.a att de säljs 85% färdiga, resterande 15% får man köpa igen som dlc. Eller spel som är buggiga, kraschar och dras av andra problem som gör att man inte har lust att spela vidare, och då kommer känna sig "lurad" för att ha betalat full pris.

All hail Larian studios! De har förtjänat all deras Success.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker att tråden är lite väl gnällig om jag ska vara ärlig.

1. 2023 var ett superbra år för spel (kanske det bästa någonsin).

2. Spel har inte blivit så värst mycket dyrare generellt. Nintendo 8-bit-spel kostade typ 500 sek 1990. Idag kan man få väldigt mkt spel för säg 1000 sek om man är en så kallad ”klok konsument”.

3. Tillgängligheten till spel idag är bättre än någonsin. Går inte att jämföra med 90-tal eller 00-tal.

—-

Så när det uttalas dystra ord om ”spelbranschen” känner åtminstone jag att det behövs nyanser.

Permalänk
Medlem

Tycker 600-700kr för ett AAA spel är ok. Men sen har jag köpt mycket spel på rea för jag har inte tid att spela de precis när de kommer ut, så horizon, rdr2 och lite andra har jag väl köpt och spelat när de väl landat på rea så har inte köpt spel när de varit fullpris på länge. Senast var Witcher 3 + alla dlc några månader innan GOTR edition kom ut för samma pris som GOTR började säljas på när det väl släpptes som bundle.

Sen är jag lite av en hypocrite som kör iracing på sina 120$+skatt + bilar och banor, även om jag brukar förnya på black friday med 25% rabatt så är det inte nådigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Att betala fullpris för spel man inte äger utan bara har tillgång till så länge rättighetsinnehavaren tillåter är för mig ren dioti. Gör därför allt jag kan för att köpa spelen så billigt som möjligt vilket i 99% av fallen är via keyshops. För att få spelen ännu billigare anger jag en adress utanför EU vilket gör att jag slipper betala 25% moms på köpen. Detta tillsammans med att jag inte köper spelen på releasedagen utan väntar tills priserna gått ner gör att jag inte betalar mer än 100 kr för AAA-titlar respektive 25 kr för indietitlar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala mer än 300kr för ett nytt spel. 500-700kr kan vara OK för ett gammalt, sällsynt spel. 95% av alla spel jag köpt har kostat under 200kr då jag utan problem kan vänta ett par år innan jag köper dem.

Vad gäller digitala spel så skulle jag nog aldrig betala mer än 150kr för att hyra ett spel. 200kr-300kr på GoG känns rimligt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte äger spelen man "köper" (förutom via GOG) så betalar jag så lite som möjligt. Kan inte minnas senast som jag betalade mer än 50 kr för en AAA-titel. Har en stor backlog så jag har inte bråttom med att köpa spel, utan kan vänta tills spelen jag vill ha dyker upp på keyshops under 50 kr, vilket oftast inte tar mer än 1 år. Köpte tidigare i dag Callisto Protocol för 47 kr. Skulle ha kostat mig 692 kr om jag köpte det på Steam.