Permalänk
Medlem

Ersätta DIR-655

Har idag en Dlink DIR-655 som plötsligt börjat bete sig konstigt. Det trådlösa pendlar upp och ner + den lägger sig helt på rygg ibland.

Vad ska jag ersätta den med?

Har 10/100 så det borde vara något med tillräckligt bröta i + att jag gärna tar Gbit på LAN-sidan.

Har en server i garderoben men den har bara ett NIC + en PCI-E-port. Borde jag köpa ett nätkort dit och en Gbit-switch istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rool:

Har idag en Dlink DIR-655 som plötsligt börjat bete sig konstigt. Det trådlösa pendlar upp och ner + den lägger sig helt på rygg ibland.

Vad ska jag ersätta den med?

Har 10/100 så det borde vara något med tillräckligt bröta i + att jag gärna tar Gbit på LAN-sidan.

Har en server i garderoben men den har bara ett NIC + en PCI-E-port. Borde jag köpa ett nätkort dit och en Gbit-switch istället?

Frågan är hur mycket tid du orkar lägga på det? Personligen hade jag tagit servern, kört in ett till nätverkskort(eller två om du behöver en lastdelare) och sedan skaffat en bra trådlös switch/router/AP. Då tar servern all tung DHCP-trafik och switchens/routerns/APns enda uppgift är då att förmedla portar och trådlöst nätverk

Rekommenderar PFsense som mjukvara. Det finns en bra tråd om det här på forumet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

DIR-855 ska vara bra om du gillar D-Link. Annars ska Asus RT-N56U vara bra. Även Linksys E3000 eller kommande E4200 har fått bra rescensioner. Jag köpte själv Netgear WNDR37AV/WNDR3700 och är mycket nöjd. Alla de här har gbit-LAN vad jag vet. Gå efter prislappen om inget annat. Jag kan säga direkt att Asus saknar funktion för gästnätverk. Jag tror att de andra har den funktionen. Netgear har det definitivt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Servern har ett m-ITX-mobo så den har bara en slot för expansion och den är PCI-E. Finns det hyffsat billiga nätverkskort för PCI-E? Hittade väldigt begränsat utbud när jag kollade lite snabbt.

Servern kör windows idag och jag fortsätter gärna med det då jag inte har tiden som krävs för att jag ska få en linuximplementation att funka tillfredsställande. Den dubblar som mediamaskin, filserver och lite annat så jag undviker gärna nertid på den.

Finns det något program som fixar nätdelning vettigt i Windows eller räcker det med inbyggda funktionerna?

Dlink står jag gärna över men Asusmanicken såg riktigt tuff ut, ska kika lite närmare på den.