Permalänk
Medlem

Bluescreen av ramminne?

Har en gamal laptop som har fungerat enda tills nu... När man har suttit i kanske 5 minuter så blir det bluescreen där det blir varannan av två koder... Samt att efter någon sekund så blir det massa sträckt precis som att grafikkortet har gått sönder... Men om jag tar ut och bara använder ett ramminne så fungerar det. Men när det är två så ''boom'' bluescreen! Dual channel är på så det borde inte vara det.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Verkar som om datorn får problem med ström försörjningen till det ny tillagda ramminnet. Annars kan du kolla, är ramminnet identiskt med det gamla? Likadana timings och lika mycket volt?

Sen kan du kolla i BIOS om ramminnena får så mycket volt som det står på etiketten på dem.

EDIT: Prova att sätta "Ramminne nr2" i plats 1 och lägg "Ramminne nr1" åt sidan. Kolla om det fungerar, gör likadant fast tvärtom. Du vet du om någon utav dem är defekt.

Permalänk
Medlem

Ramminnet är precis likadant som det gamla så det är inget problem... Och eftersom att jag har använt båda i ett år så borde det vara att det är för lite ström men jag har ingen aning om hur man kollar det... Det är en amilo pro v8010 från 2005 så biosen är inte särskilt avancerad.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Ramminnet är precis likadant som det gamla så det är inget problem... Och eftersom att jag har använt båda i ett år så borde det vara att det är för lite ström men jag har ingen aning om hur man kollar det... Det är en amilo pro v8010 från 2005 så biosen är inte särskilt avancerad.

Prova det jag skrev i min "EDIT". Felsök ramminnena, byt plats på dem. Testa dem 1 och en. Så försäkrar du dig om att det är inte ramminnet som är defekt.

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort... Provat dom en och en i varje slot. Fungerar en och en men inte när jag har två.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Det har jag gjort... Provat dom en och en i varje slot. Fungerar en och en men inte när jag har två.

Okey. Hmm. Jag hade exakt samma problem min gamla stationära för 2 år sedan. Ramminnena fungerade 1 och 1 i alla slots och de fungerade tillsammans dock inte i dualchannel, men så fort man körde dualchannel gick det inte ens att boota. Det var moderkortet som var defekt.

Ditt moderkort också kanske har gjort sitt, det är vanligt med gamla laptops att man har använt dem i sängen osv så har dem tagit skada av värmen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig längre.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*