Permalänk
Medlem

Problem med Corsair TX650W PSU

Satt igår och jobbade sent. Klockan blev rätt mycket och helt plötsligt "blixtrar" det till från datorn, det lät som en dov smäll och så dog den. Öppnade alla fönster och vädrade efter att jag hade dragit ut kontakterna i datorn för det luktade något väldigt extremt.

Idag så tänkte jag testa om datorn fortfarande fungerar lr inte och startade upp den. Och jo visst fungerar den. Men jag tänkte att jag kanske skulle ta och städa ur datorn för att se om detta bara var en engångs företeelse och gjorde så.

Datorn fungerar och jag kan än en gång sätta mig och jobba en stund. Men efter 5-10 minuter så börjar det lukta bränt. Sådär fränt som elektronik brukar lukta när den blir för varm.

Mina frågor: Vågar jag köra med den fortfarande lr ska jag köpa nytt direkt? Tror jag kanske har garanti kvar hos corsair för de har väl 2 års fabriksgaranti va?

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Jag skulle ligga väldigt lågt med den datorn om jag var du...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Satt igår och jobbade sent. Klockan blev rätt mycket och helt plötsligt "blixtrar" det till från datorn, det lät som en dov smäll och så dog den. Öppnade alla fönster och vädrade efter att jag hade dragit ut kontakterna i datorn för det luktade något väldigt extremt.

Idag så tänkte jag testa om datorn fortfarande fungerar lr inte och startade upp den. Och jo visst fungerar den. Men jag tänkte att jag kanske skulle ta och städa ur datorn för att se om detta bara var en engångs företeelse och gjorde så.

Datorn fungerar och jag kan än en gång sätta mig och jobba en stund. Men efter 5-10 minuter så börjar det lukta bränt. Sådär fränt som elektronik brukar lukta när den blir för varm.

Mina frågor: Vågar jag köra med den fortfarande lr ska jag köpa nytt direkt? Tror jag kanske har garanti kvar hos corsair för de har väl 2 års fabriksgaranti va?

Tack på förhand.

skicka in nätagget och få ett nytt är säkrast, dom har 5års garanti på det står de på inet.

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Tror jag kanske har garanti kvar hos corsair för de har väl 2 års fabriksgaranti va?

5 År ska det nog vara på TX650W

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, då får jag helt enkelt ta och ringa till Inet då. Det är där jag har köptnätagget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Efter lite mera detektivarbete så är jag nu 100% säker på att det är nätagget som felar. Vädrade datorn idag utan att starta den för att se vad som skulle kunna vara felet. Plockade ur alla delar och när jag fått bort nätagget så märkte jag att den måste ha blivit fruktansvärt varm eftersom det är gula brännmärken i plåten på chassit's insida. Dessutom utan att öppna agget (iom att garantin försvinner) så ser man under starkt ljus hur en gul sladd har brunnit och är ordenligt deformerad.

Tack.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Tänkte bara följa upp snabbt och säga att jag skickade in det och nu idag så har jag fått ett sprillans nytt TX650w v2 80+ Brons på posten. Tummen upp till Inet.se måste jag säga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Tummen upp? Du hade ju kunnat bränna ner hela datorn och chassit är väl förstört från insidan?
Blir ju lite rädd när man kör på likadant nätagg

Permalänk
Skrivet av Shadowhog:

Tummen upp? Du hade ju kunnat bränna ner hela datorn och chassit är väl förstört från insidan?
Blir ju lite rädd när man kör på likadant nätagg

Inet har ju fortfarande gjort sitt bästa och kan ej anklagas för det dåliga nättaget från Corsair. Dom säljer men är knappast ansvariga för konstruktionen.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowhog:

Tummen upp? Du hade ju kunnat bränna ner hela datorn och chassit är väl förstört från insidan?
Blir ju lite rädd när man kör på likadant nätagg

Fast är väl bättre att få ett nytt än att sitta på ett lagat som har gått sönder en gång? Köpte för övrigt ett Fractal Design Newton R2 650W som sitter i datorn nu eftersom jag inte kunde vänta. Så denna får ligga en stund tills tjejens dator ska uppgraderas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Fast är väl bättre att få ett nytt än att sitta på ett lagat som har gått sönder en gång? Köpte för övrigt ett Fractal Design Newton R2 650W som sitter i datorn nu eftersom jag inte kunde vänta. Så denna får ligga en stund tills tjejens dator ska uppgraderas.

Jag hade kört TX650V2 till min egna burk om jag varit i dina kläder, det är ju byggt på Seasonicplatta! Varför ska tjejen ha det bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag hade kört TX650V2 till min egna burk om jag varit i dina kläder, det är ju byggt på Seasonicplatta! Varför ska tjejen ha det bästa?

Haha, det hade jag ingen aning om. Fast jag tycker om det modulära i R2:an. Vi får se vad som händer Blir en ny låda med lite bättre kabeldragar möjligheter snart iaf, så kanske inte märks så jätte mycket av det modulära.

Men som du säger, det hon inte vet tar hon inte skada av. hehe

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver