Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Byta från GTX 480 till 580 - värt?

Permalänk
Medlem

Byta från GTX 480 till 580 - värt?

Hej,

Det är så här att jag har märkt av en ganska stor ökning av elräkningen numera och misstänker att det är mitt GTX 480 som är boven. Jag vet också att 480-kortet drar mest ström av alla(?) dagens grafikkort (förutom 6990 och 590). Så jag undrar om det lönar sig att byta till ett GTX 580, både prestanda- och strömförbrukningsmässigt?

Tack på förhand!
/Walter

Permalänk
Avstängd

Prestandaökning? JA!

Blir väll ingen större skillnad smed strömmen. Skulle då rekommendera ett 570 eller ett 6970 som har likvärdig prestanda med ett 480

http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...

Permalänk

Den drar i princip lika mycket, kolla ATI's kort i stället om du är mån om dina elräkning, inte för att nvida är dåliga på något sätt, sitter på ett gtx580 själv.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Va? Jag tror inte det är värt 4000 kr för den där lilla prestandaökningen, korten är väl i stort sett identiska? Bara det att GTX 580 är kallare, tystare och presterar bättre. Medan GTX 480 är varmare, låter mer och presterar inte så mycket sämre. Sedan tror jag inte strömskillnaden blir så stor mellan de två korten. De är grymt snabba kort. Är elräkningen verkligen så hög på grund av din dator? Ptja, om du säger det så, finns de pengarna så kan du ju allt uppgradera om du vill. Om du blir nöjd blir svårt att säga nu innan. Lycka till annars!

Permalänk
Skrivet av WaltX:

Hej,

Det är så här att jag har märkt av en ganska stor ökning av elräkningen numera och misstänker att det är mitt GTX 480 som är boven. Jag vet också att 480-kortet drar mest ström av alla(?) dagens grafikkort (förutom 6990 och 590). Så jag undrar om det lönar sig att byta till ett GTX 580, både prestanda- och strömförbrukningsmässigt?

Tack på förhand!
/Walter

Hej,

Om du skulle byta till ett kort som drar 100w mindre i full load, så sparar du in ca 5 öre per timme du maxar kortet, baserat på ett el-pris på 50öre /kWh. om du kör 5 timmar per dag sparar du in:
5h * 365 dagar * 5 öre = 9125 öre = 91 kr per år, om du byter till det strömsnålare kortet.

Prestandaökningen till ett GTX580 är en sak, men ur ekonomisk synpunkt lär du få använda ditt nya GTX580 i ca 50 år för att tjäna in skillnaden i strömförbrukning.

/Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte lönar sig att byta prestanda och strömförbrukningsmässigt.

Prestandaökningen kommer vara liten fast märkbar 480 presterar ungefär som ett 570.
Samma gäller strömmen kommer dra något mindre. Knappt märkbar skulle jag tro.

Sen får du också tänka på om du säljer ditt nuvarande kort beg får du max kanske runt 1600kr för det. Det betyder att du kommer behöva lägga ut ytterligare ca 2000kr för ett 580. Vilket kommer bara dra något mindre störm och ge lite mer prestanda.

Mitt tips är att du istället stänger av datorn när du inte använder den och inte kör den i load om du inte behöver för att spara på elräkningen och väntar på de nya 28nm korten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Hej,

Om du skulle byta till ett kort som drar 100w mindre i full load, så sparar du in ca 5 öre per timme du maxar kortet, baserat på ett el-pris på 50öre /kWh. om du kör 5 timmar per dag sparar du in:
5h * 365 dagar * 5 öre = 9125 öre = 91 kr per år, om du byter till det strömsnålare kortet.

Prestandaökningen till ett GTX580 är en sak, men ur ekonomisk synpunkt lär du få använda ditt nya GTX580 i ca 50 år för att tjäna in skillnaden i strömförbrukning.

/Spraut

När man betalar elräkningen själv inser man dock att det totala kW/h-priset landar på närmare 1.50:- per kW/h, så ta din kalkyl multiplicerat med tre. En aning högt räknat kanske, men mer realistiskt.

Sen om trådskaparen köper nytt kort får han nog runt 2k för sitt nuvarande kort, visserligen i bästa fall, men ändå.

Köper han ett 570 istället har han marginellt bättre prestanda, men med fördelarna från den senaste generationen. Fortfarande inte riktigt värt det kanske, själv hade jag nog väntat på något flådigare. Sitter själv på ett 570, gick från ett 4870x2.

Permalänk

Precis som Sprautbirger skriver kan man aldrig motivera ett byte på grund av elräkning... det blir årtionden i återbetalningstid!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

När man betalar elräkningen själv inser man dock att det totala kW/h-priset landar på närmare 1.50:- per kW/h, så ta din kalkyl multiplicerat med tre. En aning högt räknat kanske, men mer realistiskt.

Sen om trådskaparen köper nytt kort får han nog runt 2k för sitt nuvarande kort, visserligen i bästa fall, men ändå.

Köper han ett 570 istället har han marginellt bättre prestanda, men med fördelarna från den senaste generationen. Fortfarande inte riktigt värt det kanske, själv hade jag nog väntat på något flådigare. Sitter själv på ett 570, gick från ett 4870x2.

Ja, du har rätt, det kan variera från 30 öre till över 1.50 kr / kWh. Men oavsett är det struntsummor i längden. Tänk också att jag räknade rätt högt med 5 timmars spelande 7 dagar i veckan. Jag håller fast vid min poäng

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Så om vi ska sammanfatta det hela så är det alltså inte värt att byta upp sig. Då lyssnar jag på er och väntar på kommande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Tack för alla svar!
Så om vi ska sammanfatta det hela så är det alltså inte värt att byta upp sig. Då lyssnar jag på er och väntar på kommande grafikkort.

Bra val

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz