Permalänk

Skriver här trots att de är en g73 ja har, men det är ju nästan samma dator.

köpte nya 3D-versionen, men får inte igång 3D-stereoskåpet (inte tankat nya Nvidia drivisarna som kom idag än).

- Installerat all ny mjukvara.
- Laddat glasögon
- Enablat 3D-vision
- Kör guiden

Men glasögonen blir aldrig mörkare och ja ser båda objekten med båda ögonen på testbilden.
Pratade med Nvidia och dom sa att dom inte hade stöd för 3D på denna laptopen än.
(dock var det innan 266 drivisarna!, dom ger stöd åt jw varianten iaf. detta är sw men är ju samma gpu bara annan cpu)

så dom sa tillverkaren av laptopen skulle ha egna drivisar för 3D.

är de nått du kan svara på asus.david?
eller nån annan för den saken skull.

EDIT: nya drivisarna fixade det! så glöm frågan ^^

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk

finns det någon som har tips på en bra kylplatta som passar bra till G73:an ?

mvh

Visa signatur

jonasforever

Permalänk

Hej Sweclockers!

Jag ar köpt mig en Asus G53 efter någon timme så tröttnade jag på det medföljade OS win7 home bla bla. Så jag tog mitt win7 Enterprise 64bit och gjorde en urblåsning. Allt var frid och fröjd med andra ord tangetbordbelysningen fungerade. När jag senare startade datorn gjorde det inte det. Tog och googlade och märkte att jag inte var ensam om detta problem. Jag har testat att installera ATK-package, köra igång HControl manuellt.
Det jag får fram är.

Det tre hotkeysen lyser och en indekering Light on/off på skärmen. Men ingen bakgrundsbelysning av tangenterna.
Kör NOD 32 antivirus förövrigt helt ren dator.

Tack på förhand

//Marklar1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av marklar1337:

Det tre hotkeysen lyser och en indekering Light on/off på skärmen. Men ingen bakgrundsbelysning av tangenterna.
Kör NOD 32 antivirus förövrigt helt ren dator.

Tack på förhand

//Marklar1337

Du har alltså inte glömt function+F4 för att aktivera belysningen?

Permalänk
Skrivet av Rimmer_7:

Du har alltså inte glömt function+F4 för att aktivera belysningen?

Nopes händer inget. Belysningen fungerar 1 sek vid boot så det är inget hårdvarufel. Måste vara nått jag missat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marklar1337:

Nopes händer inget. Belysningen fungerar 1 sek vid boot så det är inget hårdvarufel. Måste vara nått jag missat..

Jag har en G73JW nu, upptäckt en sak .. tangentbordet tänds inte när man använder knappen uppe i hörnet.. däremot kan man när det är "All lights on" så kan man starta tangentbordsbelysningen genom att trycka FN+F4 (Tbordbel Dim upp)

Sen efter man gjort det så startar då min belysning automatiskt då min dator startar.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Gjorde en omstart igen och testade FN+F4 då funkar det.... Aja
Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad turbo knappen OCar?

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp min G73JW.

Ändrade till bildläge Smaller - 100%, medium som var förinställt såg bara konstigt ut.
Efter det fick jag en vit fyrkant mitt på skrivbordet, ungefär 4x4 millimeter. Spelar ingen roll vilken bakgrundsbild jag väljer. Och bara på skrivbordet. Drar jag upp en browser eller en app så finns inte fyrkanten där.

Någon som drabbats av samma grej? Hur får jag bort den (utan att skifta till läge medium eller larger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lujoman:

Har precis packat upp min G73JW.

Ändrade till bildläge Smaller - 100%, medium som var förinställt såg bara konstigt ut.
Efter det fick jag en vit fyrkant mitt på skrivbordet, ungefär 4x4 millimeter. Spelar ingen roll vilken bakgrundsbild jag väljer. Och bara på skrivbordet. Drar jag upp en browser eller en app så finns inte fyrkanten där.

Någon som drabbats av samma grej? Hur får jag bort den (utan att skifta till läge medium eller larger).

vit fyrkant? kan du ta en print på det?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Passar på att låna tråden lite. Fick hem min G73jw idag. Skön dator helt klart. Dock känner mig lite orlig att det säger 4.0gb ram (3.86gb går att använda ) Vad innebär detta? Känns som jag är begränsad av ett 32bitars system när den säger indeed att det är 64bitars? någon som har en ide?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har problem med min processor G53JW med 480m.
När 3D vantage körs så blir cpu poingen bara strax över 4000.
Även värdena i Cpu-z blir inte samma som de på notebookcheck.
På cpu-z visar det bara som en kärna och 2 "threads"? Samt att level 1-3 cache är väldigt lågt.

På speedfan så visas 2 jobbande kärnor...

Några ideer
Jag har en lätt oc på grafiken om de kan spela roll.

Permalänk
Medlem

Här var de dåligt med ideer.

Nu har jag ominstallerat windows och gjort ett nytt test. stängt av antivirus samt avbockat allt på start och kör datorn som bästa prestanda.

vantage poäng 6315
gpu 7503
cpu 4281

vad tror ni om detta?
Något jag kan ha ställt in fel?
Muyfa666 fick 8663 på cpu med en likadan G53 enligt tråd i bärbara köpråd.
Ska man klaga där jag köpt datorn eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDI-Fap:

Här var de dåligt med ideer.

Nu har jag ominstallerat windows och gjort ett nytt test. stängt av antivirus samt avbockat allt på start och kör datorn som bästa prestanda.

vantage poäng 6315
gpu 7503
cpu 4281

vad tror ni om detta?
Något jag kan ha ställt in fel?
Muyfa666 fick 8663 på cpu med en likadan G53 enligt tråd i bärbara köpråd.
Ska man klaga där jag köpt datorn eller något annat?

Ja det är något galet.. Du ska ha 4 "threads" som du säger.. på I7an har man 8 Threads..

om du startar aktivitetshanteraren hur många "rutor" på processoranvänding finns det på prestandafliken?

Ska finnas 4 där..

Kolla i BIOS så inte Hyperthreading är avstängd där

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ja det är 4 "rutor" i prestandafliken under processoranvändning.
BIOS är väldigt enkelt i dessa så något val om hyperthreading kunde jag inte finna.

På energialternativ avancerade inställning så finns processor sparfunktion under så står max/min processor hastighet (eller liknande)
samt processorkylning, på min finns bara processorkylning hastighets inställning är borta men fanns när jag precis installerat windows.
kan de ha något med att processorn stryps?

kör jag ORTHOS så jobbar båda kärnorna enligt aktivitetshanteraren och går upp i 100%....

Finns de några andra sätt att mäta processorn?

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat felet det var att i systemkonfiguration så går det att välja om man vill att windows ska starta med flera kärnor.
När jag hade 2 inställt så fick jag problemet, med de urkryssat fungerade allt som de ska.

Nya värden 3Dmark score: 8385
gpu: 8326
cpu: 8566

Permalänk
Medlem

Hej när du kör 3D mark villka inställningar har du? Jag fick 7037 Gpu score körde standard instälningarna. Såg att du fick över 8k Gpu Score har mistänkt att jag har något fel på mitt kort eller drivrutinerna på min och att du fick mer än1000 Score mer än mig gjorde inte sken bättre

Permalänk
Medlem

Jag körde med en OC på Gpun och minnen.
Har inte testat utan OC men de finns som jag skrev tidigare i andra trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikw2:

Hej när du kör 3D mark villka inställningar har du? Jag fick 7037 Gpu score körde standard instälningarna. Såg att du fick över 8k Gpu Score har mistänkt att jag har något fel på mitt kort eller drivrutinerna på min och att du fick mer än1000 Score mer än mig gjorde inte sken bättre

Normal Vantagescore (Totala vantagepoängen, inte gpu enbart) ligger på 7200-7400 för en G53JW utan OC..

Men med OC på GPU kan du nog komma upp i 8500-9000

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Okej kanske bara inbildning då men jag tycker att den funkar så dåligt på black ops spelar ingen roll om jag kör på absolut sämsta eller högsta upplösningen samma lagg i spelet. Väldigt konstig men den droppar mindre i fps på högre instälningar har varit över till en kompis och fått det bekräftat från en till så att jag vet att det inte bara är jag.
Någon som har någon ide?

Permalänk

Vantage..

Hej, När jag ser era 3D mark resultat så börjar jag ana ugglor i mossen. Körde nyss ett 3D mark vantage på min egen nyinköpta ASUS g53 jw och fick resultatet:

P6968 3DMarks

Graphics Score: 6624.76
CPU Score: 8252.45

Bör jag bli orolig nu? Varför får jag så låg graphics score?
När jag kollade så stod det visserligen: Your result has the following problem(s) and will not be shown for example on leaderboards: Graphics driver is not approved. (What is this?)

Men jag testade att uppdatera grafikkortets driver i enhetshanteraren och då fick jag svaret att jag hade senaste drivrutinerna...

tacksam för svar

edit: är det även någon som vet hur man överklockar ett sådant kort? jag har ingen erfarenhet av överklockning så en tydlig beskrivning vore snällt

Permalänk

Prova att uppdatera grafikkortet från Nvidias hemsida istället för att uppdatera via enhetshanteraren som inte funkar alls, glöm inte att avinstallera gamla dirvrutinen innan nya, Du kan läsa lite om överklockning här. http://www.sweclockers.com/artikel/6174-overklockning-av-graf...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Hej, När jag ser era 3D mark resultat så börjar jag ana ugglor i mossen. Körde nyss ett 3D mark vantage på min egen nyinköpta ASUS g53 jw och fick resultatet:

P6968 3DMarks

Graphics Score: 6624.76
CPU Score: 8252.45

Bör jag bli orolig nu? Varför får jag så låg graphics score?
När jag kollade så stod det visserligen: Your result has the following problem(s) and will not be shown for example on leaderboards: Graphics driver is not approved. (What is this?)

Men jag testade att uppdatera grafikkortets driver i enhetshanteraren och då fick jag svaret att jag hade senaste drivrutinerna...

tacksam för svar

edit: är det även någon som vet hur man överklockar ett sådant kort? jag har ingen erfarenhet av överklockning så en tydlig beskrivning vore snällt

http://www.nvidia.co.uk/object/notebook-win7-winvista-64bit-2...

Ladda ner denna driver och installera så ska du se att din poäng blir normal..

Överklocka gör du lättast genom "MSI Afterburner" .. ska kolla upp om jag hittar en guide jag använde..

Edit: Här har du länken http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/54...

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Tack så mycket :), ska prova att installera den!

Permalänk
Medlem

Har G53JW 2 hddplatser? Kommer köpa laptop snart och ssd kommer införskaffas så vill gärna ha en mekanisk och en ssd.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Någon som har uppgraderat minnet i sin G53:a och vet hur man går till väga? Samt vilka minnen som fungerar. Tänkte mig 8gb totalt, sitter det 2x2 i standard eller 1x4 ?

Tack på förhand!

/henrik

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat min G53JW med 8GB, och det är lite pilligt, eftersom att G53:an "Bara" har 2st ram plater @ 2GB, det ena sitter under locket på undersidan, och den andra sitter under metallplattan och sitter under tagentbordet. men det är inga problem att byta om du är försiktig.
mvh REgamer.

Skrivet av laz3r:

Någon som har uppgraderat minnet i sin G53:a och vet hur man går till väga? Samt vilka minnen som fungerar. Tänkte mig 8gb totalt, sitter det 2x2 i standard eller 1x4 ?

Tack på förhand!

/henrik

Visa signatur

Asus G53JW-sz154v | i5 2.53ghz | 8GB Corsair Ram | Corsair SSD Force 120GB @ 500GB Seagate Momentus XT | 1.5GB Gddr5 Nvidia 460M | 15.6" Full HD LED |

Permalänk
Medlem

Ok, du får gärna slänga upp ett par bilder om du orkar, det är säkert fler här som skulle uppskatta det

Tack!

Permalänk
Medlem

Ja det ska jag göra, får ta och göra det under morgondagen när jag ändå ska byta ena SSD disken.

Somsagt, det är ju lite pilligt iomed att man måste ta bort skärmen osv..

mvh REgamer.

Skrivet av laz3r:

Ok, du får gärna slänga upp ett par bilder om du orkar, det är säkert fler här som skulle uppskatta det

Tack!

Visa signatur

Asus G53JW-sz154v | i5 2.53ghz | 8GB Corsair Ram | Corsair SSD Force 120GB @ 500GB Seagate Momentus XT | 1.5GB Gddr5 Nvidia 460M | 15.6" Full HD LED |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Har G53JW 2 hddplatser? Kommer köpa laptop snart och ssd kommer införskaffas så vill gärna ha en mekanisk och en ssd.

ja, den har två platser men man behöver köpa till en HDD vagga/Bracket. Finns på asusparts.eu för cirka 70kr