Permalänk
Avstängd

Virtuellt minne?

Jag har 8gb ramminne vilket gör att windows tar 8gb från min ssd disk till virtuellt minne/pagefile, vilket gör att jag får mindre lagrings kapacitet.
Kan jag stänga av virtuellt minne/pagefile? (har ju ganska bra med ramminne)
Eller finns det applikationer som behöver virtuellt minne/pagefile?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bör inte stänga av den då applikationer använder det virtuella minnet, dessutom när du väl får slut på ramminnet kommer det virtuella användas.
Du kan minska storleken nånstans i egenskaper för den här datorn > nåt mer > avancerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du bör inte stänga av den då applikationer använder det virtuella minnet, dessutom när du väl får slut på ramminnet kommer det virtuella användas.
Du kan minska storleken nånstans i egenskaper för den här datorn > nåt mer > avancerat

Saken med virtuella minnet är att applicationer vet inte om det. Virtuella minnet är en extension av RAM som körs på hårddisken, program vet inte om de är i RAM eller i Virtuella minnet.

Du kan förminska virtuella minnet genom att gå in på system -> advanced system settings -> advanced -> performance settings -> advanced -> virtual memory

Du kan byta var den skall finnas och välja hur stor den skall ursprungligen vara och hur stor maximalt.
Jag flyttade min till en Raptor 10000RPM hårddisk pga att mycket skrivningar sker på virtuella minnet vilket drar ner livslängden på SSDn. Jag har 4096mb ram så har jag virtuella minnet mellan 1500-4096

Anledningen till att det är i 4096 är att jag skall kunna använda suspend och hibernate utan problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Commander:

Saken med virtuella minnet är att applicationer vet inte om det. Virtuella minnet är en extension av RAM som körs på hårddisken, program vet inte om de är i RAM eller i Virtuella minnet.

Du kan förminska virtuella minnet genom att gå in på system -> advanced system settings -> advanced -> performance settings -> advanced -> virtual memory

Du kan byta var den skall finnas och välja hur stor den skall ursprungligen vara och hur stor maximalt.
Jag flyttade min till en Raptor 10000RPM hårddisk pga att mycket skrivningar sker på virtuella minnet vilket drar ner livslängden på SSDn. Jag har 4096mb ram så har jag virtuella minnet mellan 1500-4096

Anledningen till att det är i 4096 är att jag skall kunna använda suspend och hibernate utan problem.

Må va hänt men applikation körs iaf i det virtuella minnet.

Permalänk
Medlem

Om du har det virtuella minnet på samma hårddisk som du har systemet ,så kan du ju skapa ett på en annan partion på en annan hårddisk och därigenom spara plats på systemdisken plus att du ger systemet en boost i och med att det inte behöver skriva till samma disk plus att defragmenteringsproblematiken på swapen elimineras.

Att ta bort det virtuella minnet var i ropet för något år sedan och om detta är bra för dig beror ju på vilka processer som drar virtuellt minne för dig.

Microsofts egen tumregel är att swapen skall vara 1,5 gånger ramen men det kan du ju fundera på.

Snabbt kolla hur mycket växlingsfilen använder i commandprompten DXDIAG
Klassikern Ctrl+Alt+Deltete fliken prestanda berättar samma sak fast lite mer lägg gärna märke till att systemcachet hanteras av ramminnet eftersom det är snabbare än hdd.Under fliken processer kan du klicka på minne för att se vilka processer som tar mest/minst minne.
Windowsknappen+Pause Break öppnar systemegenskaper för er om ni vill gena till den.
http://support.microsoft.com/kb/314482

Permalänk

Man brukar få jobba ganska hårt för att utnyttja 8gb ram så oftast är det riskfritt att stänga av det.
Läste i någon tråd att något enstaka program krävde viss storlek på virtuellt minne men som någon nämnde är det en grov programmerings miss så man får hoppas det inte finns i något nyare program. Annars får man väl skriva och klaga.
Tror Windows kräver 512mb i virtuellt om den ska spara info efter en BSOD. Så kan vara ide att använda den storleken.

Skrivet av Commander:

Jag har 4096mb ram så har jag virtuella minnet mellan 1500-4096

Anledningen till att det är i 4096 är att jag skall kunna använda suspend och hibernate utan problem.

Är inte hibernate filen helt fristående från virtuellt minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Är inte hibernate filen helt fristående från virtuellt minne?

Jo. Suspend har inte heller något med swap att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

---------------------------------------------------

Skrivet av hermaniii:

---------------------------------------------------

Skrivet av Commander:

Anledningen till att det är i 4096 är att jag skall kunna använda suspend och hibernate utan problem.

---------------------------------------------------
Är inte hibernate filen helt fristående från virtuellt minne?

---------------------------------------------------
Jo. Suspend har inte heller något med swap att göra.

Commander menar nog att han valt att bara ha 4 GB ram av anledningen att filen som skapas av "hibernate" (inte "sleep") alltid finns på plats, alltid tar upp lika mycket plats som man har ram installerat och alltid ligger på C:, vilket förmodligen är hans SSD, som redan från början har begränsat med utrymme.

Detta är åtminstone anledningen till att jag valt att helt inaktivera hibernate och hybrid-sleep. Jag har en SSD på 80 GB och 12 GB ram, om jag då hade någon av dessa aktiverad skulle det läggas en 12 GB stor fil på min SSD som innehöll datan från ram-minnet.

Sleep däremot behöver ingen sådan fil, då datan i detta läge hålls kvar i ram-minnet. Därför kan man inte heller dra ur sladden när man använder sleep, för då tappar ram-minnet innehållet.

Det stämmer dock som ni, hermaniii och Json_81, säger. Det har inget med det virtuella minnet. Commander skrev det nog bara för att förklara varför han hade just den mängden minne.

Själv har jag valt att OS själv får sköta storleken på det virtuella minnet. För tillfället är det detsamma som mängden ram (12 GB). Då det går att välja vilken enhet den ska ligga på så ser jag ingen anledning att inte ha virtuellt minne. På en 1,5 TB disk är 12 GB obetydligt litet.

Permalänk
Medlem

Har man en någesånär stabil dator så kan man stänga av växlingsfilen, har själv 8GB ram och har aldrig lyckats fylla dessa äns vid 3drendering, photoshop, spel etc. Tror bara det var ett något gammalt program som tvekade när filen inte fanns, men antagligen var det från stenåldern.

Allt går dessutom mycket fortare utan växlingsfil, iaf om man har slöa diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Tog bort de mindre trevliga och irrelevanta inläggen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

som admin i command prompt "powercfg -hibernate off" för att fimpa hibernate filen iaf

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

Jag har rätt så bra med utrymme på mina andra diskar, så jag gjorde så här:

Ser detta bra ut? (eller ska jag ändra något)

Permalänk
Medlem

Ändra ursprunglig värdet till minsta tillåtna 16mb annars ser det ok ut.

Men jag brukar skapa en egen partion på en annan disk med en fast storlek i ditt fall 8202mb
Om din disk är full får du skapa nytt ledigt utrymme med windows egna verktyg på disk som ej innehar C: Ny partition/Logisk enhet

Skapa Primär partition / Logisk enhet, Nästa, Ange ALLT kvarvarande utrymme(skall vara 8202mb).
Tilldela Enhetsbeteckning Z:Zwap , Nästa
Välj NTFS som Filsystem, Ange 4096 som storlek på allokeringsenhet

Bra verktyg för att skapa partioner om du inte gillar windows egna är
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Permalänk
Medlem

När jag uppdaterad burken för någon månad sedan tryckte jag in 16 gigs minne och började undra varför min 120 gb ssd började tryta på utrymmet, då vart det en härlig 16 gigs pagefile som låg och gottade sig. Testade stänga av den helt och har inte märkt någon skillnad över huvudtaget att datorn blivit slöare. Men det beror väl säkerligen på just 16 gb minne och om man surfar i firefox, kör itunes och lite andra program så ligger hårdvaruminnet på runt 12% ut av totalen. Dock vet jag inte hur stor skillnad det gör med 8 gb ram men i mitt fall har jag inte känt av någon prestandaminskning över huvudtaget så testa och disablea den och se vad som händer, inte så att burken brinner upp.

Och som xfade säger, döda hibernaten om du aldrig använder den, friar också några gb vilket är nice.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Ja hibernation och systemåterställning är ju det fösta man stänger av när man installerat windows (eller så tar man som jag bort hibernation i Rt 7 lite)

Permalänk
Medlem

Det bästa är att stänga av pagefilen helt om man har 8GB eller mer RAM. Det som händer då är att Windows lägger pagefilen i RAMen vilket gör den mycket snabbare och minskar belastningen på hårddisken.
Det enda problemet jag hört om som en följd av detta är att windows inte kan dumpa systemdata vid BSODs. I övrigt offrar man inget vad jag vet om man inte får helt slut på RAM men risken för det när man har 8GB ser jag som minimal om det inte är extrema fall.
Har man SSD skulle jag definitivt stänga av pagefilen för att spara på skrivningar till den.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Avstängd

Windows och även Photoshop (tror jag) är byggda för att använda pagefile så vanligen är det inte rekommenderat att ta bort den helt. Kör då hellre med kanske en eller två gigabyte utrymme specifikt för säkerhets skull. Har själv åtta gigabyte ram och får slut på det ibland. Om jag tar fram min Task Manager så står det följande:

Total: 8190
Cached: 3489
Available: 4180
Free 757

Då har jag bara Firefox, Spotify, Outlook och Word öppet. Med ett spel igång exempelvis sticker det snabbt iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Windows och även Photoshop (tror jag) är byggda för att använda pagefile så vanligen är det inte rekommenderat att ta bort den helt. Kör då hellre med kanske en eller två gigabyte utrymme specifikt för säkerhets skull. Har själv åtta gigabyte ram och får slut på det ibland. Om jag tar fram min Task Manager så står det följande:

Total: 8190
Cached: 3489
Available: 4180
Free 757

Då har jag bara Firefox, Spotify, Outlook och Word öppet. Med ett spel igång exempelvis sticker det snabbt iväg.

Wow!
Har du typ 2000+ flikar i firefox då eller?
Vilka är de 5 processerna som använder mest minne och hur mycket använder de?

Jag har betydligt mer än så och jag har mer än 4500 MB ledigt av 8GB.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Skrivet av pekz0r:

Det bästa är att stänga av pagefilen helt om man har 8GB eller mer RAM. Det som händer då är att Windows lägger pagefilen i RAMen vilket gör den mycket snabbare och minskar belastningen på hårddisken.
Det enda problemet jag hört om som en följd av detta är att windows inte kan dumpa systemdata vid BSODs. I övrigt offrar man inget vad jag vet om man inte får helt slut på RAM men risken för det när man har 8GB ser jag som minimal om det inte är extrema fall.
Har man SSD skulle jag definitivt stänga av pagefilen för att spara på skrivningar till den.

Windows lägger ingen pagefil i minnet den tar bara bort den. Men har fått för mig att det skrivs till pagefil om man har den kvar även om det inte ska behövas. Kan inte säga att jag är 100% säker på det påståendet.
Du kanske läste tidigare i tråden om bsod kanske?

Skrivet av Damodred:

Windows och även Photoshop (tror jag) är byggda för att använda pagefile så vanligen är det inte rekommenderat att ta bort den helt. Kör då hellre med kanske en eller två gigabyte utrymme specifikt för säkerhets skull. Har själv åtta gigabyte ram och får slut på det ibland. Om jag tar fram min Task Manager så står det följande:

Total: 8190
Cached: 3489
Available: 4180
Free 757

Då har jag bara Firefox, Spotify, Outlook och Word öppet. Med ett spel igång exempelvis sticker det snabbt iväg.

Inga bra skrivna program använder pagefilen som standard tycker inte ens det ska gå att programmera så dom kan det. Windows ska sköta om den och om minnet är slut och något program skulle behöva ännu mer så ska windows tillhandahålla utrymme på hårddisken om man har ställt in det.

Kan du räkna upp vad du kört när du har fått slut på det? Det du visar där är ju inte ens nära. Visst om du lägger på ett spel på det där kan du kanske komma över 5gb använt minne. Och sen om du kör några virtuella os + x st andra program samtidigt kan man börja oroa sig om man stängt av pagefilen.

Permalänk
Medlem

Hmm, googlade lite om detta nu för att kolla och jag hittade detta:
http://www.overclock.net/windows/448818-pagefile-windows-7-do...

Det där verkar ju faktiskt ganska troligt, så man kanske ska ha på den ändå.
Jag antar att han pratar om det RAM-minne som visas som "Available" i aktivitetshanteraren. Vad händer när "Free" tar slut och man behöver mer RAM? Då allokeras väl det som är i "Available"?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Skrivet av pekz0r:

Hmm, googlade lite om detta nu för att kolla och jag hittade detta:
http://www.overclock.net/windows/448818-pagefile-windows-7-do...

Det där verkar ju faktiskt ganska troligt, så man kanske ska ha på den ändå.
Jag antar att han pratar om det RAM-minne som visas som "Available" i aktivitetshanteraren. Vad händer när "Free" tar slut och man behöver mer RAM? Då allokeras väl det som är i "Available"?

Tycker det mest låter som en kass teori. Som inte kan funka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hermaniii:

Inga bra skrivna program använder pagefilen som standard tycker inte ens det ska gå att programmera så dom kan det. Windows ska sköta om den och om minnet är slut och något program skulle behöva ännu mer så ska windows tillhandahålla utrymme på hårddisken om man har ställt in det.

Kan du räkna upp vad du kört när du har fått slut på det? Det du visar där är ju inte ens nära. Visst om du lägger på ett spel på det där kan du kanske komma över 5gb använt minne. Och sen om du kör några virtuella os + x st andra program samtidigt kan man börja oroa sig om man stängt av pagefilen.

Alltså, Windows, sjuan inkluderat, är skapat från grunden med Pagefile i åtanke. Det har naturligtvis att göra med alla de otaliga konfigurationer som finns där ute, från en äldre laptop med 1gb ram och ultra low cpu, till octagon processor och otaliga mängder ram och användningsområden. Sedan finns det naturligtvis enskilda undantagsfall där användaren inte har behovet av en Pagefile - men poängen är att man ska veta med sig att grundtanken är att Pagefilen finns där av en anledning.

Fördelen med ett fast utrymme är prestanda. Som du skriver så klarar Windows att själva skapa och eventuellt utöka Pagefilen vid behov men alla vi som någon gång råkat ut för det vet att när det väl sker är det redan för sent. Datorn blir väldigt långsam och oresponsiv medan detta sker. En Pagefile på någon gigabyte eller två tar varje sig plats eller ger märkbar negativ prestanda.

Det jag visar upp med mina siffror är egentligen inget annat än ett Windows som varit igång någon timme med de vanligaste programmen jag använder. Kan bifoga lite bilder också, alltid skoj

Och med spelet Elder Scrolls: Oblivion nyligen uppstartat:

pekz0r: Det är bara två tabbar tror jag...

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Alltså, Windows, sjuan inkluderat, är skapat från grunden med Pagefile i åtanke. Det har naturligtvis att göra med alla de otaliga konfigurationer som finns där ute, från en äldre laptop med 1gb ram och ultra low cpu, till octagon processor och otaliga mängder ram och användningsområden. Sedan finns det naturligtvis enskilda undantagsfall där användaren inte har behovet av en Pagefile - men poängen är att man ska veta med sig att grundtanken är att Pagefilen finns där av en anledning.

Fördelen med ett fast utrymme är prestanda. Som du skriver så klarar Windows att själva skapa och eventuellt utöka Pagefilen vid behov men alla vi som någon gång råkat ut för det vet att när det väl sker är det redan för sent. Datorn blir väldigt långsam och oresponsiv medan detta sker. En Pagefile på någon gigabyte eller två tar varje sig plats eller ger märkbar negativ prestanda.

Det jag visar upp med mina siffror är egentligen inget annat än ett Windows som varit igång någon timme med de vanligaste programmen jag använder. Kan bifoga lite bilder också, alltid skoj

Nästan alla operativsystem från tidernas begynnelse har nog inbyggt ett system för pagefil/swap.
Fattade inte riktigt vad du menade med långsam och oresponsiv? När den utökar pagefilen? Ja om man har behov av pagefil så ska man ordna så att den är så snabb som möjligt.

Men TS har 8gb och som sagt då brukar man inte behöva använda pagefil.
Men visst om man inte stör sig på den så kan man låta den vara kvar. Jag tog bort min för att hårddisken knastra mer när den var igång. Har försökt bygga en tyst dator.

Du använde lite mer minne initialt före du starta spelet så det kom över 6gb men är ju ingen fara fortfarande att ha pagefilen avstängd. Jag brukar ha min windows7 burk igång några månader i taget och har inte upptäckt ännu nå negativt med att ha pagefilen avstängd. Har aldrig sett att jag varit över 7gb minne i ram. Är väl oftast över 6gb när jag har spel och virtuellt os igång samtidigt plus allt annat som jag vanligtvis har igång.

Permalänk
Avstängd

Exakt så, det ligger lite i fysikens lagar att när Windows behöver utöka Pagefilen så är det pga tung användning och lägga till ytterligare hårddiskaktivitet då gör att det mesta saggar ihop.

Nej det stämmer att det finns ram över men kom ihåg att detta är vid, mer eller mindre, noll användning av datorn. Att ha webläsaren öppen och ett spel aktivit bara för att logga lite bilder är inte att sätta press på systemet. Vid lite tyngre användning så har jag upplevt att ramminnet faktiskt tagit slut några gånger. När jag tänker på det tog det även slut när jag tog över ägarrättigheter på vissa mkv- filer också, av någon anledning skulle alla filmer in i ramminnet först innan det skrevs över... Men säkerligen skulle bi alla tre klara oss utan en Pagefile, eller du gör det bevisligen, men min rekommendation kvarstår: Vet man inte helt med sig vad man använder datorn till, låt den vara kvar.

Ett snabbt exempel: Det första Need for Speed Underground krävde en swap, annars led man av prestandaförlust och knastrande ljud som en direkt effekt av det.

Så vad jag säger är bara att det beslutet man tar idag kanske man får revidera om ett halvår, men då kan det vara svårt att felsöka för att man inte tänker på Pagefile alls och så slutar det på det klassiska sättet: Ominstallation och så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Hej tänkte väcka liv i den här tråden då jag funderar på hur jag ska göra, jag har gått genom tråden men är inte riktigt säker på om jag ska avaktivera pagefilen eller ej. Det jag vill är ju att slippa slita på ssd:n i onödan.

Jag har en 60gb ssd och 8GB i ram, så då är frågan vilket är bäst, att jag förminskar storleken på pagefilen, att jag tar bort den helt eller att jag lägger den på min mekaniska disk men då är tvungen att göra en liten partion för att det ska fungera?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP