Permalänk

Datorn startar om

Jag har en dator med följande komponenter

Corsair 620w
Geforce gtx 260
Intel Pentium E8200
3 gig ram(ddr2)
3 fläktar
1 hårddisk
något mer som bör nämnas?

Felet med datorn är att när jag kör t.ex. Starcraft 2 eller andra krävande spel så dör datorn för att sedan direkt starta sig igen dvs. en snabb omstart. Det går inte att säga att det händer efter 10 eller 15 minuter det är olika från gång till gång tempen på CPU och GPU överstiger inte 55 grader och ligger runt 35 i idle. Jag undrar om ni har några tips på vad problemet kan vara skall också tilläggas att jag bytit både CPU och även GPU fläkten och på så viss sänkt tempen men problemet kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant tror jag på defekt grafikkort, men kan även vara nätagget även om HX520/620 var tämligen skottsäkra (därför mindre troligt).

Inga blåskärmar innan omstart?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

inga blåskärmar alls

Permalänk
Hedersmedlem

Börja iaf med att montera om allt och granska moderkortsdistanserna samt alla kontakter för eventuell kortslutningsrisk eller dålig kontakt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jag har haft datorn i 2 år skall sägas och problemet har varit hela tiden men blir värre på sommrarna(antar att det beror på värmen) men har som sagt bytit fläktar på både GPU och CPU

Permalänk

Jag själv funderar starkt på att det är nätagget och undrar om någon skulle kunna länka ett prisvärt som man skulle kunna köpa

Permalänk
Medlem

kan de vara NB/SB moderkorts chipset´s som blir överhettade? det hade jag på min gamla dator!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

nb sb? sorry men är inte superinsatt i alla datortermer

Permalänk
Medlem

nordbrygga eller sydbrygga.....nord bryggan ligger närmast prollen och syd ligger nere till höger om pci portarna..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

hur kan man kolla sådant?

Permalänk
Medlem

du kan ju prova att spela med datorn sen öppna burken och känna på flänsarna till NB/SB om dom är varma eller ljumna är dom kokheta kan det vara ett problem, bästa sättet om datorn är gammal är att ta av kylningen och applicera ny kylpasta eller byta ut hela flänsen!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

finns det någon bild eller liknande på dessa flensar så jag vet vad det är jag ska kolla

Permalänk

Måste rätta mig själv, jag kollade nu en extragång och såg att nätagget som jag hade var et AXP på 630w kan det vara därför det inte funkar smärtfritt eftersom det är lite "budget" märke?

Permalänk
Medlem

om datorn varit med ett tag visst men 630w för den riggen är ju otroligt mycket men aja testa att byta och kika samt temps

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |