Windows 7 - oregelbundna krasher

Permalänk

Windows 7 - oregelbundna krasher

Hej Datormuppar!

Jag har ett lustigt problem med min dator, som kör Windows 7 Professional x64 Service Pack 1.
Det är så att den ibland låser sig, till synes oregelbundet. Det kan vara att jag öppnar en ny flik i valfri webbläsare, byter fönster, hoppar i ett videoklipp jag tittar på, försöker klicka på Start, öppna ett ny program eller utan någon öppenbar anledning.
När detta sker, så startar jag om datorn, då får jag "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" eller något i den stilen.
Stänger av, drar ur kontakten till datorn, alternativt slår av nätaggregaten, slår på dem igen och startar datorn. Då kommer rutan där det står att Windows inte stängdes av ordentligt. Men efter start så fungerar den som vanligt, tills den krashar nästa gång.

Jag har testat att söka med hjälp av installations-skivan, men den kan inte hitta några problem.

Tänkte att det skulle kunna vara fel på hårddisken (en 2-3 år gammal Seagate 500 GB), så jag slängde iväg den och installerade om på en annan hårddisk som var lite yngre, som var fullt fungerade, då jag haft den i en annan dator.
Detta hjälpte inte.

Testade återigen en sprillans ny hårddisk, en 1000GB Seagate som jag endast använt till att ta backup av mitt PS3 en gång.
Samma problem kvarstår.
Sata-kablar har blivit bytta och omkringflyttade, olika kontakter har testats på moderkortet.

Problemet uppkom helt utan anledning efter cirka två månaders användning av Windows 7.
Datorn har något (några?) år på nacken, utom grafikkortet och RAM, som är sedan i höstas.

Ni internets giganter, o Sweclockare, hjälpe mig.

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
8GB (4x2GB) RAM Corsair
GeForce GTX 460
Asus P5N-T Deluxe

Permalänk
Medlem

Är den hårdisken som du har windows installerad på den ända Hårdisken i datorn?

Ett minnestest kan vara bra att göra, använd memtest86+ ladda ner iso filen och bränn på CD som du sedan bootar med

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nej, det finns ytterligare 4 hårddiskar.

Och det ska jag testa! Tack för tipset.

Vill också passa på att rätta, det är Corsair minnen, inte Kingston.

Permalänk

Har kört memtest i lite drygt 12 timmar nu, flera varv. Inga fel har upptäckts
Någon som har en ide om vad jag kan göra nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Det var ju intetsägande. Ska jag byta allt?
Kablar och diskar har jag både bytt och testat i flera varv redan, detta framgår ganska tydligt, tror jag.

Nätaggen verkar det inte vara något större fel på, eftersom dom fungerar när jag spelar exempelvis StarCraft 2 med relativt höga inställningar. Däremot kan datorn krasha när jag öppnar en ny flik i Firefox 5 minuter eller 5 timmar efter att jag startat den. Eller helt av sig själv när den står och gör ingenting. Eller när jag startar ett nytt program. =I

Moderkortet... hm.. Specificera vad som skulle kunna vara orsaken där?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte helt hundra på det heller, just det var ett huvudskott hehe men det är ju inte omöjligt att nån kan ha gått sönder på det, tror dock inte det.

Hur är det med bios? Har du senaste? Värme/damm?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog sagt att du börjar få problem med moderkortet faktiskt, just nforce-serien på 775 är för mig iaf kända att orsaka en massa konstiga strul, har därför undvikit dessa helt på 775 socket pga att alla (de få) vi sålt har kommit tillbaka på antingen rma eller fått bytas ut pga allt strul, bluescreens,tappade diskar och annat underligt som försvunnit totalt då man antingen haft tur och uppdaterat bios eller bytt moderkort till motsvarande med intel chipset

Men, skulle likväl kunna vara nätagget också för den delen, men det är ju lätt uteslutet om du provar en annan nätdel ett tag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Värme är inga problem, finns gott om fläktar som blåser ut. CPU överstiger aldrig 55 grader.
Damm blir det ju, och det blåser jag ut med jämna mellanrum. Nu senast i April.

BIOS har jag inte uppdaterat sedan jag köpte kortet.... Kanske kan vara en ide..

Permalänk
Entusiast

Som andra sagt i tråden, Kör Memtest86+.
Som andra hands val så hade jag kört Hd tune, Kör ''Erorr scan'' på alla diskar för att utesluta dem.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jonssown:

Som andra sagt i tråden, Kör Memtest86+.
Som andra hands val så hade jag kört Hd tune, Kör ''Erorr scan'' på alla diskar för att utesluta dem.

Mvh

Han har ju kört memtest i ca 12 timmar..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tcntad:

Han har ju kört memtest i ca 12 timmar..

Kanske dags för Hd tune då.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Kolla om du har några kondensatorer på moderkortet som börjar se missformade ut eller har någon sörja som har läckt ut ur dem.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Svårt att veta om att uppdatera BIOS hjälpte, eftersom krasherna sker oregelbundet, men nu är det gjort i alla fall.

Kör Error Scan med HDTune nu.

Tack för all hjälp gott folk!

Permalänk
Medlem

Du skrev aldrig nätaggets märke, modell och ålder.
Bara så att vi kan se om du har ett ökänt dåligt agg.

Permalänk

Efter 42 minuters Error Scan på C:\ så krashade den igen.

Stängde av, drog ur strömmen, startade den igen, startade normalt.
Stängde sedan av den och kollade kondensatorerna på moderkortet.

Skrivet av Arioch2004:

Kolla om du har några kondensatorer på moderkortet som börjar se missformade ut eller har någon sörja som har läckt ut ur dem.

Och näpp, dom ser hela och fina ut.

Skrivet av panpo98:

Du skrev aldrig nätaggets märke, modell och ålder.
Bara så att vi kan se om du har ett ökänt dåligt agg.

Två nätagg. Båda Corsair, det ena HX520W och det andra VX450W.
450 är ca 3 år gammalt, 520 ca 2.

-Körde nu Quick error scan med HDTune på C:\, den gav inga utslag.
-Testar nu Quick Error Scan på de övriga hårddiskarna.
-Quick Error Scan visade inga problem med de övriga hårddiskarna heller.
-Testar vanlig error scan på de övriga hårddiskarna.

Permalänk
Avstängd

Du kan boota från UBC och testa verktygen där på. Med den kan du kolla den mesta hårdvaran i datorn.

Permalänk

Låter som du har en hårrddisk som är på väg att lägga av. Men prova helt enkelt att byta ut sata kabeln. Ibland kan de av olika anledningar skapa skumma fel.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Lurigt problem du har, det låter som strul med hårddisk eller minne men du har testat tre olika hårddiskar och kört memtest.
Dock har du testat köra systemdisken genom någon annan sATA port?

En annan sak som kan spöka är grafikkortet, dock låter det här inte som det men har du integrerad grafik i moderkortet? Om så är fallet, testa ta ut grafikkortet och köra genom den integrerade grafiken och se om det hjälper.

Har du kollat logg filerna?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Jag hade nog sagt att du börjar få problem med moderkortet faktiskt, just nforce-serien på 775 är för mig iaf kända att orsaka en massa konstiga strul, har därför undvikit dessa helt på 775 socket pga att alla (de få) vi sålt har kommit tillbaka på antingen rma eller fått bytas ut pga allt strul, bluescreens,tappade diskar och annat underligt som försvunnit totalt då man antingen haft tur och uppdaterat bios eller bytt moderkort till motsvarande med intel chipset

Men, skulle likväl kunna vara nätagget också för den delen, men det är ju lätt uteslutet om du provar en annan nätdel ett tag

Ditt inlägg har jag missat, ledsen för det.
Och känns inte helt otroligt, med moderkortsfel, men har inte grymt mycket pengar, så undersöker andra vägar först. ...Studiebidraget kommer ju på dock på Onsdag... =I

Skrivet av Arioch2004:

Låter som du har en hårrddisk som är på väg att lägga av. Men prova helt enkelt att byta ut sata kabeln. Ibland kan de av olika anledningar skapa skumma fel.

Jag har i så fall tre hårddiskar och men mängd SATA-kablar och 6 portar som ligger på dödsbädden. Låter inte rimligt.

Skrivet av Pnorberg:

Lurigt problem du har, det låter som strul med hårddisk eller minne men du har testat tre olika hårddiskar och kört memtest.
Dock har du testat köra systemdisken genom någon annan sATA port?

En annan sak som kan spöka är grafikkortet, dock låter det här inte som det men har du integrerad grafik i moderkortet? Om så är fallet, testa ta ut grafikkortet och köra genom den integrerade grafiken och se om det hjälper.

Har du kollat logg filerna?

Japp, det har jag testat, just nu ligger den på port 6 för tredje gången.

Integrerad grafik finns, dock har jag ingen VGA-kabel (kör DVI på grafikkortet).

Loggfiler?

Skrivet av snajk:

Du kan boota från UBC och testa verktygen där på. Med den kan du kolla den mesta hårdvaran i datorn.

Detta ska jag testa! Tack för den~

Permalänk

Nej. Det låter inte rimligt.
Låter ju som något är skumt med moderkortet mer än något annat.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Hopp.
Kan ingen komma på något mer roligt att testa så tackar jag för er tid och uppmärksamhet och så springer jag och köper ny moderkaka och processor imorgon. =I

Permalänk

Lycka till. Skulle du ha mer problem, så får du väl återkomma till denna tråden. vore kul att höra hur det går för dig med.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.