Vill ha råd! E8*00 eller Q6*00 som sista uppgradering till min P5B deluxe?

Permalänk

Vill ha råd! E8*00 eller Q6*00 som sista uppgradering till min P5B deluxe?

Ja, som topicen lyder så skulle jag vilja ha råd om vilket uppgraderingsväg jag bör välja till mitt åldrande system. Har varit sugen på en quad core eftersom jag alltid har en massa program körandes och inte använder min dator till spel. Men har börjat fundera om jag kommer kunna överklocka en Q6600 så mycket med mitt gamla P5B deluxe ? Sitter med en E6600 nu som jag körde tidigare i 400x8 men fick sänka fsb och nöja mig med nånstans kring 3.15GHz efter att ha uppgraderat från 2x1Gb till 2x2Gb minnestickor (att ha i alla resulterade memtest86+ som inte ens gick igenom utan OC).

Sett att folk lyckats få ut hel del från E8*00 med denna gamla moderkort, men dom har dock bara kört med 2x1Gb minne. Tror ni att minnesmängden kommer begränsa mig mycket? Och hur skulle 2 extra kärnor(Q6600) påverka överklockningbarheten?

Bolla lite tankar med mig, tackar!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Vila i frid

Eftersom dina minnen bråkar (som det även gjorde på mitt gamla P5B Dlx) är det enklare att klocka Q6'an än E8'an. En SSD som systemdisk är roligare än gå från en E6'a till en Q6'a.

378x9 på en Q6'a låter som en lagom klockning.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte spelar eller gör andra processorintensiva arbeten på datorn så kan jag nästan lova dig att en SSD-disk och en fräsch installation av Windows 7 x64 kommer ge dig mer än en uppgradering av processorn!

Permalänk

Även om du kanske kan överklocka en E8 mer än en Q6 så tror jag att en Q6 är en bättre uppgradering.
Kör själv en E6 som jag funderat på att uppgradera till S775 quad core.

Men som andra har sagt, om du inte brukar belasta CPUn så hårt så är nog en SSD mer prisvärt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...