Permalänk
Medlem

Kortslutning i datorn, hjälp

Hej!

Inatt satt jag vid datorn precis som vanligt och helt plötsligt hörde jag ett ljud, lät som att något fräste. Sedan helt plötsligt så small det till och datorn och all annan elektronik i rummet dog. Det kom en brännande lukt från datorn. Bytte proppen för rummet och allting gick igång, förutom datorn som jag hade kopplat ur. Kopplade in den bara för att testa och på en gång small det till igen, fast den här gången inte lika högt, o allt dog igen.

Alltså är datorn körd och nu undrar jag om det går att testa exakt vad som har rykt i datorn? Nätaggregatet antar jag är kört, går det att testa om moderkortet också är dött? Tänkte dra iväg idag och köpa saker men jag vill inte köpa saker i onödan om det inte behövs. Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk

ajaj... kolla efter minneskretsar som har smällt på alla komponenter. Annars vet jag ej hur man ska avgöra vad som är sönder. Är moderkortet sönder dock, så lär inte mycket annat i burken ha klarat sig...

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

Vad hade du för nätagg?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

ajaj... kolla efter minneskretsar som har smällt på alla komponenter. Annars vet jag ej hur man ska avgöra vad som är sönder. Är moderkortet sönder dock, så lär inte mycket annat i burken ha klarat sig...

Aj då. Hur kollar jag om minneskretsarna har smällt? Är inte så insatt, hur ser de ut?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vad hade du för nätagg?

En Tagan på 580W, model TG580-U15

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Troligen bara nätagget som gått i graven. Har smält nätagg innan men då har allt annat klarat sig.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Troligen bara nätagget som gått i graven. Har smält nätagg innan men då har allt annat klarat sig.

Skulle vara överlycklig om det var så. Vet du om man kan testa det på något sätt eller ska jag helt enkelt köpa ett nytt och se om det fungerar? Tips på ett bra nätagg? Starkare än 580W

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikst:

Skulle vara överlycklig om det var så. Vet du om man kan testa det på något sätt eller ska jag helt enkelt köpa ett nytt och se om det fungerar? Tips på ett bra nätagg? Starkare än 580W

Det är ju bara att köpa ett nytt agg.
Smäller det igen lämnar du bara in den på garanti. Och då kanske du får fundera på om det kan vara något annat i datorn som är fel.
Men Vanligtvis uppstår sådana fel när det blir någon konstig spänning i kondensatorerna.
Kolla lite på denna modellen alternativt en dyrare i Corsairs serie
http://www.inet.se/artikel/6909563/ocz-stealthxstream-2-700w-...

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk

testa att koppla i det i vägen (utan datorn ikopplad såklart, och nätagget ska vara utanför datorns chassi) och starta det, tänk dock på elsäkerheten, ett trasigt nätagg kan vara strömförande både ut i chassi och i kontakterna som ansluter till datorn.

för att starta det bryggar du den gröna kabeln i moderkorstanslutningen till en svart (jord) och se om det går igång, OBS!! Se till att du inte rör gemet, eller vad du nu tänkt brygga med när nätagget är ikopplat, utan brygga först, koppla in i väggen sen.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

den serien av tagan nätdelar är kända föratt ta mig sig andra komponenter i döden när dom smäller ja har haft två st såna nätdelar som smällt och den ena tog med sig ett moderkort den andra hade ja tur med och tog inte med sig något

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Köp ett riktigt bra nätagg typ corsair gh eller ax så kan du känna dig säker. Skulle något smälla slår nätagget ifrån och räddar hårdvaran. I värsta fall går nätagget sönder och räddar komponenterna men eftersom det är 7/10 års garanti känns det ganska lungt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Köp ett riktigt bra nätagg typ corsair gh eller ax så kan du känna dig säker. Skulle något smälla slår nätagget ifrån och räddar hårdvaran. I värsta fall går nätagget sönder och räddar komponenterna men eftersom det är 7/10 års garanti känns det ganska lungt.

Bestämde mig för en Corsair TX 750W V2 80+ Bronze. Installerad och nu fungerar datorn igen! Så det var bara nätagget som rykte, inget annat!

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Nikst:

Aj då. Hur kollar jag om minneskretsarna har smällt? Är inte så insatt, hur ser de ut?

minneskretsarna är alla de små svarta plattorna som sitter överallt på moderkort/grafikkort/minnen mm. kolla om någon av dessa har smällt helt enkelt smällt plast vet du la hur d eser ut

mvh

nikke

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown