Permalänk

Bra kalenderprogram?

Jag undrar om någon har nått tips på ett bra kalenderprogram till Ubuntu? Gärna så resurssnålt som möjligt, då jag använder en liten netbook med en Atom prolle och 16 GB SSD.

Jag behöver inte massor med funktioner, men det vore trevligt om det gick att synca med google calender.

Just nu använder jag Evolution, men det är ganska långsamt och väldigt buggigt, så jag vill gärna bort från det så fort som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte bara använda Google Calendar? Finns väl offlinemöjligheter att använda.

Jag har tidigare använt Mozilla Sunbird när det fortfarande var i betastadie. Hade inga direkta problem, men gick över till en onlinevariant och har inte haft några problem med det (har rätt ständigt tillgång till internet).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Varför inte bara använda Google Calendar? Finns väl offlinemöjligheter att använda.

Har kikat lite på det, men man behöver nån Firefox-addon vid namn Google Gears som inte fungerar för mig av någon anledning. Får detta felmeddelande:

"Google Gears" could not be installed because it is not compatible with your Firefox build type (Linux_x86-gcc3). Please contact the author of this item about the problem.

Jag kör Firefox 3.6.13 under Ubuntu 10.10.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Thunderbird och addonet Lightning plus en Google Calendar synk som då även synkar min Android mobil.... funkar utmärkt.

Lightning är lite pillrigt att installera beroende på vad man kör för version.

https://help.ubuntu.com/community/ThunderbirdLightning

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Finns ett som heter Orage som är väldigt minimalt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kan instämma med Breddas i denna tråd. Orage kan jag starkt rekommendera. Otroligt resurssnålt, och har allting man behöver, och den har stöd för att synkroniseras med Google Calendar.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag byta till Google Chrome/Chromium och använda Google Calendar, men tycker du inte om Chrome så är det väl inte så mycket av ett alternativ. Går ju att byta version av Fx eller byta till någon annan webbläsare också, för Google Calendar är helt klart värt det, om du frågar mig. Har inga tips på desktop-klienter då det var rätt länge sen jag använde en.

Permalänk

Jag har provat Orage i några dagar, och det verkar vara precis vad jag letade efter. En liten, lätt kalender utan massa lull-lull.
Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag kör med Thunderbird och addonet Lightning plus en Google Calendar synk som då även synkar min Android mobil.... funkar utmärkt.

Lightning är lite pillrigt att installera beroende på vad man kör för version.

https://help.ubuntu.com/community/ThunderbirdLightning

Kör också denna variant...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Skrivet av skrollan:

Kan instämma med Breddas i denna tråd. Orage kan jag starkt rekommendera. Otroligt resurssnålt, och har allting man behöver, och den har stöd för att synkroniseras med Google Calendar.

Är det möjligt att få tvåvägssynk till Google Calendar med Orange? Jag lyckade endast få till envägs; jag kunde se mina händelser men kunde inte skapa nya i Google Calendar.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS