Permalänk
Medlem

Råd om nytt Ljudkort

Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt ljudkort, främst för att det alltid är skoj med nya saker men även för att mitt inbyggda (VT2020 på ett P7P55 Deluxe) brusar en del i mikrofonen.

Det jag kommer använda datorn till är följande:

Främst spel (gamla och nya!) och Ventrilo men även lite musik. Båda med Sennheiser HD598 75% av tiden.

Film och allmän bakgrundsmusik med 2 st Sony stereo högtalare (kopplas via RCA eller 3.5mm). I framtiden kan detta också bli 2 st bättre högtalare men surround är i princip uteslutet pga platsbrist.

Det jag har kommit fram till själv är att Asus Xonar Essence STX ska vara väldigt bra då jag så ofta har hörlurar.

Är detta det bästa valet? Varför? Varför inte?

Det jag är lite orolig för är att gamla spel ska fungera dåligt och att mjukvaran ska krångla. Hur fungerar den för er i Windows7 64bit? Vad exakt är det som kan krångla i gamla spel och hur kan man lösa det? Kan jag ha högtalarna och hörlurarna inkopplade samtidigt och muta en via mjukvara så jag slipper gå ner under bordet för att byta?

Jag har väl egentligen inte direkt brådska så om det är ett nytt ljudkort på gång om några månader kan jag absolut vänta.

Tacksam för svar.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Ska du endast köra med stereo-ljud så är STX ett givet val!

Jag kan inte säga att mjukvaran är dunderbra direkt då jag tycker det är lite småsegt ibland, men det klår Creative vilken dag som helst. Inga problem som helst med Windows 7 64-bit. Jag har inte haft problem att få ljudet att funka i något spel förutom Entropia Universe som inte stödjer 8 kanalers virtuellt surround, men med 6 kanaler fungerar det perfekt.

Både högtalare samt hörlurar kan vara inkopplade samtidigt, men du måste switcha mellan dem via mjukvaran. Dvs kommer det inte ljud från hörlurarna också när du vill lyssna på bakgrundsmusik. Det går även att koppla in så du även kan använda ljudingångarna på fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Ska du endast köra med stereo-ljud så är STX ett givet val!

Jag kan inte säga att mjukvaran är dunderbra direkt då jag tycker det är lite småsegt ibland, men det klår Creative vilken dag som helst. Inga problem som helst med Windows 7 64-bit. Jag har inte haft problem att få ljudet att funka i något spel förutom Entropia Universe som inte stödjer 8 kanalers virtuellt surround, men med 6 kanaler fungerar det perfekt.

Både högtalare samt hörlurar kan vara inkopplade samtidigt, men du måste switcha mellan dem via mjukvaran. Dvs kommer det inte ljud från hörlurarna också när du vill lyssna på bakgrundsmusik. Det går även att koppla in så du även kan använda ljudingångarna på fronten.

Det låter ju jättebra!

Så det enda man behöver göra i gamla spel är att (kanske) sänka antalet kanalen? I värsta fall ställa in på 2st så det blir som på ett vanligt inbyggt ljudkort?

Vet du om mikrofoningången fungerar bra? Den jag har nu har ganska rejält med statiska ljud så det låter ganska dåligt i t.ex. Ventrilo.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Kan jag ha högtalarna och hörlurarna inkopplade samtidigt och muta en via mjukvara så jag slipper gå ner under bordet för att byta?

Tacksam för svar.

Klart du ska ha ett Essence. Via mjukvaran så skiftar du mellan högtalare och lurarna, så att ha båda ikopplade samtidigt går hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Det jag är lite orolig för är att gamla spel ska fungera dåligt och att mjukvaran ska krångla. Hur fungerar den för er i Windows7 64bit? Vad exakt är det som kan krångla i gamla spel och hur kan man lösa det?

Jag har väl egentligen inte direkt brådska så om det är ett nytt ljudkort på gång om några månader kan jag absolut vänta.

Tacksam för svar.

Om du ändå är uppe i den prisklassen så har ju Creative släppt det nya Titanium HD som är det första kortet utvecklat specifikt mot Vista och W7. Är själv i köpartagen och har läst en del tester om detta kort.
Får bra betyg, bla att det ska vara det bästa Creative nånsin gjort.
Fördel mot Asus är ju bla hårdvaruaccelererad EAX 5.0 och Creatives Alchemy-mjukvara som styr upp 3d-ljudet i gamla spel när dom körs på Vista/W7-system.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Om du ändå är uppe i den prisklassen så har ju Creative släppt det nya Titanium HD som är det första kortet utvecklat specifikt mot Vista och W7. Är själv i köpartagen och har läst en del tester om detta kort.
Får bra betyg, bla att det ska vara det bästa Creative nånsin gjort.
Fördel mot Asus är ju bla hårdvaruaccelererad EAX 5.0 och Creatives Alchemy-mjukvara som styr upp 3d-ljudet i gamla spel när dom körs på Vista/W7-system.

Ja, det jag gör mest på datorn är ju just spel. Är det i så fall bättre för mig att köpa Titanium HD? Använder spel EAX 5.0 och sånt då? Har inte Asus något liknande som deras kort kan utnyttja?

Edit: Hittade detta på en bit-tech review för ett billigare ASUS kort: "Like the rest of Asus's range, the Xonar DX comes with a wide range of accompanying drivers and software. These range from the useless (VocalFX voice alteration) to the brilliant (EAX 5.0 emulation and Dolby Digital Live)."

Det verkar ju som om Asus har emulering av EAX 5.0 i alla fall? Jag hittade inte heller några direkt nya spel som använda EAX.

Det verkar också finnas något liknande Alchemy till Asus som fixar gamla spel.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Ja, det jag gör mest på datorn är ju just spel. Är det i så fall bättre för mig att köpa Titanium HD? Använder spel EAX 5.0 och sånt då? Har inte Asus något liknande som deras kort kan utnyttja?

Edit: Hittade detta på en bit-tech review för ett billigare ASUS kort: "Like the rest of Asus's range, the Xonar DX comes with a wide range of accompanying drivers and software. These range from the useless (VocalFX voice alteration) to the brilliant (EAX 5.0 emulation and Dolby Digital Live)."

Det verkar ju som om Asus har emulering av EAX 5.0 i alla fall? Jag hittade inte heller några direkt nya spel som använda EAX.

Det verkar också finnas något liknande Alchemy till Asus som fixar gamla spel.

Emulationen ska väl suga lite CPU-kraft, där Titanium HD har det inbyggt i kortet. Sen om det spelar någon roll i verkligeheten vet jag inte. Jag är för dåligt insatt i vad som nyttjar EAX, så det kan jag inte svara på.
Angående mjukvara vs. OS, dom tester jag sett så har mjukvaran fungerat felfritt i W7.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett Xonar Essence STX eller ett Creative X-Fi Titanium HD som kan kommentera om hur det fungerar i spel?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Får hem ett Xonar Essence STX i morgon. Är ingen audiophile (Ingen aning hur man stavar det på svenska) men kan komma tillbaks med en kommentar om några dagar.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Får hem ett Xonar Essence STX i morgon. Är ingen audiophile (Ingen aning hur man stavar det på svenska) men kan komma tillbaks med en kommentar om några dagar.

Jag fick hem mitt igår och jag kan helt ärligt inte bestämma mig om jag hör någon skillnad med musik. Varken Spotify eller Flac.

Det är skillnad i spel men jag vet inte om det är någon jätteskillnad egentligen... Eller ens om skillnaden är bra eller dålig.

Måste säga att det blev lite av en besvikelse efter alla lovord på internet.

Funderar på att skicka tillbaks detta och kolla hur det är med Titanium HD istället.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört med mitt STX i ett par dagar och måste säga att jag hör skillnad. Mest i spel där jag tycker att allt blev bättre, surround, "stor känslan", alles.

I Musik är skillnaden mindre men ändå hörbart med klarare och lite piggare ljud. Kan inte riktigt förklara men det låter bättre. 1,5k bättre?

Mjae, vi får se när man byter tillbaks till de gamla grejerna efter ett tag. Det är dock viktigt att kolla runt i mjukvaran och hitta en inställning man trivs med.

Om du byter vore det kul och höra vad du tycker om Titanium.

/Oskar

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Nu har jag kört med mitt STX i ett par dagar och måste säga att jag hör skillnad. Mest i spel där jag tycker att allt blev bättre, surround, "stor känslan", alles.

I Musik är skillnaden mindre men ändå hörbart med klarare och lite piggare ljud. Kan inte riktigt förklara men det låter bättre. 1,5k bättre?

Mjae, vi får se när man byter tillbaks till de gamla grejerna efter ett tag. Det är dock viktigt att kolla runt i mjukvaran och hitta en inställning man trivs med.

Om du byter vore det kul och höra vad du tycker om Titanium.

/Oskar

Jag köpte faktiskt ett TitaniumHD och gillar Crystalizern i musik men deras spelfuntkioner är riktigt dåliga (i alla fall i BFBC2). Det är knappt så man hör någon skillnad mot inbyggda förutom kanske lite bättre 3D-ljud.

Dessutom är mjukvaran jättedålig. Allmänt seg och rörig och den kan inte ens välja vilken output man ska använda. Har man hörlurarna i blir det alltid hörlurar som får ljudet så får man dyka ner under skrivbordet och koppla ur när man vill använda högtalarna.

Jag ska nog sätta i STX igen och kommer nog att behålla det. Det blev faktiskt ganska bra i spel när man använt det en del och vant sig vid det nya ljudet. Det kändes mycket mer om man var där. Mjukvaran var också ljusår bättre.

Jag gjorde även ett blindtest med dubletter med STX, "hifi", "game", "game + normalizer". Både jag och min flickvän (som inte spelar spel) plockade enkelt att "game" var helt klart bäst varje gång.

Ska nog göra ett blindtest med TitaniumHD ikväll men jag är lite tveksam att man hör skillnad och ännu mer tveksam att man hör vilken som är bäst.

Natoz: Vilka spel hör du mest skillnad i? Hör du någon skillnad i film? I så fall vad?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Ett billigare alternativ är Xonar DX, jag har det och jag rekommenderar det till alla som vill ha ett nytt ljudkort! Enorm skillnad om man jämför med det integrerade ljudchippet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Spelar nästan endast BC2 så det är där som jag hört skillnad. Dels positionering alltså surround effekter men sen stora skillnaden var i ljudupplevelse som stort. Allt upplevdes med mycket mer inlevelse.

Visst är det skillnad i film också, dock mycket mindre än spel.

Men så gick jag i från ett moderkort som var billigt när jag köpte det för fem år sedan, så det har nog hänt väldigt mycket med ljudkretsarna på den tiden. Men nu efter att ha kört med det ett tag så skulle jag inte häva mitt köp om jag kunde!

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Skrivet av Natoz:

Spelar nästan endast BC2 så det är där som jag hört skillnad. Dels positionering alltså surround effekter men sen stora skillnaden var i ljudupplevelse som stort. Allt upplevdes med mycket mer inlevelse.

Visst är det skillnad i film också, dock mycket mindre än spel.

Men så gick jag i från ett moderkort som var billigt när jag köpte det för fem år sedan, så det har nog hänt väldigt mycket med ljudkretsarna på den tiden. Men nu efter att ha kört med det ett tag så skulle jag inte häva mitt köp om jag kunde!

Tror faktiskt inte det har hänt så mycket med moderkortens ljudkretsar? Köpte ett moderkort för 4 månader sedan och ljudkvalitén på det var riktigt dåligt. Sämre än mitt 3 år gamla ljudkort som jag hade innan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50