Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk

Om jag fattat det rätt så tar de ingen avgift för interna hdd?! Då är det väl bara köpa ett skal och slänga in en "intern" disk
Går det att göra så är det bara larvigt med hela Copyswede.

edit:

Det här känns lite som radiotjänst. Vi tar betalt för att folk kanske ser på våra kanaler

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Har bara ett ord för sådan typer SVIN!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Same old, same old story.

Det som jag just såg, som ter sig aningen barnsligt, är att de skiljt på professionella användare och funktionshindrade!
http://www.copyswede.se/blanketter/professionella-anvaendare/
http://www.copyswede.se/blanketter/funktionshindrade/

Jag undrar vad diskrimineringsombudsmannen skulle säga om detta.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, första April är först på fredag ?

Precis min tanke, det börjar bli löjligt.

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Nice, så nu är det lagligt att ladda ner. Eller?

Piratkopiering =/= Privatkopiering

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

De är ju tamejfan fullständigt blåsta i huvudet, det går inte att stoppa fildelningen!!! Företag måste lära sig att leva med den och göra attraktiva produkter istället, det är slut på överprissättningen de hållit på med i 30 år. Marknad förändras, det är en förutsättning för hela vårt moderna samhälle om man drar parallell till demokrati och revolution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Nice, så nu är det lagligt att ladda ner. Eller?

Och sedan när blev det olagligt att ladda ner?

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att Copyswede kan dra ett stort täcke över sig. En bunt pengakåta gamla gubbar hela bunten :@
Det är inte för inte som jag bara lyssnar på utländsk musik utöver Johnny Bode och Eddie Meduza.

Permalänk

ganks säker på att detta har varit upp på diskussion i rikstagen, det gick inte igenom.
för övrigt så vägra jag betala 2ggr för samma vara.

om man frågar mig så har dom inte lagligt stöd för detta, igenkligen inte för så mycket annat heller.. det är media som enbart är till för musik som ska beröras om jag förstod det hela rätt.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Sen en annan sak också, tänk dig att du BARA lyssnar på EN låt, det är din favoritlåt du vill ALDRIG lyssna på någon ANNAN låt igen.

Till exempel låten "Catch Me If You Can" med Danny Saucedo, den kostar just nu 15,90kr på cdon.se, men utöver de 15,90 så måste du betala en extra avgift till CopySwede när du köper din externa hårddisk som du vill spara låten på för att den inte ska försvinna vid en eventuell omformatering eller liknande. Och där är ju avgiften för externa diskar över 250GB 160kr, sen vill du ju föra över låten till din mobiltelefon för att kunna lyssna på väg till jobb/skola/whatever, då ska man betala 100kr extra för just mobiltelefonen. Så för att summera, EN låt kan i teorin kosta 15,90 + 160 + 100kr alltså totalt 275,90kr.

Är detta verkligen okej?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Säger Copyswede Källa IDG – Många mobiler har ett minne som kan användas för privatkopiering av exempelvis musik. För oss är det viktigt att behandla aktörer lika. Jag har förståelse för att mp3-spelartillverkare undrar varför mobiler ännu inte omfattas av privatkopieringsersättning.

Får dem inte fram förslaget ska dem pröva med domstol.

Renodlat Psykopati??? Som om det vore 1999 där man kan köpa en billig modern mp3 spelare. En del svettiga investerare kan nästan gå över lik.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Så jag som bara använder Spotify premium i mobilen ska behöva betala en avgift för min mobil?!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Carola gör skitmusik? Ingen köper skitmusik! Carola gnäller och vill ha pengar eftersom någon har hennes låt i en parodifilm på youtube. Alla vet ju att en nerladdad låt är en GARANTERAD missad försäljning. Regeringen bestämmer att det är klart Carola ska få pengar. Därför ger vi Carola 1% av Sveriges BNP som kompensation.

Eller vänta... Jag gör vägar, men vägverket gör vägar bättre, billigare och effektivare än jag gör. Därför stiftar regeringen en lag som tvingar vägverket att ge mig 2% av sin omsättning i kompensation för min missade intäkt. För varje gång de bygger en väg förlorar jag ju pengar (Det är sant och bevisat! Jag kan ta på mig kostym när jag berättar det om ni inte tror mig)

Permalänk
Medlem

Copyswede är riktiga skithögar

Permalänk
Medlem

vi kan iaf börja med en upprorsgrupp på fb ?:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur fan de kan komma med sådan dynga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Haha det är la ändå miljarder? Billions = miljarder :- )

Skrivet av TAG9217:

Du vet om att billion är miljard på svenska va? Lite skillnad på en miljard och en biljard(UK)/biljon(US), då en biljard(UK)/biljon(US) är en trillion.

En miljard: 1 000 000 000.
En biljard(UK)/biljon(US): 1 000 000 000 000.

Skrivet av ceogar:

Bilion är miljard på Engelska....

Skrivet av IDG:

[...]75 biljoner dollar, eller 470 000 miljarder kronor. Så mycket ville 13 stora skivbolag kunna kräva i skadestånd av fildelningstjänsten Limewire, i en upphovsrättstvist som pågått sedan 2006.[...]

http://www.idg.se/2.1085/1.375666/skivbolag-nekas-skadestand-...

Permalänk

Det här ju som att lagen skulle stödja att jag byggde en tull på nya motorvägen, tog löjliga summor för passage och behöll 50% och gav 50% till butiksägare som förlorat på den nya vägen.... vad är copyswede egentligen och vad är det som ger dem rätt att "ta" våra pengar? är de myndighet eller? jag menar en sak om staten gör det men om det är ett random företag som gör det och tar 50-90% vinst så vet jag inte... jag menar vi har ju gripen plan som vi är duktiga på att visa i Libyen... om någon vänlig pilot skulle ha lust att ta en omväg så tar jag gärna fram en hitta.se adress...

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Tycker det ska börja tillkomma avgift på papper, det går ju att lagra en copyrightskyddad bok på det!

:/

Jag lovar att nästa steg är avgift på anslutning till internet, för att det går att streama filmer :S

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Tagga ner lite gott folk. Detta är bara en av de sista desperata dödsryckningarna ett döende system tar till för att försöka överleva. Sluta köp deras stinkande skitprodukter och importera själv det ni absolut måste ha så ska ni se att hela organisationen och affärsmodellen självdör ruttnade i sin egen avföring.

Helt rätt. Själv har jag inte köpt en musikskiva på ca 20 år och går inte heller på bio eller hyr film. Tittar inte ens på film längre, känns underbart! Jag hatar när barnen kommer hem från skolan och sätter på den där satans jävla dumburken. Funderar ibland på att slänga ut skiten ( tv`n) för gott men då blir väl övriga familjemedlemmar tokiga. Får kanske införa patriarki först o sedan slänga ut burken.

Räcker gott med skränet i radio och gratis versionen utav spotify. Artister och deras hallickar är bortskämda. Skall de ha betalt så får de väl uppträda. Vilka andra företag har gratis annonsering som artister har? De kan se spotify och nätet som en otrolig förmån istället eftersom det är ett mycket billigt sett att få upp intresse för uppträdande där de självklart skall få betalt.

Om en annan vill ha reklam så får man betala dyrt. Lokaldelen tex vill ha ca 5000 kr per år för att man skall få ha telefonnumret där. Google ville ha 3000 för att sökmotorn skulle lägga hemsidan högre upp. Listan kan göras lång.

Permalänk

??

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk

Bevisen för att det monetära systemet är korrupt, ologiskt och icke hållbart visar sig varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Så jag som bara använder Spotify premium i mobilen ska behöva betala en avgift för min mobil?!

Jag sitter i samma situation, detta suger! Gor dom detta sa far dom gora nerladdning lagligt!!

Permalänk
Medlem

Allexz, tack!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Man blir sannerligen irriterad, man tycker att Copyswede är några riktiga j*vlar och så vidare, men sen kan jag väl också säga att jag inte blir förvånad, det är en sak och en sak endast, De amerikanska bolagen är dem som trycker på, det är dem som "förlorar" pengar och vill ha MER, det har aldrig handlat om artisterna men det är där alla säger att vikten ligger.

Som nån annan kommenterade så håller jag faktiskt med att det borde snart vara lagligt att ladda ner, vi har ju för f*n avgift på allt numera. Köper du en skiva betalar du en viss avgift, köper du en hårddisk får du snart betala en avgift, ska du sen ha den på mobilen kan du snart komma att betala en avgift.... Snart kostar inte ditt album 199:- (då inkluderat avgifter och 10 kronor till artisten!), snart ligger den reela kostnaden på snarare det dubbla.

Från Copyswede:
"Du som är upphovsman eller utövande konstnär och har medverkat i tv-produktion som sänts i SVT 1, SVT 2, TV3, TV4 eller Kanal 5 kan vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning."
Låter ju som att upphovsrättshavaren får betalt om det sänts i någon av kanalerna ovan?! Man kan ju undra vad som händer med alla andra pengar-....

Ironi:
Snart ska vi väl betala skadestånd för att möjligheten att skada en annan person finns? Det vore ju inte mer än rätt!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Kul att se en diskussion där alla verkar eniga

Seriöst så måste det finnas ett så kompakt folkligt motstånd mot dessa Copyswede att det inte kommer att bli hållbart att hålla på sådär i längden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Haha. Ja man blir ju inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Hm..

Förstår dem egentligen varför dom gör det, är ju trotts allt inte lagligt att dra hem britta spjuts senaste skiva på piratebay osv. Så det är ju ett bortfall av inkomst för skivbolagen osv, som om någon tappa olja ur en oljeledning.

Men tycker då att dom kunde minska jakten på stackars kids som blir stämda tills dom spyr och för all framtid kommer ha problem med ett stort skadestånd att betala på.

Vet inte riktigt hur man ska vända sig i denna frågan, känner inte att 100spän är nått att bråka om för min del så ja bryr mig eg inte direkt. Men ja vet inte heller om det hade gått att "släppa det helt fritt" med en avgift på säg bredbandet som ska kompensera lite bortfall för film spel och musikbranchen osv?

Så de som inte laddar ner upphovsrättat materiel ska ändå tvingas att betala för det? Nog för att vi lever i ett land där man skall dela "solidariskt" på kostnader genom högt skattetryck m.m. så är ju detta absurt, de som laddar ner upphovsrättat material gör ju trots allt en olaglig handling.

Permalänk
Medlem

Det där måste ju vara ett skämt...

Visst representerar CopySwede artister, konstnärer och sådant och är ett sätt för dem att få betalt för "intäkter som borde funnits men inte gör det pga piratkopiering."?

Jag tycker det är dags för dessa artister att distribuera sina verk på ett bättre sätt isåfall. T.ex. borde de kolla på Apps till android/Iphone, vilket mer teknikintresserade individer redan använder...

Folk ska inte behöva betala straffuppgifter för att ni inte hänger med i utvecklingen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hur finansierar dom sin verksamhet? tar dom ut avgifter från musikbranchen eller hur fungerar det? så vitt jag vet är kollektiv bestfraffning olaglig i sverige. Jag vet inte vad man ska kalla det här om inte kollektiv bestraffning?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...