Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Fast det har inget med varandra att göra, privatkopiering är lagligt, piratkopiering är inte det.

Nej visst, men för att ens kunna privatkopiera så antingen laddas en piratkopia ner eller så blir privatkopieringen en piratkopia så att säga.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

När detta träder i kraft skulle jag gärna se en bojkott av köp an CD skivor och extern lagringsmedia från svenska företag. Det finns redan idag bra företag utomlands som säljer billigt till Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zap73:

När detta träder i kraft skulle jag gärna se en bojkott av köp an CD skivor och extern lagringsmedia från svenska företag. Det finns redan idag bra företag utomlands som säljer billigt till Sverige.

En bojkott av all media skulle va på sin plats!

Permalänk
Medlem

Lika mycket som jag hatar copyswede hatar jag folk som inte kan läsa ordentligt. Privatkopiering.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Handlar det om struntsummor, som några kronor mer än det nu i vanliga fall skulle kostat, så då får det väl gå över, men om priserna höjs markant, då får det vara för min det, jag har ändå redan en uppsjö av både externa HDD's och USBer, sen så skulle jag bara för att vara tvär lika gärna kunna använda mig av en vanlig intern hårddiskt, det finns ändå adaptrar som gör att det är mer eller mindre plug and play med alla typer hårddiskar.av

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Altså är det bara jag som inte förstår hur det hela går ihop legalt? Och hur fan kan svenska folket gå med på detta?????

Det gör vi inte. Tyvärr blir det vart fjärde år allt tydligare att vi inte har en regering som arbetar för folket, utan tvärtom. Varje gång en stor andel svenskar fortsätter rösta som de alltid gjort talar det om för våra politiker att det är ok att göra precis hur de vill utan att det blir några konsenkvenser. Varför ska de då ändra på något? De håvar ju in fett med pengar och får många klappar på axeln från storebror under tiden.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Altså är det bara jag som inte förstår hur det hela går ihop legalt? Och hur fan kan svenska folket gå med på detta?????

Inte en chans i helvette att jag skulle ge ett öre till den ruttna musikindustrin när jag ska köpa ett usb minne eller extern hårdisk!
Tur då att jag inte bor i Sverige längre, hade väl blivit svårt att få tag på annars.

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt tveksamt om detta är lagligt. Det här borde ses som ett konkurrenshinder på EU-nivå eftersom det ger svenska återförsäljare konkurrensnackdelar gentemot andra företag utom Sverige men inom EU. T.ex. blir det billigare att köpa från PixMania eller SweBurn om svenska återförsäljare drabbas av de här avgifterna. Problemet är snarast att någon måste vilja ta tag i processen.

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt -
Privatkopiering = Kopiering av eget matrial eller matrial som man betalat för OCH som man sedan använder för eget bruk eller lånar ut till familj eller nära vänner.
Piratkopiering = Kopiering av upphovsskyddat matrial till arbetskollegor, okända människor på gatan och nätet. Gäller vare sig man betalat eller inte betalat för originalet.

Hur jag än vrider och vänder så tycker jag kopieringsavgift för privatkopiering är väldigt underlig. Den går inte på något sätt fördelas rättvist. Det är de stora bolagen som kommer tjäna på det.

Permalänk
Skrivet av losdrivare:

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt tveksamt om detta är lagligt. Det här borde ses som ett konkurrenshinder på EU-nivå eftersom det ger svenska återförsäljare konkurrensnackdelar gentemot andra företag utom Sverige men inom EU. T.ex. blir det billigare att köpa från PixMania eller SweBurn om svenska återförsäljare drabbas av de här avgifterna. Problemet är snarast att någon måste vilja ta tag i processen.

Copyswede's förslag bygger faktiskt på ett EU-direktiv som kort sammanfattat uttrycker att länder som tillåter privatkopiering, skall se till att en avgift tas ut för att kompensera för bortfallet i intäkter. Liknande avgifter förekommer i olika EU-länder och är utformade på olika sätt. Så om man inte vill ge sina pengar till Copyswede bör man kolla upp att det landet man väljer att beställa ifrån inte har ett liknande system.

Copyswede är en paraplyorganisation som ansvarar för intäkterna för 14 branschorganisationer, vilket delvis förklarar deras höga omsättning. Vidare är det upp till varje enskilt land att forma lagen så att de uppfyller direktivet.

Direktivet går att läsa i sin helhet på http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:167:0010:0019:EN:PDF dock är det paragraferna 2(b), 38 och 52 som är mest relevanta.

Permalänk
Medlem

nagon som kan titta upp "Mattias Åkerlind" inkomst? vd for copyswede kan vi se hur mycket han tar i egen ficka antar jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spatman:

nagon som kan titta upp "Mattias Åkerlind" inkomst? vd for copyswede kan vi se hur mycket han tar i egen ficka antar jag

Vill du ha hans jobb?

Permalänk

Så om jag fattat det hela rätt så får upphovsmännen till det man kopierar BETALT genom köp av de media och hårddiskar man kopierar deras verk till? (Jag är inte säker, men det såg ut som om man fick rabatt ju fetare hårddiskar man köpte också... hyggligt faktiskt!)

Om man nu har betalat för att kopiera, hur försvarbart är det då att sätta dit de som kopierar? De bör nog akta sig för det, det kan ju avskräcka folk från att köpa hårddiskar och då har de inget att ge till upphovsmännen

Hoho, huvudet snurrar fortfarande...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Fint att jag som endast använder extern hdd för att göra backup på mina egna fotografier automatiskt betalar pengar till någon som aldrig gjort ett skit för mig. Nån tjomme som gör nazistmusik i norrland eller någon skådespelare som jag hatar som kanske har värderingar jag avskyr. Nä precis som kyrkoskatten ska detta gå att komma undan med ett val. Men tills vidare köper jag väl mina lagringsmedia i form av ej extern hdd i hårddiskkabinett.

Permalänk

jaha, men det är ju enkelt att slippa vara olaglig, bara å lägga till den man tankar av som facebookvän, så är man laglig

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zwelegacy:

jaha, men det är ju enkelt att slippa vara olaglig, bara å lägga till den man tankar av som facebookvän, så är man laglig

Det här funderade jag på för ganska länge sedan. Rent juridiskt går det väl knappast att dra en exakt linje mellan vad som är en vän och inte.

Vem vill starta tjänsten Facebook-copy? En tjänst där du endast kan dela filer med verifierade Facebook vänner.

Det intressanta med här är att det än mer drar frågan till absurdum. Hollywood både vill ha och inte vill ha ny teknik; vill bara när de har full kontroll och dra in mer royalties. För de intresserade är det intressant att undersöka hur Hollywood dikterar vilka digitala projektorer biografer även här i Sverige ska använda. Konstigt nog får Hollywood royalties för de standarder de kräver för att deras filmer ska visa, alltså betalt två gånger, både för media och sedan för den standard hårdvaran. Den enkla lösningen är att en biograf helt enkelt dumpar Hollywood produktioner, och lägger den relativt stora inbesparingen på bra film ifrån allt utom Hollywood.

Permalänk
Medlem

Fånigt. Men de här grabbarna måste åxå hitta på jobb för att få räkmacka på sina bord. Smart sätt att få betalt för alla "hamstrar" som ändå aldrig går och köper skivor/biobesök eller betalar för ett spel.

edit: btw.. Hellre detta än bo i Nordafrika.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

snart blir de väl retroaktivt med denna avgift
who nows ..........................................

Permalänk
Medlem

Nån som har en aning om hur man kan stoppa denna helt idiotiska avgift? Det är en helt seriös fråga jag ställer. Alltså att få bort den helt och hållet från alla hårdiskar och dyl.
Bättre att göra det olagligt att privatkopiera så att man kan slippa dom här sjuka avgifterna.

PS. Vem f-n privatkopierar idag?

Permalänk
Medlem

Å andra sidan blir ju hårddiskar, minnen, CD-skivor etc. bara billigare och billigare. En 2tb HDD kostar 900kr, det är ju ingenting gentemot vad hårddiskar kostade för några år sedan. Man får en hårddisk som få personer någonsin kommer kunna fylla för under en tusenlapp.

Priserna för USB-minnen har ju även dem sjunkit markant.

Tex. om CopySwede lägger på 250:- på HDD som ändå går ner 400:- (pga billigare tillverkning) så kommer det ju inte märkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Å andra sidan blir ju hårddiskar, minnen, CD-skivor etc. bara billigare och billigare. En 2tb HDD kostar 900kr, det är ju ingenting gentemot vad hårddiskar kostade för några år sedan. Man får en hårddisk som få personer någonsin kommer kunna fylla för under en tusenlapp.

Priserna för USB-minnen har ju även dem sjunkit markant.

Tex. om CopySwede lägger på 250:- på HDD som ändå går ner 400:- (pga billigare tillverkning) så kommer det ju inte märkas.

Tillkommer det moms på de där 160 kr avgift som de lägger på? Det borde det göra om tillverkaren/importören ska betala in pengarna och sedan lägger på det på priset. Köpte själv en 2 TB extern hårddisk för 799 kr för ett par månader sedan. Man får i så fall vänta tills priset går ner till 600 kr för att tillägget "inte ska märkas". Men självklart märks det för annars hade man kunnat 4 hårddiskar för samma pengar som tre hårddiskar kostar (3*800 istället för 4*600).

Är det rimligt att copyswede ska få öka priset med en tredjedel? Det blir ju mer pengar än momsen! Själv har jag inga problem att fylla 2 TB med egna videofilmer som jag själv filmat med min videokamera. Fattar inte hur "få människor någonsin" skulle ha problem att fylla endast 2 TB? Fattar heller inte varför de tror att andelen privatkopierat material på hårddiskarna skulle vara så extremt mycket. Externa diskar har man mest för backup. Det är inget man springer runt och privatkopierar till vänner och släktingar med.

Här är ett exempel på en hårddisk som idag kostar ca 400 kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=325140
Den rymmer 320 GB, alltså blir avgiften 160 kr och med moms på det så kommer den att kosta 600 kr. Copyswede-avgiften gör att priset ökar med 50%. Detta är ju rena ockret tycker jag! Copyswede får lägga på 50% på priset... Tillverkaren får 320 kr, copyswede 160 kr och staten får 120 kr i moms (varav 40 kr i moms från prisökningen copyswede orsakade).

Jag kan tycka det kan vara rimligt att ta ut en viss avgift förutsatt att avgiften är rimlig och står i proportion till hur mycket som privatkopieras. 5 % hade varit OK, men inte 50 %....

Permalänk
Medlem

Löjligt,dumt påhitt.

Men ändå har jag nog fattat fel; gäller det enbart externa hårddiskar som säljs med kabinett o hela klabbet,eller gäller det även lösa 3,5" diskar?

Permalänk
Medlem

Det rätta vore om avgiften på kopieringen lades på den sålda kopian. Den skulle då kosta några kronor mer att köpa men träffa rätt sak. Det är ändå kopian som mångfaldigas. Det ger även en mer lika behandling mot övriga varor och tjänster i samhället. Andra produkter blir inte lidande av att de skulle kunna användas för att lagra en kopia även om det är ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjAlbert:

Löjligt,dumt påhitt.

Men ändå har jag nog fattat fel; gäller det enbart externa hårddiskar som säljs med kabinett o hela klabbet,eller gäller det även lösa 3,5" diskar?

Interna diskar ingår inte just nu i förslaget.
Däremot ingår "klabbet" i förslaget eller ska man säga hotet.
Portugal är ett av de få länder inom EU som inte har såna här konstlade lagar. Det blir förmodligen därifrån som det blir aktuellt att beställa i framtiden.

Permalänk
Medlem

La nyss en beställning på CD-R och DVD-R skivor. Nästa gång man behöver en hårddisk så lägger man bara med den på ordern.
Copyswede ni kan se i stjärnorna efter pengar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

La nyss en beställning på CD-R och DVD-R skivor. Nästa gång man behöver en hårddisk så lägger man bara med den på ordern.
Copyswede ni kan se i stjärnorna efter pengar från mig

Hummm.. Cd/DVD-skivor omfattas ju redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Hummm.. Cd/DVD-skivor omfattas ju redan.

Om man köper från en svensk butik, men dom flesta, t.ex. sweburn och wesellcd är baserade i tyskland och påverkas inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Om man köper från en svensk butik, men dom flesta, t.ex. sweburn och wesellcd är baserade i tyskland och påverkas inte.

Nej dem påverkas inte av copyswede, men påverkas dock av GEMA (tysklands motsvarighet) nu är inte min tyska den bästa så detta kanske inte gäller om man exporterar dem till oss i sverige. Men tyskland har liknande "dumma" avgifter dem har nå till o med fler.. så vill man inte betala denna avgift får man nå gå utanför Eu om man ska lyckas

Permalänk

Copyswede kan ju dra något gammalt över sig.

Man kan inte använda kollektiv bestraffning för att straffa folk för något man inte kan bevisa att de har gjort. Och man kommer aldrig kunna bevisa sånt här, åtminstone blir det inte värt det att ta sånt till tingsrätten.

Detta är bara sjukt! Precis som många säger vem f-n privatkopierar? Även om man gör det så kan inte staten eller någon annan veta om så är fallet och bevisa det.

Det sjukaste av allt är att vi på pappret lever i en demokrati men inte ser vi någon omröstning om såna här saker, nej nej detta bestämmer höjdarna uppe i riksdagen. Jag skulle inte kalla det en demokrati där det tas beslut som är mot majoritetens vilja (jag antar att majoriteten skulle säga nej till detta).

Dessutom, hur sjukt är det inte att EU tillåter detta då som många säger det gör ju att svenska företag blir sämre i jämförelse med andra utomlands. Det är ju inga problem med frakt osv inom EU, blir inte så mycket dyrare.

Det är lagligt att privatkopiera, men det kommer kosta. Det är olagligt att piratkopiera men det är helt gratis och man kan i praktiken inte bli straffad för det. Låter ju rimligt!

Skärpning sverige visa att vi lever i en demokrati!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Nyheten är ett partsinlaga åt hårdvaruförsäljarna om hur billigt det är med HDDs, vänta ett tag som kommer de flesta säljare börja rea HDDs till sommaren...

Lägg ner allt tramsigt tjabb och läs på lite. Det är inget nytt med kopieringsavgift, men för all del, vi som satt på en C:64 betalade samma avgift på detta fina gamla lagringsmedia.

Och eftersom någon nämnde att det inte finns DRM på musikskivor - lär av historien - Sony lyckades knäcka en hel del windowssystem för 5-6 år sedan

http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2005/10/31...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pat Benson:

Nyheten är ett partsinlaga åt hårdvaruförsäljarna om hur billigt det är med HDDs, vänta ett tag som kommer de flesta säljare börja rea HDDs till sommaren...

Lägg ner allt tramsigt tjabb och läs på lite. Det är inget nytt med kopieringsavgift, men för all del, vi som satt på en C:64 betalade samma avgift på detta fina gamla lagringsmedia.

http://www.davidairey.com/images/design/cassette-tape-1.jpg

Och eftersom någon nämnde att det inte finns DRM på musikskivor - lär av historien - Sony lyckades knäcka en hel del windowssystem för 5-6 år sedan

http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2005/10/31...

+1

Men lära av historien är inte riktigt något som vi människor sysslar med.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt