Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

SSD *är* en lyx, men en lyx jag tycker det är värt att unna sig.
SSD har man inte för lagring. Det har man den där dubbla 2TB-lösningen till.

Skrivet av vadhettehaaan:

Säger bara "en gång SSD, alltid SSD"

Instämmer fullständig.

En ssd som primär är perfekt, sen har kan har hur många 2Tb hd's efter det om man nu vill det...

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag har ett chassi där chassiväggarna är kylflänsar som kyler CPU och grafikkort. Dvs det enda som lät i min dator var mekaniska hårddiskar, men de fick flytta till servern. Kombinera ljudlöshet med snabba laddningstider så var det helt klart värt pengarna. Enda problemet är att man inte får plats med så många spel på en 80gb disk...

Har man inte ljudlöshet som krav men ändå inte behöver så mycket lagringsutrymme vet jag inte om det är värt det. Man kan ju lika gärna köpa små billiga mekaniska diskar och i värsta fall raida dem. Pengarna man sparar kan man ju lägga på fetare grafikkort eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du har ingen SSD va?

Nej, och det spelar inget roll om det är SSD eller vanlig HDD när jag spelar

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

Ja om du har pengar så att det räcker. Om inte, köp aldrig "färsk" teknologi. Alla vet om att priset sjunker markant om inom loppet av något år eller två. Men å andra sidan, 2 papp är inget som bryter ens ekonomi (för det mesta).

Sen framförallt, sitter du MYCKET vid datorn och öppnar mycket program med mycket småfiler och verkligen blir frustrerad pga laddningstider, då kan det vara värt investeringen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En sida för datornördar som gillar att ha datorer med dubbla värstinggrafikkort, snabbaste cpun som man även helst överklockar lite, 12Gb ram överklockat, bästa möjliga skärmen, fetaste musen, grymmaste tangentbordet, bästa 80 plus-super-platinum nätagget. Då är det väl konstigt om man inte köper sig en snabb SSD också?

Ska själv snart uppgradera lite och då blir det med all säkerhet SSD en av de nya delarna i min dator.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkm23:

Nej, och det spelar inget roll om det är SSD eller vanlig HDD när jag spelar

Jo, det är en extrem skillnad på laddningstider m.m, har själv en intel x-25 i min speldator, köpte den för länge sedan när 80 GB kostade ~2k om jag minns rätt, och den var, och är absolut värd varenda krona!

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om pris/GB när man köper en SSD. Bara man har tillräckligt med utrymme för spel/program/os. Det man ska fråga sig är om prestandan är värd kostnaden precis som för annan hårdvara. Och ja SSD är en revolution på prestandafronten jämfört med de gamla hårddiskarna. Går inte riktigt att jämföra.

Permalänk
Skrivet av kakfil:

Jo, det är en extrem skillnad på laddningstider m.m, har själv en intel x-25 i min speldator, köpte den för länge sedan när 80 GB kostade ~2k om jag minns rätt, och den var, och är absolut värd varenda krona!

Köpte min X25-M G2 för nästan ett år sen. 2k är vad jag betalade.
Det är nog det enda köpet jag inte ångrat för en enda sekund. Visst, jag vill nu ha en mer "modern" SSD, men det är inget som slår den där känslan med att starta upp sitt system på enstaka sekunder.

Jag tycker absolut att de som inte har en SSD ännu ska skaffa en, iallafall som systemdisk.
Dock hade jag väntat ett par veckor, eller vad det blir, tills de nya SandForce diskarna har kommit.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Entusiast

Det kommer bli SSD i nästa dator men vet inte om jag kan motivera det just nu till min gamla burk. Det blir kanske nytt efter sommaren och då blir det 160 GB systemdisk och 1,5 TB RAID10 för filerna. Troligtvis blir det en sjätte disk för lite blandad skit som inte får plats någon annanstans. Det är nog mer troligt att jag köper en liten SSD till min laptop som inte behöver så mycket. Hade varit intressant att se uppstarttiden då med tanke på att den passerar bios på någon sekund. Får se vad nästa generation SSD hamnar i pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Får se vad nästa generation SSD hamnar i pris.

Ca 2400 riksdaler för Vertex 3 120Gb och de ska finnas tillgängliga slutet av mars.

Ska även komma en 60Gb version av Vertex 3, det är den jag väntar på själv för jag vill ha 2st i 0 raid.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Två 1tb i raid0 för 1000kr räcker för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Tycker inte det är värt med liten budget, man kan köpa ny 7200 systemdisk varje år i 3 år för samma pengar en större SSD kostar.

Köp SSD:n istället så slipper du köpa 3st diskar i tre år o dessutom få en mkt segare dator. Varför skulle man vilja det?
Bättre o spara på annat om man har låg budget. SSD:n är den uppdatering som ger mest total prestanda/peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Materialtrötthet?

Nej för att windows startar snabbare än SSD med strömsparläge.

1 TB disk 5400 RPM + strömsparläge = Snabbare än normal uppstart av windows med en SSD disk.

Jasså, så alla autostarter laddar mycket snabbare också?
Jag menar steam och allt annat som poppar upp kommer upp på direkten? (man kan stänga av i msconfig jag vet)
Hade för mig att allt det tog tid att poppa upp.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gascogne:

Ca 2400 riksdaler för Vertex 3 120Gb och de ska finnas tillgängliga slutet av mars.

Ska även komma en 60Gb version av Vertex 3, det är den jag väntar på själv för jag vill ha 2st i 0 raid.

60 GB räcker nog för min laptop eftersom jag inte har alltför mycket prylar på den.

Sen har jag faktiskt en kommentar till alla som säger att det inte handlar om pris per GB. Det är inte sant. Det handlar i allra högsta grad om pris per GB för oss som behöver mer än 80 eller 120 GB. Som det ser ut nu är min systemdisk på strax under 100 GB vilket betyder att 120 GB SSD är för lite. Finns inte en chans. Minsta möjliga är för mig 160 GB och det känns lite snålt tilltaget med tanke på hur länge den förväntas hålla. Nästa steg upp är då 240 GB och då är vi helt plötsligt i en helt annan prisklass och leker. Jag lägger för övrigt inte 5000 kr på ett grafikkort heller. Jag kör på ett 4850 som kostade 1500 kr när det begav sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator

Prisvärt? Nej.

Kul? Ja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Prisvärt? Nej.

Kul? Ja.

Vilken SSD använder du eftersom du gör ett sådant påstående?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gnurk:

Vilken SSD använder du eftersom du gör ett sådant påstående?

Mina åsikter i ämnet är inte baserade på min egna utrustning så det är ganska ovidkommande.

Men eftersom du frågar så - C300 för närvarande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Med en SSD till ditt OS samt program och spel får du en helt ny datorupplevelse, inga mer väntetider på små som stora uppgifter, allt flyter snabbt och perfekt, t.o.m uppstarten av datorn skalas av ordentligt, min bootar på cirka post+5 sekunder ist för post+45 sekunder som det var med hdd, alla sådana avskalningar av tider får din dator att verka enormt mycket kvickare, skadar inte heller att den dessutom är ljudlös samt bildar noll värme. Kort sagt så är det faktiskt den mest prisvärda uppgraderingen du kan unna ditt system idag.

Permalänk
Medlem

Folk som läser detta forum borde veta. Svaret är:

JA.

Ganska lam snackis för övrigt, ni kan bättre swec...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tänk dig en SSD som en EL-Bil kan starta från 0 till 100 på typ 3-4s men kan bara köra ~100-200km :/ Med dagens batterier når man inte långt...Men vi får se vad framtidens batterier har att erbjuda

lite sämst jämförelse med "elen" tanke på att SSD är strömsnålare än hårdisken!

men innan SSD hade jag två st 36gb Raptor hårdiskar i raid 0, samt ett mycket bra gummiupphängt internt bur får hårdiskarna så jag hörde aldrig dem burra, dock blev 72gig för litet för min system disk.

Så köpte två st intel x25-m g2 80g eftersom en skulle ju inte räckt, när jag inte längre klarade mig med 72gig raid raptors...

Så kör dem i raid, & är klart hur nöjd som helst, har även en billig intel "v" modellen i min laptop då på 40gig, den krånglar :S även om intel's bla program påstår att den healthy & okej, så idk.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Om man ser till prestandavinsten man får så är svaret kristallklart ja, speciellt om man har en snabb dator i övrigt. Bara dumsnålt att inte satsa på en SSD om man har en påkostad dator i övrigt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Själv tänkte jag inte äns i barnorna utrymme/kr mellan SSD och HD när jag köpte min. Jag ser det mer som att det är ytterligare en komponent man kan uppgradera datorn med.

Är det värt att införskaffa sig en SSD?
-JA!

Det handlar inte bara om att starta upp windows och program/spel snabbare utan datorn blir mycket mer responsiv. Låtsas att en vanlig HD är en single-core processor så är en SSD en multi-core processor, det är iaf så det känns. Man kan virus scana SSDn samtidigt som man spelar, lyssnar på musik och se på film från den, det klarar inte en vanlig HD utan tydligt försämrad prestanda. Det är en så pass stor wow-faktor att man skulle kunna lura en icke datorinsatt person att ens 4 år gamla burk som man gömt en SSD i är bättre än en dator med en corei7a (utan SSD förstås ).

Permalänk

sitter man mkt framför datorn, så kommer man tjäna på det ganska snabbt, som många inte tänker på är tid värt pengar.
Man kan också säga att pengar ger tid, hyr du in en hushållerska slipper du städa, vilket innebär att du kan lägga din tid på annat.
Samma sak gäller här, därför är ssd absolut värt även om prestandan ändå inte är 30-40ggr bättre som priset är.

Jag har nu 4st ssd och även då massvis mekanisk lagring, men jag skulle aldrig i mitt liv köra utan ssd idag som os disk, det är långsamt och irreterande, speciellt när man kommer hem till nån utan det, eller när man gamear och får vänta på alla i serverloading och sånt.

Ssd är värt pengarna spelar ingen roll hur ni räknar ut med att det är 30-40 ggr dyrare, tid är pengar förstå det.

Permalänk

den här tråden känns relativt meningslös, i grad med "vad ska jag köpa för dator" tråd, allt beror väll på vad var och en tjänar och känner att dom vill vänta på, personligen kör jag med flera SSD diskar i datorn och som main kör jag 2st 60g i raid0, har till och med en intel 80gig i min ps3.

man jag tillhör den skara som tjänar mina egna cash och avskyr laddtider (+snabb, tyst, utvecklar ingen värme, små etc).

så vad den här tråden igenterligen refererar till är vad var och en prioriterar.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Avstängd

när 500 gb kostar runt 1000 2000 kr då kommer vanliga hårddiska troligen dö eller användas endast för lagring tycker absolut inte att det är värt att betala 2000 kr för 100 gb sitter på 100 gb just nu och måste upprepade gånger ta bort saker för att få plats för spel så 100 gb räcker inte alls för mig har många spel installerade genom steam

har just nu 17 gb ledigt var tvungen att ta bort spel

så det blir en WB black 500 gb för mig får hoppas att deras black edition verkligen håller vad den lovar och håller måttet med en ssd dem kostar runt 1000 kr

kommer en WD black bli "bottleneck" på följande delar

cooler master silent pro 850 watt

asus gtx 580

corsair dominator GT 6 gb 2000 mhz

intel core i7 960

om viktigt asus rampage 3 extreme oh cosmos s

Permalänk
Medlem

Just köpt en OCZ Onyx Series SATA II 2.5" SSD - 64GB till media datorn 749kr+ kändes prisvärt nog för att prova, samt att det fattades 4mm på den tredje HD platsen i Antec NSK1380 lådan (trots Shuriken som bara är 6cm hög) så en 2,5" borde passa där. Slipper därmed att ha operativet på en av de två rätt långsamma 1.5TB Western Digital Caviar Green, SATA II som fyller de två resterande platserna, ska bli intressant att se om ni har haft rätt i era SSD lovord.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Som vanlig datoranvändare som varken spelar särskilt mycket eller jobbar med datorn anser jag det onödigt att betala någon/några tusenlappar för att slippa vänta lite längre. Vill jag ha en? Javisst, men tycker det kostar för mycket. :/

Permalänk

Jag köpte en OCZ Vertex 2 till min iMac(jag vill inte ha nåt flamewar här). Jag är nu rädd för den dagen när den har slitit ut och man behöver ta ut den för att sätta dit en ny eller byta till vanlig hårddisk.

Permalänk

Jag köpte nyligen en SSD som systemdisk på 120 gb och kan säga det att jag aldrig kommer gå tillbala med att ha en mekanisk hårdisk som systemdisk vart en ortolig prestandahöjning nästa projekt som kommer att bli en dator baserad på bulldozerarkitekturen kommer givitvis också att utrustas med SSD och de en med sata 6 min nuvarande är till sata 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakfil:

Jo, det är en extrem skillnad på laddningstider m.m, har själv en intel x-25 i min speldator, köpte den för länge sedan när 80 GB kostade ~2k om jag minns rätt, och den var, och är absolut värd varenda krona!

Vad spelar laddningstider för roll om nu alla ändå startar samtidigt i Multiplayer spel?
Och om det är 5 sek kortare så anser inte jag det vara värt priset, får man mer plats för pengarna så blir det värt det, men inte idag.

Men det verkar som att dom flesta här med SSD var besvikna först, och sedan 'yay'. Typ intalat sig att dom gjort ett bra köp, fast dom kanske inte egentligen gjort det.

Uppstart av datorn, inga problem, bara köra Strömsparläge så startar den på 2 sekunder. Stänger ju av alla komponenter som vid en avstängning så ser inte varför man inte skulle vilja köra på det!?

Att få en snabbare installation av ett spel på nån enstaka minut eller sekunder finner jag inte lockande.
Samma gäller uppackning av filer. (varför vill man lägga stora nedpackade filer på en liten SSD öht?)

Men om det nu är värt pengarna som alla SSD ägare säger, varför inte köpa en 600GB SSD till priset av 9000 kr?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB