EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Hedersmedlem

Se där, beslutet att vänta med att bygga Sandy Bridge-rigg i maj var inte så dåligt ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tänk va många timmar som går åt skogen på fritiden för alla som måste RMA alla deras nya moderkort de nyss köpt och installerat i sina datorer?

Permalänk
Avstängd

FYFAN! Jag som beställt dator för 12k med Sandy Bridge, tur att jag kunde avbryta ordern nu iaf!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

köpte i5 2500k samt ett Msi M-kort för en vecka sen :/, fruktansvärt jobbigt detta...

Permalänk
Medlem

Surt att bita i sura äpplet utan att veta det.

Slår vad om att många tycker synd om sig själva just nu, men återförsäljare rycker håret av sig och intel har fått usel PR.

Permalänk
Medlem

Är Intel stressad nu? De borde ju ha haft gott om tid på sig med Sandy Bridge lanseringen. I vilket fall som helst så gynnar det här AMD med kommande bulldozer.

Permalänk
Inaktiv

Kul jävla liv då. Byggde ihop min dator igår.... Orkar nog inte heller sitta utan,
som tidigare sagt, om någon kan mer specificerat förklara vad felet är och om det går att åtgärdas utan att skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem

Men va fan, jobbigt att returnera.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att undra lite, blir det dyrare hårdvara från Intel i framtiden tack vare denna MEGAMISS. Det lär ju ha skeppats en hel del SB-kretsar vid det här laget som ska tillbaka. Mycket troligt är att vi konsumenter får stå för den största kostnaden. Huvuden lär rulla på Intel, inget snack om saken.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Kinesiskt nyår nu också, allt står still XD

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

jag kommer iaf inte att returnera så länge det funkar, det får bli rma om det pajar :/ inte många dagar sen man byggde ihop systemet

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Till alla som köpt hitintills,

Skulle föreslå att köra vidare som vanligt tills/om problem uppstår och sedan köra en RMA på den. Om diskarna uppför sig konstigt, då vet man vad man skall leta efter för fel i alla fall.

Jo, tjena, sitta och vänta tills jag upptäcker att mina sex diskar har skrivfel överallt eller? då kan man lika gärna ladda ner något virus om man tycker sånt är kul

Någon som varit med om återkallelser tidigare? inte skall man väl behöva skicka tillbaka grejjerna FÖRST? ingen behöver ju kontrollera om varan verkligen inte "funkar". Inte en chans att jag går utan moderkort en längre tid!
..och skall jag i mitt fal höra av mig till webhallen eller asus (eller intel)?

Permalänk

Lät inte superkul det där inte!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blev att jag inte beställa någon ny dator förra veckan! Pengarna fick gå till bilen istället

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få nytt moderkort innan man lämnar in sitt gamla.. kan inte vara utan datorn :/

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Lät inte superkul det där inte!

Din avatar passar väldigt bra till denna nyheten.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

shit, snacka om fail från intel. SB var ju typ klart i 6 månader inann lansering, och så upptäcker dom det nu

Permalänk
Medlem

Ouch. Jag lider med er som uppgraderat till SB.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, den största/värsta datornyhet jag läst så länge som jag har varit med i svängarna. Jag lider nog mer med företagen än användarna. Detta lär orsaka globalt kaos för Intel, alla försäljare och alla moderkortstillverkare som måste dra in hela sin senaste produktlinje.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nog behålla brädan tills de har nya i lager (vilket lär ta ett par månader) och ha ett extrakort med SATA kontroller på tills vidare för att undvika risken med korrupt data.

Påminner lite om nforce 4 det här, fast där var det bara med klockade CPUs diskarna gick sönder om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

shit, snacka om fail från intel. SB var ju typ klart i 6 månader inann lansering, och så upptäcker dom det nu

Ja, jag tkr det e fett dåligt asså, men men det e ju människor som jobbar där, så nån gång måste även en
jätte som Intel göra ett fel, det intressanta kmr bli hur de kmr "gottgöra" sedan med sin uppdaterade
version om de nu kmr att gottgöra i huvvetaget. Jag hoppas iaf att de gottgör med nån bonus el nått typ!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte. Kan någon förklara för en okunnig.

Sandy Bridge baserade processorer påverkas inte. Vad menar man med det?

Jag har tänkt köpa en dator med i7 2600K och ASRock P67 Extreme 4. Innebär det att jag måste vänta då?

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

NEEEEEEJ!! Väntat 6 år för en ny dator, beställer den och så händer detta WTF.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk

tur man inte väntade på SB då.

Permalänk

Surt sa räven om rönnbären, tur att man själv inte var tidigt ute med ett köp den här gången

En fråga... Dom kan ju inte kräva tillbaka alla sålda enheter, men alla som lämnar tillbaks sina får ju ersättning eller hur?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar nyheten så är det väl som så att det är chipsetet i sig som degraderas och därmed så kommer prestandan av SATA-portarna (?) att bli sämre med tiden. Det vill säga att hårddiskar och annan hårdvara inte påverkas i sig.

Stämmer det så kan man väl helt enkelt köra på som vanligt om man är drabbad och helt enkelt skicka iväg moderkortet på RMA när tillverkningen har börjat sätta fart igen. Gissningsvis så tar det åtminstone ett par månader innan degraderingen börjar märkas så det bör väl inte vara så farligt som det låter.

Permalänk
Medlem

Jahapp... Blir väll till att returnera då, suck.

Edit: eller gäller det inte P67?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av runicgol:

NEEEEEEJ!! Väntat 6 år för en ny dator, beställer den och så händer detta WTF.

It's not ment to be.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

1366 Still going strong
hehe ne men synd för alla er som behöver skicka tillbaka

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Ja Tur! man sitter på ett s1366 system, i alla fall byggt av ordentliga komponenter hehe

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B