Permalänk
Hedersmedlem

Nej. LTE (4G'n) kommer inte att ersätta ADSL'n. Det skulle bli alldeles för dyrt för företagen att bygga ut master här ute på landsbygden. Det är inne i stan som man skulle tänka sig att 4G ersätter ADSL'n men många har ju redan fiber, vilket är "ljus"år före 4G. Nej, kabel ftw:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Nej. LTE (4G'n) kommer inte att ersätta ADSL'n. Det skulle bli alldeles för dyrt för företagen att bygga ut master här ute på landsbygden. Det är inne i stan som man skulle tänka sig att 4G ersätter ADSL'n men många har ju redan fiber, vilket är "ljus"år före 4G. Nej, kabel ftw:)

4G kommer nog ersätta kabel överallt där man i dagsläget inte kan/kommer få fiber. Fiber vore awesome, synd bara att man bor 1000 meter ifrån där de ska dra det snart
Får hoppas på att det kommer hem till mig inom de närmsta 3 åren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

4G kommer nog ersätta kabel överallt där man i dagsläget inte kan/kommer få fiber. Fiber vore awesome, synd bara att man bor 1000 meter ifrån där de ska dra det snart
Får hoppas på att det kommer hem till mig inom de närmsta 3 åren

Där man i dagsläget inte kommer få fiber har jag svårt att tro att man skulle få 4G snabbare eftersom det kostar mkt att bygga ut det nätet också.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Där man i dagsläget inte kommer få fiber har jag svårt att tro att man skulle få 4G snabbare eftersom det kostar mkt att bygga ut det nätet också.

Jo det är ju sant iofs

Permalänk
Medlem

Man behöver adsl för att få bra ping något som inte går bra med 4G

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Man behöver adsl för att få bra ping något som inte går bra med 4G

Enligt vad jag har läst i den här tråden så verkar det inte som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Enligt vad jag har läst i den här tråden så verkar det inte som det.

Är det säkert? För vad jag har hört så är det hög ping med 4G också.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Är det säkert? För vad jag har hört så är det hög ping med 4G också.

Pratat med folk som utvecklar tjänsten hos Telia och även Telenor/BBB/Tele2 och det är väldigt stor skillnad på pingen om man jämför med 3G, vilket är som äpplen och päron.

En hos Telia provade köra sitt 4G modem och t.ex BC2, kanske inte den bästa jämförelsen då nätkoden i det spelet är lite iffy..., men det var ingen gigantisk skillnad mot hans vanliga fiberuppkoppling. 30 i ping mot spelservrarna som med fibern låg på typ 20 ms.
Som exempel också, 20 ms via Bredbandskollen mot Stockholm från Linköping.

Men visst, cs-kidsen vill väl ha ~1 ms?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Pratat med folk som utvecklar tjänsten hos Telia och även Telenor/BBB/Tele2 och det är väldigt stor skillnad på pingen om man jämför med 3G, vilket är som äpplen och päron.

En hos Telia provade köra sitt 4G modem och t.ex BC2, kanske inte den bästa jämförelsen då nätkoden i det spelet är lite iffy..., men det var ingen gigantisk skillnad mot hans vanliga fiberuppkoppling. 30 i ping mot spelservrarna som med fibern låg på typ 20 ms.
Som exempel också, 20 ms via Bredbandskollen mot Stockholm från Linköping.

Men visst, cs-kidsen vill väl ha ~1 ms?

Men om det är stadigt så kan det vara bra men endast om man inte kan få fiber för priset skiljer det ju inte så mycket på :S

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

På lite sikt, förutsatt att 4G byggs ut precis som 3G och dessutom kommer in i telefonerna med vettiga paket och priser skulle jag kunna tänka mig att många som inte är hardcore gamers / toktankar säkerhetskopior ersätter adsl/vad man nu har.
Jag körde med min 3G-telefon som enda uppkoppling under några månader medans jag väntade på att få fibern inkopplad och det fungerade riktigt bra. Mina föräldrar, min syster och några till jag känner använder enbart 3G eftersom det räcker för surfning och de ser ingen anledning att betala mer för adsl / fast uppkoppling.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

LTE eller 4G funkar bra, men tänk på att det är relativt få användare. Med mängd investeringar som er gjord på xDSL infra, kommer det å ta en tiår för xDSL är borta som produkt. Hell, even ISDN säljs fortfarande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hell, even ISDN säljs fortfarande.

Men inte till privatpersoner antar jag? Det är väl för betalkortsterminaler?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dom 5% som ej kan få dsl eller 3g.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Operatörerna bör i bästa public service/kommunism-anda åläggas att bygga ut ett rikstäckande 4G-nät även om de förlorar på affären.

Permalänk
Medlem

Den korrekta benämningen på 4G/LTE som ni pratar om är egentligen 3,9G då inte alla krav för få kalla tekniken 4G uppfylls. LTE Advanced som uppges ska klara alla krav för att kallas 4G kommer som tidigast under 2012.

Jag tror inte LTE kommer att ersätta ADSL, åtminstone inom en överskådlig tid. Det kan säkert ersättas i tätorterna i vissa fall om priserna pressas ned men jag tror det kommer ta lång tid tills det kommer vara ett bra alternativ ute på landsbygden.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Om 3G är något att döma efter så tror jag det är en bit kvar, utbyggnaden är ett problem. Här där jag bor (en bit ut på landet men inte mitt inne i bushen) finns egentligen bara Telia att välja på som operatör, de andra har inte täckning för 3G här. Dessutom upplever jag uppkoppling som högst instabil och som andra nämner så är ping inte speciellt trevligt med 3G, kanske det är bättre med 4G men det är inte så utbyggt ännu. Sen den löjliga begränsningen som Telia har på 10GB gör ju inte saken bättre(jag vet det finns operatörer som inte har denna begränsningen men dom funkar inte här ute). Jag föredrar trådat nät, både hem och internet. Jag tror det kommer ta många år innan 4G är ett vettigt alternativ för mig och andra i liknande situation.

Om Telia har täckning så lär väl även Tele2 ha det då de delar nät. Tele2:s abb är mycket trevligare än Telias så där kan du säkert hitta något som passar. Dessutom bör man tänka på att en riktig antenn kan göra underverk för en permanent 3G-anslutning.

Permalänk

Vad tror vi om detta då?
http://svt.se/2.108068/1.2403984/snart_fyrdubbel_tackning_med...
Det här måste väl ändå tolkas som att ADSL får sig en liten knäpp på näsan?
Jag tolkar det iaf som väldigt goda nyheter för mig eftersom jag snart kommer att flytta till ett hus på vischan utan fast telelina.

Visa signatur

Allt går med våld, Går det inte med våld får man ta till mer våld :O)

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur det blir realistiskt med både delay och delay jitter, båda påverkar tcp throughput väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lostmoose:

Vad tror vi om detta då?
http://svt.se/2.108068/1.2403984/snart_fyrdubbel_tackning_med...
Det här måste väl ändå tolkas som att ADSL får sig en liten knäpp på näsan?
Jag tolkar det iaf som väldigt goda nyheter för mig eftersom jag snart kommer att flytta till ett hus på vischan utan fast telelina.

Antar att det även krävs nya modem/antenner för 3G för att utnyttja 800-bandet, men det nämns det inget om.

Apropå ADSL så undrar en stadsbo som jag om man verkligen kan få det överallt på landsbyggden, med tanke på att avståndet till närmsta telestation inte får vara för långt. Där är det ju isf klar fördel för mobilt bredband och allt eftersom de skruvar upp hastigheten (hela sanningen nämns inte i denna artikel) tror jag vi kan glömma xDSL (vem minns ISDN idag?). Det är nog snarare operatörerna kostnader som styr vad som byggs ut och inte ping-tider.

Permalänk

Några 100Mbit tror jag inte vi kommer se, däremot är det nog inte omöjligt att komma upp i 50Mbit om man bor releativt centralt eller nära en mast. Själv bor jag alldeles perfekt i förhållande till masten, jag ser den från balkongen och har i dagsläget 5Mbit på min 3G anslutning. Tydligen kommer vi få 4G till hösten i Kramfors
Jag kommer förmodligen använda både 4G och ADSL till att börja med, 4G om man vill ladda stora filer och ADSLn till att spela online
Kommer nog bli en superb kombo.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

I lab-miljö har man kört betydligt snabbare 4G än 100Mbit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Vad tror ni, kommer 4G bli så snabbt att ADSL blir överflödigt i framtiden ?
Vad tror ni man kommer förvänta sig över 4G, 30Mbit verkar ju vara standard när man sett testvärden, testen ligger på runt 40 Mbit som medel nu, maxhastigheter uppemot 80 Mbit. Eller är det bara nu det är så snabbt då folk inte skaffat det i så stor utsträckning ännu. Det borde väl även fungera rätt bra att spela på då uploaden ska vara mycket bättre än 3G också. Men frågan är om det blir så bra till slutkunden, idag har jag runt 4Mbit med 3G. Börjar tröttna på ADSLn som bara kommer upp i ca 13Mbit och fiber verkar ju inte komma där jag bor.

Det är för dyrt att underhålla kopparkablar så förr eller senare kommer ADSL och vanliga telefoner försvinna från landsbygden.
Men jag tror inte 4G kommer ersätta ADSL. Blir nog mer troligt något annat om 10-20år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Som ovanstående är nog det korta svaret att sk fasta internetabb säkerligen kommer finnas i 5-10 år till, men redan om 7-8 år kan jag tänka mig en bred ny trend mot att koppla upp allt trådlöst, även hemdatorer. Se bara på användandet av hemtelefoner vs mobiltelefoner de senaste 15 åren.

Permalänk
Medlem

Man snackar om högre svarstider på G-uppkopplingar. Vad beror detta främst på att man har problem med att få till det?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Entusiast

Så snart 4G blir mer vanligt kommer etern att återigen bli igenkorkad av datorer och enheter som alla tar sin del, vilket resulterar i lägre bandbredd, högre responstider (ping) och i vissa fall i något som jag kallar för "nätverkshicka" där anslutningen titt som tätt tar längre pauser och orsakar diverse avbrott.

3G var ju det lovande när det var nytt och mobila 3G enheter inte var så många.
Idag: Försök att surfa på nätet med ett 3G modem (eller via telefonens tethering-funktion) inne i stan vid rusningstid eller runt lunchtid. Stört omöjligt enligt min mening. Jag har försökt på flera olika sätt. Får man ner en ynka liten webb-sida inom 5 minuter skall man vara glad.

Det finsn inget magiskt med 4G som kommer att fixa det problemet som finns med 3G.
Visst, bättre bandbredd och att något fler enheter kan husera inom samma zon, men i slutändan kommer problemet tillbaka.
I synnerhet när surfplattor och smartphones tar alltmer bandbredd och blir allt vanligare.

Till ämnet:
Trådlösa uppkopplingar är på inget som helst sätt en ersättare för trådbunden anslutning.
Det är mer ett komplement.
Trådad uppkoppling har bättre responstider och stabilare anslutning.
Trådlös uppkoppling är ett komplement så att man kan bli mer mobil.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ADSL kommer nog att finnas och vara det bästa alternativet för oss som bor lite utanför storstan.

Testade vårat mobila bredband via Telia och då ligger vi på 56k-fart men bor man inne i en stad så visst lär det funka...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

ADSL kommer nog att finnas och vara det bästa alternativet för oss som bor lite utanför storstan.

Testade vårat mobila bredband via Telia och då ligger vi på 56k-fart men bor man inne i en stad så visst lär det funka...

Kan inte låta bli att undra om du hade en riktig antenn? Den lilla som ryms i en USB-dongle får självklart problem när den befinner sig för långt bort från radiobasen. Om man funderar på att ersätta sitt fasta bredband hemma med mobilt så sitter knappast en riktig antenn i vägen. Mobiliteten hemma fixar man med Wifi.

Mot pingtider finns dock inget mirakelrecept...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Så snart 4G blir mer vanligt kommer etern att återigen bli igenkorkad av datorer och enheter som alla tar sin del, vilket resulterar i lägre bandbredd, högre responstider (ping) och i vissa fall i något som jag kallar för "nätverkshicka" där anslutningen titt som tätt tar längre pauser och orsakar diverse avbrott.

3G var ju det lovande när det var nytt och mobila 3G enheter inte var så många.
Idag: Försök att surfa på nätet med ett 3G modem (eller via telefonens tethering-funktion) inne i stan vid rusningstid eller runt lunchtid. Stört omöjligt enligt min mening. Jag har försökt på flera olika sätt. Får man ner en ynka liten webb-sida inom 5 minuter skall man vara glad.

Det finsn inget magiskt med 4G som kommer att fixa det problemet som finns med 3G.
Visst, bättre bandbredd och att något fler enheter kan husera inom samma zon, men i slutändan kommer problemet tillbaka.
I synnerhet när surfplattor och smartphones tar alltmer bandbredd och blir allt vanligare.

Till ämnet:
Trådlösa uppkopplingar är på inget som helst sätt en ersättare för trådbunden anslutning.
Det är mer ett komplement.
Trådad uppkoppling har bättre responstider och stabilare anslutning.
Trådlös uppkoppling är ett komplement så att man kan bli mer mobil.

Du tycks inte minnas att 3G var en flopp i början och att operatörerna hade svårt att få tillbaka de pengar som de spenderade på sina licenser. Mobilt bredband för ursprunglig 3G-standard är och var 384kbit/s och det dröjde ända till HSPA och dess efterföljare (3,6Mbit och uppåt) uppfanns innan folk blev intresserade av att surfa mobilt.

4G är i motsvarande inledande fas nu, bortsett från att det redan nu finns ett stort intresse hos kunderna (tack vare smartphones, ipads och laptops). Varför tror ni att den bandbredd som erbjuds redan nu (typ 40Mbit på strategiska platser) är den teknik som gäller om ett par år? Visst kommer antalet abb att öka, speciellt om Ericssons vision 50 miljarder uppkopplingar slår in (fat chance), men självklart kommer prestandan i näten också att öka. Redan nu byggs nät med teoretisk prestanda som överträffar era prognoser och telekom-bolagen vilar inte på hanen, tro mig:
http://www.engadget.com/2011/04/27/rogers-announces-150mbps-l...

Jag skulle aldrig påstå att trådlöst helt kan ersätta trådat, varken i hemmet eller över längre sträckor, men helt klart är det ett billigt sätt att sprida bredband till glesbygden. Man har ju redan börjat ta bort traditionella tele-linor på vissa platser för att spara pengar, så jag har svårt att tro att de skulle överleva i längden och utan koppar så blir det ingen xdsl. Man får väl hoppas att de som blir utan inte är så beroende av ping-tider.

P.S. Nu förstår jag varför det går så bra att surfa på min mobil. Det är ju för att din mobil inte lägger beslag på bandbredden utan nöjer sig med att visa websidor var 5:e minut. Tack!

Permalänk
Medlem

Visst det kanske är nice ping nu när det är typ 500 anslutningar på en mast, hur blir det när det är 1500? 10 000?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Visst det kanske är nice ping nu när det är typ 500 anslutningar på en mast, hur blir det när det är 1500? 10 000?

Vem har sagt något om att det ens är "nice ping nu"? Jag förstår att många av er här är beroende av ping-tider, men det är knappast högsta prio när det gäller utbyggnad av bredband. Ni kommer få betala dyrt för era xdsl-uppkopplingar om operatörerna ska bevara kopparn pga ping. Förhoppningsvis kommer någon teknik som säkerställer bättre och jämnare ping även för mobilt bredband och med tanke på att framtida 4G-mobiler ska köra VOIP så blir ju ping viktigare även där (även om det kanske inte är lika kritiskt som för spel).