OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB - SATA2 benchmark

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB - SATA2 benchmark

Fick min idag från Inet!

Notera att detta är med SATA-II. Posta gärna era resultat.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Är det Sata 2 du använder? För annars borde du kunna klämma ut lite mer kräm i den.

Permalänk
Avstängd

Är det datorn i sign du kör den på?
Tack för as-ssd i sata 2 iaf Funderade över hur den presterar där i sata 2, se om någon kan dra up en as-ssd i sata 3 med samma disk och jämföra

Permalänk
Medlem

Det är Sata 2, ja. Precis som topic lyder.

Yepp, datorn i sign. Är helnöjd! Ser gärna fler benchs för att jämföra Sata 2/3 och nån tweakning man kan göra kanske.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Haha oj, missade det skulle oxå vilja se skillnaden mellan Sata 2 och 3. Har en Vertex 2 sen tidigare men är lite sugen på 3:an. Fast efter all strul med 2:an så tvekar man lite nu.

Permalänk
Medlem

På min disk då, Sata3.

Jämfört med den gamla.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

På min disk då, Sata3.
http://img6.imageshack.us/img6/7614/asssdbenchoczvertex3mia.p...

Men!
Disken går INTE i Sata3 enligt HD-tune, då man max kommer upp i 300mb/s.
Var fasiken ändrar man det?
Den sitter på en Sata3-port.

Du har en maxfart på över 280-290 mb/s så den går i sata 6gbit/s. Att hdtune visar lägre siffror beror antagligen på att disken är fylld av data? Verkar som om hdtune ger halverade värden på de ställen på disken som redan innehåller data.

Permalänk
Medlem

Känns disken snabbare än den gamla ssdn ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Kul att se skillnaden mellan sata 2 och 3.
Mest markant skillnad på seq read faktiskt.

Nog ett bra köp även om man för tillfället bara har sata 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Känns disken snabbare än den gamla ssdn ?

Det skulle jag också vilja veta, då jag funderar på att upgradera från min Intel x-25 G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Känns disken snabbare än den gamla ssdn ?

Skrivet av Weps:

Det skulle jag också vilja veta, då jag funderar på att upgradera från min Intel x-25 G2.

Den känns snabbare jo.

Lite mer:

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Är det gigantisk skillnad eller en liten skillnad?

För jag själv sitter och funderar över en SSD, jag står i valet mellan Intels nya 300 serie och den SSD som vi pratar om i den här tråden. Anledningen till varför jag funderar över Intels är att jag alltid hört gott om dom och att dom sällan krånglar, Sandforce har man ju hört krångla en del. Det är ju skillnad på dom två om man kollar siffror, OCZ har mycket högre läs/skriv-hastigheter än Intel. Men hur mycket märker man av det egentligen i dagligt användande??

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Kul att se skillnaden mellan sata 2 och 3.
Mest markant skillnad på seq read faktiskt.

Nog ett bra köp även om man för tillfället bara har sata 2.

Skriver/läser man data som går att komprimera så kommer antagligen sata 6gbit/s att tillåta högre hastigheter än sata 3gbit/s även vid små läsningar/skrivningar. Skulle vara intressant att se tester i sata 3gbit/s och 6gbit/s med Crystal Disk Mark inställd på "all 0 fill" för att se vart den övre gränsen går

Permalänk
Avstängd

mjo.
btw undrar också vart du märker skillnad mellan din G2 och denna i ditt vanliga användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Är det gigantisk skillnad eller en liten skillnad?

För jag själv sitter och funderar över en SSD, jag står i valet mellan Intels nya 300 serie och den SSD som vi pratar om i den här tråden. Anledningen till varför jag funderar över Intels är att jag alltid hört gott om dom och att dom sällan krånglar, Sandforce har man ju hört krångla en del. Det är ju skillnad på dom två om man kollar siffror, OCZ har mycket högre läs/skriv-hastigheter än Intel. Men hur mycket märker man av det egentligen i dagligt användande??

Skrivet av definition:

mjo.
btw undrar också vart du märker skillnad mellan din G2 och denna i ditt vanliga användande.

Snabbare uppstart av program och spel är det iaf.
Och varför inte öppna Word+ Excel + Powerpoint på under sekunden?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Härligt! Då kanske det är dags att uppgradera från den gamla intel 80GBarn

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

En mer, hamnar däromkring.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Grymt fina läshastigheter

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Om någon har ork/lust så skulle vara intressant att se ett test med Crystal Disk Mark inställd på "all 0 fill" för att se var maxgränserna går för mindre läsningar/skrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om någon har ork/lust så skulle vara intressant att se ett test med Crystal Disk Mark inställd på "all 0 fill" för att se var maxgränserna går för mindre läsningar/skrivningar.

Låter som att ett sånt test sliter hårt på SSD'n? Men det är väl som vanligt, man är alltid rädd för första repan på nya bilen etc...

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om någon har ork/lust så skulle vara intressant att se ett test med Crystal Disk Mark inställd på "all 0 fill" för att se var maxgränserna går för mindre läsningar/skrivningar.

Kan väl kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Låter som att ett sånt test sliter hårt på SSD'n? Men det är väl som vanligt, man är alltid rädd för första repan på nya bilen etc...

Rätta mig om jag har fel

Rättar dig i så fall på en disk med sandforce sliter man mest om det man skriver inte går att komprimera, väljer man "all 0 fill" i crystal disk mark så skriver man bara nollor och då går datan att komprimera väldigt bra, dvs slitaget blir minimalt. Ska man köra ett normalt test med Crystal Disk Mark så bör man dock minska både teststorleken och antalet gånger testen körs till förslagsvis 100mb x 2 eller så, då skriver man mindre än as-ssd gör.

Permalänk
Medlem

Precis installerat min OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS och testade med det Benchmark programmet ni har testat och fick dessa värden.

Den är i satt i sata 6gb.

Jag har inte installerat några drivrutiner än och den var auto på ahci i bios.

Jag är helt ny och detta är min första SSD, men jag upplever min dator för tillfället snabbare än supermannen själv

Är det några drivrutiner jag skall installera för den eller är den bra som den är nu?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Här var det Crystalmark.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Ok ja fick hem mina två vertex 3'or max iops idag, kör dem i raid 0 för er som är intresserade.
4k ligger lite lågt men hm ah.

Permalänk
Medlem

Nästan 1Gbyte i sekunden i read.. swoosh.. Nu börjar vi snacka hastigheter

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Är det gigantisk skillnad eller en liten skillnad?

För jag själv sitter och funderar över en SSD, jag står i valet mellan Intels nya 300 serie och den SSD som vi pratar om i den här tråden. Anledningen till varför jag funderar över Intels är att jag alltid hört gott om dom och att dom sällan krånglar, Sandforce har man ju hört krångla en del. Det är ju skillnad på dom två om man kollar siffror, OCZ har mycket högre läs/skriv-hastigheter än Intel. Men hur mycket märker man av det egentligen i dagligt användande??

Jag fick min ocz vertex 3 max iops på ett helt nytt system och jag kan säga att jag hinner knappt blinka, så fort går det. INGEN firmwire installerad var på 520 mb / s. ahci ON

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackCola:

Ok ja fick hem mina två vertex 3'or max iops idag, kör dem i raid 0 för er som är intresserade.
4k ligger lite lågt men hm ah.

http://img202.imageshack.us/img202/8852/ssdvt.png

http://img833.imageshack.us/img833/2233/ssd2h.png

Tänkte först vänta på 2st vertex 3 diskar men köpte 2st Intel 510 diskar (3 veckor sedan, ville inte vänta), kul å se vad Vertex 3 gör i raid

Ska posta mina 2st Intel 510 i Raid senare när jag kommer hem, få se om jag ångrar mig

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Fick hem min för några timmar sedan, suttit och installerat drivrutiner och grejer för glatta livet. Drog igång ett benchmark nyss och ba DUNK lät det i magen, skitresultat!

Sen när jag insett att jag benchade min gamla HDD, då blev det lite bättre

Lite dålig write på 4k om man jämför med er andra. Kanske beror på att jag hade väldigt många program igång i bakgrunden dock.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Avstängd

Tja dom programmen ligger ju inte ens på disken
Blir rätt säkert lägre resultat med windows installerat på den.